W marketingu produktów i usług online wykorzystuje się listy mailingowe, czyli bazy danych z adresami e-mail odbiorców, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych. Newslettery – bo tak nazywa się wiadomości mailowe wysyłane w celach promocyjnych, budują pozytywny wizerunek, wspierają sprzedaż i ułatwiają przekazywanie ważnych lub ciekawych informacji odbiorcom, w czym pomagają systemy do e-mail marketingu.

E-mail marketing najlepiej sprawdza się w e-commerce. Dzięki tej formie promocji sklepy internetowe odzyskują porzucane koszyki, o których pisaliśmy tutaj, zwiększają sprzedaż dzięki rabatom oraz promują najnowsze produkty w swoich ofertach. Obecnie, trudno znaleźć dobrze prosperujący sklep online, który nie korzystałby z możliwości jakie daje nowoczesny e-mail marketing.

Obsługę jednoczesnych wysyłek kilkudziesięciu, kilkuset czy kilku tysięcy maili (największe marki wysyłają ich miliony), zapewniają różnego typu systemy do e-mail marketingu. Na rynku oferowane jest wiele rozwiązań z tego zakresu. Które programy do wysyłki maili można uznać za najpopularniejsze systemy do eMail marketingu w Polsce i jakim budżetem trzeba dysponować, aby w pełni wykorzystać ich możliwości?

GetResponse

Narzędziem eMail marketingowym, stosowanym chętnie w polskim e-commerce i online marketingu jest GetResponse, które znalazło się w rankingu TOP 10 systemów do wysyłki newsletterów na świecie według Top 10 maketing tools. Jakie możliwości oferuje i ile kosztuje?

Funkcje systemu

GetResponse to rozbudowany system do marketing automation, czyli automatyzacji procesów marketingowych, oferujący coś więcej niż tylko wysyłkę newsletterów. Narzędzie pozwala tworzyć maile sprzedażowe na bazie kilkuset dostępnych za darmo szablonów, a także dostosowywać je do odbiorców. Oferuje testy poprawności wyświetlania wiadomości i bardzo precyzyjne statystyki wysyłek, kliknięć i zachowań odbiorców, które przedstawiane są w czytelny i atrakcyjny sposób.

W systemie można kreować różnego rodzaju ankiety oraz formularze, jak również ustawiać autorespondery (automatyczne wiadomości mailowe). Narzędzie pozwala na bardzo szybkie importowanie adresów e-mail z różnych kont i agentów pocztowych, a także danych z Excela i Arkuszy Google bez konieczności wcześniejszej konwersji do CSV. Jest ponadto bardzo intuicyjne w obsłudze, z którą radzi sobie każdy, nawet początkujący e-marketinowiec. Do tego wszystkiego, system obsługiwany jest po polsku.

Ograniczenia i uwagi

Użytkownicy korzystający z GetResponse twierdzą, że programowi brakuje możliwości dokonywania bieżących poprawek we wcześniej wgranych do narzędzia szablonach własnych oraz wyodrębnienia statystyk niedoręczonych maili z każdej wysyłki (wszystkie trafiają do jednej kategorii). Ponadto, szybki import adresów e-mail do systemu często opóźnia konieczność ich audytu, który trwa od kilku minut do nawet kilku godzin.

Koszty systemu do email marketingu

GetResponse oferuje cztery pakiety abonamentowe różniące się między sobą możliwościami. Zdecydowanie najbardziej popularnym jest pakiet o nazwie PLUS, który poza wysyłką maili oferuje prosty CMR, webinary do 100 uczestników, lejki sprzedażowe (o których pisaliśmy tutaj) i webinarowe oraz tagowanie i scoring. Zdecydowanie opłaca się wybrać abonament z płatnością za rok z góry, co uprawnia do 30% zniżki.

W przypadku listy mailingowej do 1000 subskrybentów korzystanie z pakietu GetResponse PLUS kosztuje około 1700zł rocznie. Warto pamiętać o tym, że im baza odbiorców jest większa, tym więcej trzeba zapłacić za system. Oczywiście, można też zdecydować się na tańszy pakiet podstawowy czy bardziej zaawansowane pakiety wyższe. Dobrze zaznaczyć, że przy zakupie dowolnego pakietu od GetResponse obowiązuje bezpłatny 30. dniowy okres testowy, który równa się darmowemu miesiącowi korzystania z usługi.

FreshMail

Kolejny znany i chętnie używany system do eMail marketingu to FreshMail. Narzędzie cieszy się szczególnie dużą popularnością ze względu na prostotę – jakie są możliwości i ceny FreshMail?

Potencjał

W odróżnieniu od GetResponse, FreshMail jest system typowo eMail marketingowym – oczywiście, wraz ze zmieniającymi się trendami na rynku, twórcy narzędzia zaczęli oferować również innego rodzaju produkty inspirowane propozycjami konkurencji, jednak nie wchodzą one w skład usługi bazowej. FreshMail, podobnie jak GetResponse, umożliwia samodzielne kreowanie newsletterów na szablonach, personalizowanie wiadomości i wysyłkę maili. Narzędzie posiada też wiele funkcji testowych i weryfikujących bezpieczeństwo eMail marketingu.

