Facebook to nie tylko najbardziej znany serwis społecznościowy na świecie, ale też potężna platforma reklamowa, z której możliwości prędzej czy później korzystają wszyscy przedsiębiorcy promujący się w sieci. Reklamodawcy mają do wyboru różne formaty reklam na Facebooku. Czy któryś format jest skuteczniejszy od pozostałych? Próbę odpowiedzi na to pytanie podjął dział marketingu systemu do optymalizacji i kontroli skuteczności reklam online AdEspresso. W niniejszym tekście przybliżamy eksperyment i płynące z niego wnioski, zapraszając jednocześnie do zapoznania się z tym artykułem, który stał się inspiracją do jego publikacji.

Formaty reklam na Facebooku

Na portalu społecznościowym Facebook reklamodawcy mają do wyboru aż sześć formatów reklamowych. Najprostszym, a jednocześnie najczęściej wybieranym, jest obrazek. Popularnością dorównuje mu nieco bogatsza pod kątem zawartości karuzela, czyli reklama złożona z kilku slajdów, które mogą wyświetlać się po przewinięciu ręcznym lub automatycznym. Do wielkiej trójki najchętniej stosowanych na Facebooku reklam należy też zaliczyć reklamę video. W przeprowadzonym przez AdEspresso eksperymencie zostały przeanalizowane właśnie te reklamy.

Na Facebooku dostępne są jednak także inne ich rodzaje. W serwisie można tworzyć bowiem również reklamy na urządzenia mobilne, czyli materiały błyskawiczne znane też jako kanwy. Są to reklamy pełnoekranowe z licznymi opcjami interaktywnymi, które zachowują bardzo atrakcyjną dla odbiorców formę. Poza nimi, na Facebooku dostępne są reklamy typu kolekcje, polecane głównie markom produktowym i sklepom internetowym oraz pokazy slide’ów. Te formaty są mniej uniwersalne, a tym samym rzadziej stosowane, przez co nie podlegały badaniu.

Badanie skuteczności reklam – metodologia

Przeprowadzone przez AdEspresso badanie skuteczności formatów reklamowych na Facebooku, zostało oparte o 3 najbardziej popularne rodzaje reklam w serwisie. Do celów badawczych przygotowano obrazek, karuzelę i wideo o wspólnym celu reklamowym. Wszystkie przekierowywały na stronę typu landing page zachęcającą do zostawienia adresu e-mail w celu pobrania bezpłatnego e-booka. Reklamy zostały przygotowane w taki sposób, aby jak najmniej różniły się od siebie. Tym samym, w karuzeli użyto grafiki i tekstu z reklamy obrazkowej, a w wideo slajdów z karuzeli.

Stworzono trzy osobne zestawy reklam, co pozwoliło na wyrównanie ich budżetów. Łącznie wydano 1000USD przez 10dni, czyli około 33USD na każdą reklamę dziennie. Wszystkie badane formaty reklam na Facebooku otrzymały targetowanie na osoby dorosłe (18+) obu płci korzystające z Internetu na terenie USA. Docelowa liczba odbiorców komunikatów wyświetlanych w newsfeedzie wyniosła 1,7 miliona – AdEspresso wykluczyło z niej dotychczasowych klientów. Ponadto, umożliwiono wyświetlanie reklam osobom wykazującym 1% podobieństwo do reszty odbiorców.

Najskuteczniejsze formaty reklam na Facebooku – wyniki eksperymentu

Przeprowadzone przez AdEspresso badanie miało na celu na określenie, które formaty reklam na Facebooku są najbardziej skuteczne. Efektywność obrazka, karuzeli i wideo oceniono przede wszystkim w relacji do budżetu. Dla każdego formatu reklamowego obliczono CPM (koszt 1000 wyświetleń), CTR (współczynnik klikalności), CPC (koszt kliknięcia), liczbę pozyskanych z reklamy leadów oraz CPA, rozumiany jako koszt potencjalnej sprzedaży. Wyniki badania w tym zakresie prezentują się następująco:

najskuteczniejsze formaty reklam na facebooku wyniki badania
Formaty reklam na Facebooku a efektywność – wyniki eksperymentu AdEspresso

Jak można wywnioskować z danych przedstawionych w tabeli, najbardziej skutecznym formatem reklamowym na Facebooku okazał się zwykły obrazek. Przyniósł on AdEspresso najwięcej leadów (ponad 3x więcej niż reklama typu karuzela), przy jednoczesnym zachowaniu najniższej wartości CPM i CPA (kosztu sprzedaży). Reklama w formie obrazka okazała się zatem nie tylko najbardziej efektywna, ale i najtańsza.

Co to oznacza? Wnioski

Na podstawie przedstawionych wyżej wyników eksperymentu można wywnioskować, że nowoczesne formaty reklam na Facebooku, choć atrakcyjne, nie gwarantują takich efektów jak klasyczne reklamy w formie obrazków. Zdaje się, że i w tym wypadku prawdą okazuje się powiedzenie „Mniej znaczy więcej”. Jak wynika z przeprowadzonego przez AdEspresso eksperymentu, reklamy obrazkowe na Facebooku są nie tylko najbardziej skuteczne, ale i najtańsze. Co więcej, ze względu na prostą formę, nie wymagają czasochłonnego przygotowywania .

Powinno to cieszyć przede wszystkim przedsiębiorców, którzy nie dysponują dużym budżetem i nie mają doświadczenia w reklamowaniu się online. Szczególnie im bowiem poleca się korzystanie z prostych i niedrogich formatów reklamowych w Google Ads i social media takich jak Facebook. Dzięki nim mogą stosunkowo niskim kosztem poprawić widoczność i świadomość firmy lub marki w Internecie, poprawiając jej wizerunek i zwiększając sprzedaż oferowanych przez nią produktów czy usług.

Artykuł inspirowany badaniem wykonanym przez AdEspresso, opisanym pierwotnie w publikacji: https://adespresso.com/blog/best-facebook-ad-format-experiment/