Spis treści
Pozycjonowanie to jedna z najchętniej wybieranych form marketingu online. Działania poprawiające widoczność strony w Google oraz pozycje serwisu w najlepszych wynikach wyszukiwania wydają się bardzo opłacalne, ponieważ inwestycja w nie sukcesywnie się zwraca. Jak jest w rzeczywistości? Czy pozycjonowanie strony internetowej ma sens w absolutnie każdym przypadku? Pozycjonowanie – czy warto? Bierzemy ten temat pod lupę.
Pozycjonowanie – czy warto? Oczywiście, że tak!
Na pytanie dotyczące tego czy warto pozycjonować stronę internetową uzyskuje się przeważnie odpowiedź twierdzącą. Pozycjonowanie www jest bowiem powszechnie zachwalane. Nad jego zaletami rozwodzą się głównie agencje e-marketingowe i SEO, ale także niezależne redakcje blogów i portali na temat online marketingu. Z publikacji dotyczących pozycjonowania www można dowiedzieć się, że w wyniku działań, które się na nie składają:
- widoczność strony w Google i innych wyszukiwarkach ulega poprawie;
- witryna pojawia się wśród najlepszych wyników wyszukiwania, naturalnie zdobywając popularność;
- serwis w sposób nienachalny przyciąga kluczowych użytkowników – potencjalnych klientów;
- zwiększa się ruch na stronie, a tym samym prawdopodobieństwo jego konwersji;
Choć pozycjonowanie wymaga czasu, zwraca się w sposób ciągły i długoterminowy. Z tego względu wydaje się być szczególnie opłacalne. Pozycjonowanie strony internetowej można polecić praktycznie każdemu kto posiada odpowiedni budżet na e-marketing i chce przeznaczyć go z głową.
Czy potrzebuję pozycjonowania? Branże, w których jest ono niezbędne!
Istnieją branże, w których nie da się obyć bez pozycjonowania. Z pewnością należy do nich dynamicznie rozwijający się ecommerce, czyli handel internetowy. W sieci działają miliony sklepów online. Ich sukces zależy w dużej mierze od widoczności w wyszukiwarkach. Dzięki pozycjonowaniu, e-sklepy wyróżniają się na tle konkurencji i przyciągają większą liczbę potencjalnych klientów.
Chcesz wiedzieć więcej?
O pozycjonowaniu dla ecommerce i tym, czym różni się od pozycjonowania dla firmy usługowej pisaliśmy więcej w tym artykule, do którego lektury serdecznie zapraszamy.
Kolejną branżą, w której pozycjonowanie jest kluczowe, jest marketing internetowy. Specjaliści od stron internetowych i SEO czy eksperci marketingu online, mierzą się z bardzo dużą konkurencją, która prowadzi wszechstronne działania promocyjne w Internecie. Pozycjonowanie www pozwala im na dorównanie największym graczom na rynku i pozyskanie nowych klientów.
Nie da się jednoznacznie określić, kiedy jeszcze opłaca się zainwestować w pozycjonowanie. Czy warto na nie postawić w przypadku strony firmy usługowej? Zależy to od charakteru działalności. Praktyka pokazuje, że na pozycjonowaniu www sporo zyskują lokalne przedsiębiorstwa i firmy świadczące usługi doraźne. Prawie każdy użytkownik sieci wyszukuje je bowiem w Google – dobrze zatem, by i firma pojawiła się w wyszukiwarce.
Kiedy nie warto pozycjonować strony internetowej?
Pozycjonowanie strony internetowej nie zawsze się opłaca. Często niemożliwe jest bowiem pokonanie konkurencji, która działa w tym zakresie od wielu lat. Szczególnie ciężko jest wybić się w branżach, w których można spotkać strony internetowe należące do wielkich sieci handlowych czy znanych, międzynarodowych korporacji oraz tzw. agregatory treści, czyli potężne serwisy z bardzo bogatym zapleczem SEO, które miażdżą konkurencję.
Jeśli chodzi o pozycjonowanie SEO to szczególnie trudne w tym zakresie są następujące branże:
- odzież, obuwie i dodatki;
- RTV, AGD i elektronika;
- turystyka i podróże;
- nieruchomości;
- motoryzacja;
- finansowanie (kredyty, pożyczki, leasingi);
- księgowość i prawo (biura rachunkowe, kancelarie).
Skąd bierze się trudność pozycjonowania stron internetowych działających w wymienionych branżach? Przede wszystkim z faktu, że frazy kluczowe związane z nimi charakteryzują się wysoką konkurencyjnością. Na takie same lub podobne pozycjonują się tysiące innych witryn i ciężko jest wyprzedzić je w walce o pozycje. Trudno też znaleźć unikalne frazy z długiego ogona, które pozwoliłyby na prowadzenie skutecznych działań pozycjonujących.
Pozycjonowanie – czy warto i co, jeżeli nie?
Gdy pozycjonowanie strony internetowej okazuje się mało opłacalne, znacznie lepiej postawić na inne działania z zakresu marketingu online. Niektóre firmy korzystają na eksperckim content marketingu czy obecności na forach i portalach branżowych. Istnieją strony i sklepy internetowe, które świetnie promują się poprzez Facebook i Instagram lub obecność w porównywarkach cen. Są też takie witryny, które nie promują się w żaden sposób, gdyż są jedynie wizytówkami firm czy specjalistów polecanych naturalnie tzw. „pocztą pantoflową” – ile stron i ich właścicieli, tyle strategii!