Przy pomocy narzędzia FreshMail można nie tylko wysyłać klasyczne newslettery, ale i ustawiać autorespondery czy pop-up’y, a także wyodrębniać szczegółowe dane statystyczne ze wszystkich wysyłek. FreshMail nie limituje liczby wysyłek. Użytkownicy, którzy mieli okazję przetestować różne systemy do eMail marketingu podkreślają również, że ten prosty program do wysyłki maili jest jednym z najbardziej intuicyjnych w obsłudze spośród wszystkich dostępnych na rynku aplikacji desktopowych oraz webowych.

Wady

Użytkownicy FreshMail narzekają przede wszystkim na to, że choć platforma pozwala na szybkie kreowanie newsletterów na schematach w bardzo prosty sposób, to liczba szablonów jest bardzo mocno ograniczona – przynajmniej w porównaniu do tej, którą oferuje konkurencja. Użytkownicy systemu zauważają także, że narzędzie nie radzi sobie z niektórymi filtrami antyspamowymi. Dziwią się też, że za większość pobocznych funkcji, wliczonych w cenę innych narzędzi, w przypadku FreshMail trzeba dodatkowo zapłacić.

Ceny

FreshMail prowadzi elastyczną politykę cenową – klienci mogą wykupić w usłudze pakiet o określonej maksymalnie liczbie wysyłek i korzystać z niego wtedy, kiedy będzie im to potrzebne, a także zdecydować się na plan abonamentowy, którego cena jest zależna od liczby odbiorców zapisanych w bazie. Właściciele e-commerce i firm promujących się online posiadający listę do 1000 subskrybentów mogą zatem płacić za narzędzie 600zł rocznie (w ramach abonamentu) lub od około 200zł wzwyż na rok (w przypadku wyboru pakietu i mniejszej listy subskrybentów). Co najważniejsze, platformę można przetestować korzystając z 2000 darmowych wysyłek do maksimum 500 unikalnych odbiorców miesięcznie.

SalesManago

SalesMenago to kompletny system do marketing automation, w którego skład wchodzi nie tylko moduł do obsługi wysyłek newsletterów, ale również wiele innych narzędzi funkcjonalnych przydatnych w marketingu małych przedsiębiorców i e-commerce w sieci. Jakie są zalety systemu i ile kosztuje?

Wszystko pod ręką

SalesMenago cieszy się popularnością przede wszystkim ze względu na uniwersalność. Jest to bowiem, poza dobrym systemem do eMail marketingu, narzędzie do automatyzacji procesów marketingowych oferujące mnóstwo praktycznych funkcji. Za jego pośrednictwem można analizować witrynę, klientów (ich zachowania oraz specyfikę) i produkty lub usługi oraz kreować landing page’e, lejki sprzedażowe, formularze, pop-up’y i webinary.

System wyposażony jest w dosyć proste w obsłudze kreatory, testy i sekcje statystyczne oraz konfiguracyjne oferujące bardzo szerokie możliwości, z jakich mogą skorzystać zarówno początkujący w marketingu online, jak i doświadczeni profesjonaliści od marketing automation. Najbardziej zaawansowani doceniają SalesMenago za wszechstronność i możliwość wykorzystania w różnych działaniach marketingowych na stronach www, w eMailach, SMSach i Social Media czy płatnych reklamach.

Minusy

Systemy do eMail marketingu przeważnie skupiają się na wysyłce newsletterów i wszystkim, co z nią związane – SalesMenago to natomiast narzędzie rozbudowane, które może nie odpowiadać osobom poszukującym prostych, „minimalistycznych” rozwiązań. Minusem SalesMenago jest także jego cena. System uznawany jest za jeden z droższych na rynku i wybierany jest przeważnie przez średnie i duże firmy, w których samym online marketingiem zajmują się minimum kilkuosobowe zespoły.

Ceny

Niestety, koszt korzystania z narzędzia SalesMenago dość trudno oszacować – nie obowiązuje bowiem żaden sztywny cennik dla tego systemu. Aby poznać cenę usługi, należy zostawić na stronie www kontakt i poczekać na zgłoszenie jednego z konsultantów, którzy dostosowują ceny oraz zakres funkcji oferowanych w ramach proponowanych płatności do potrzeb klientów. Nie ulega jednak wątpliwości, że na SalesMenago stać jedynie dynamicznie rozwijające się firmy o średnich i dużych budżetach marketingowych.

Mailchimp

Kolejnym popularnym w polskim e-commerce i biznesie online jest system Mailchimp. Jakie możliwości go charakteryzują i ile kosztuje korzystanie z niego?

Możliwości

Mailchimp to narzędzie do eMail marketingu i innych działań z zakresu marketing automation. Podobnie jak inne systemy tego typu, oferuje kreowanie maili sprzedażowych na szablonach, które co ciekawe w przypadku akurat tej platformy, można dowolnie edytować bez konieczności „grzebania” w kodzie źródłowym. Narzędzie posiada też funkcje statystyczne i personalizacyjne.

Mailchimp jest narzędziem bardzo prostym w obsłudze. Jego interfejs doceniają nawet użytkownicy, którzy nigdy nie mieli do czynienia z tego typu systemami. Najważniejszą zaletą narzędzia jest jednak integracja z social media, systemami e-commerce i narzędziami online marketingu – dzięki wymianie danych z systemu MailChimp można korzystać praktycznie od samego początku w bardzo szerokim zakresie.

Ograniczenia

Wśród nielicznych wad Mailchimp należałoby wymienić chociażby brak możliwości łatwej segmentacji odbiorców – zarządzenie bazą nie należy do mocnych stron tego narzędzia. System nie obsługuje również SMS marketingu i nie pozwala na automatyczne fakturowanie online. Można się także pogubić w jego cenniku, a w konsekwencji przepłacać za działania eMail marketingowe za jego pośrednictwem, które można by było prowadzić taniej wybierając inną formę rozliczenia.

Koszta

Mailchimp oferuje klientom kilka rodzajów licencji i naprawdę trudno oszacować, którą z nich należy uznać za najbardziej opłacalną. Przy pomocy narzędzia można wysłać bezpłatnie do 12000 maili do maksimum 2000 subskrybentów, jednak po przekroczeniu tej liczby naliczane są dodatkowe opłaty. Można też zdecydować na plan abonamentowy GrowingBusiness, w cenie od ok. 250zł miesięcznie wzwyż (ostateczna zależy od objętości bazy) oraz dodatkowo płatny system Marketer Plus.

MailerLite

Ostatnim narzędziem, o jakim warto wspomnieć jest MailerLite. Jakie są jego możliwości oraz ograniczenia i jaki budżet trzeba posiadać, by z niego korzystać?

Funkcje

MailerLite to narzędzie do eMail Marketingu wybierane bardzo często ze względu na intuicyjny interfejs – liczne możliwości konfiguracji newsletterów, bazy czy nawet ról poszczególnych użytkowników czynią z MailerLite praktyczną, a zarazem prostą w obsłudze aplikację. MailerLite to łatwa wysyłka maili, ustawianie autoresponderów oraz tworzenie ladning page’y i pop up’ów.

Narzędzie, podobnie jak inne systemy do eMail marketingu dostępne, posiada funkcje statystyczne. Dane do analiz przedstawiane są w czytelnej, atrakcyjnej wizualnie formie i pozwalają na wyciągnięcie różnych ciekawych wniosków. Kreatory maili i stron typu landing page w MailerLite to aplikacje “drag and drop”, które łatwo obsłużyć nawet początkującym w eMail marketingu. Co więcej, aplikacja dostępna jest w całości w języku polskim.

Wady

MailerLite jest narzędziem, które tak jak inne systemy tego typu ma też pewne wady. Jedną z nich jest na przykład brak możliwości integracji systemu z Social Media takimi jak Facebook czy Instagram, a tym samym ograniczony dostęp do szczegółowych informacji na temat odbiorców wysyłek. System uniemożliwia także korzystanie z ważnych funkcji użytkownikom, którzy wybrali plan darmowy.

Ceny

Mailer Lite jest narzędziem dosyć tanim – przy bazie do 2000 subskrybentów i wysyłkach do 12000 maili można korzystać z niego całkowicie za darmo, po przekroczeniu tej liczby za system płaci się 10$, czyli około 50zł miesięcznie, przy czym warto zaznaczyć, że ceny dalszych pakietów również można uznać za bardzo atrakcyjne.

Systemy do eMail marketingu – który wybrać?

Na rynku dostępne są różne systemy do eMail marketingu, a wybór jednego z nich zależy od kilku czynników. Zanim wybierze się odpowiednie narzędzia do e-mail marketingu, należy przeanalizować:

  • wielkość bazy subskrybentów, | do małej, takiej do 500 odbiorców można wybrać systemy darmowe, oferujące ograniczoną liczbę wysyłek
  • umiejętności i możliwości osoby, która będzie zajmowała się wysyłką newsletterów czy też zespołu, który sprawuje pieczę nad tym zadaniem | im te są mniejsze, tym bardziej intuicyjny system powinno się rozważyć
  • plany marketingowe i rozwojowe | jeśli potrzebuje się jedynie prostego newslettera dla bloga, można postawić na narzędzie minimalistyczne, w przypadku dużego e-comerce może być potrzebny rozbudowany w funkcje system
  • budżet | tańsze narzędzia oferują mniej możliwości, zatem jeśli dysponuje się sporym budżetem na działania e-mail marketingowe, warto postawić na systemy droższe, bardziej rozbudowane, przy pomocy których można będzie nie tylko wysyłać newslettery, ale i prowadzić inne działania promocyjne online