W połowie kwietnia na stronie Senuto pojawiła się możliwość pobrania raportu dotyczącego e-commerce w Polsce w 2021 roku. Raport składa się z prawie 300 stron, więc postanowiliśmy zrobić jego podsumowanie dla tych, którzy nie mają ochoty bądź czasu na to, by przeglądać tyle treści. Sprawdźmy zatem, jak wygląda sytuacja na rynku e-commerce i czy zaszły tam jakieś kluczowe zmiany wynikające z trwającej w dalszym ciągu pandemii.

SEO w e-commerce

Okazuje się, że wiele polskich e-sklepów nie podejmuje się żadnych działań z zakresu SEO. Jest to z pewnością spowodowane brakiem wystarczającej wiedzy dotyczącej roli SEO na rynku e-commerce. Wszyscy właściciele firm powinni zrozumieć, że ruch pochodzący z organicznych wyników wyszukiwania jest niezwykle istotny. W końcu to on gwarantuje stały ruch na stronie, niezależnie od ilości budżetu firmy. Co więcej, aż 91% klientów podejmuje swoje decyzje zakupowe właśnie na podstawie tego, co znajdą w Google. Jeżeli Twój sklep nie będzie dobrze widoczny, bardzo prawdopodobne jest to, że klienci wcale nie wezmą go pod uwagę podczas swoich zakupów!

Najważniejsze dane

Senuto po raz kolejny postanowiło przeanalizować sytuację panującą na rynku e-commerce w Polsce. W tym celu przeszukało wszystkie zakamarki polskiego internetu i znalazło 87 489 sklepów. Warto dodać, że 6370 z nich powstało w 2020 roku. W raporcie znajduje się analiza najlepiej widocznych 500 sklepów w wyszukiwarce Google, na podstawie wyników, które uzyskały one w 2020 roku. Warto podkreślić, że do sporządzenia tej listy, Senuto pod uwagę nie brało widoczności sklepów na ich frazy brandowe. Poza tą niezwykle obszerną sekcją między innymi dowiemy się również, które branże są obecnie najpopularniejsze, w jaki sposób sklepy tworzą swój content pod SEO oraz jak duża część wizyt na stronach pochodzi z ruchu mobilnego.


Wśród najważniejszych statystyk znalazły się kwestie takie jak:

  • liczba wizyt
  • liczba słów kluczowych
  • rozmiar sklepów internetowych
  • wiek witryn
  • poszczególne kategorie
  • najczęściej wybierane platformy
  • urządzenia generujące najwięcej wizyt

Omówimy teraz każdą z nich.


Liczba wizyt

Zacznijmy od liczby wizyt w witrynach. Wszystkie przeanalizowane sklepy generują łącznie około 371 milionów wizyt miesięcznie. Okazuje się, że 43% całego ruchu pochodzącego z wyszukiwarki generują sklepy znajdujące się w top 10. Senuto odnotowało aż 160 milionów wizyt tego typu miesięcznie. 81% ruchu, czyli około 300 milionów wizyt miesięcznie, generują sklepy znajdujące się w top 500. Pozostałe 19% ruchu, czyli 71 milionów wizyt miesięcznie generują sklepy poza listą top 500. Widzimy więc, że rynek e-commerce w Polsce został zdominowany przez duże sklepy internetowe. Nie oznacza to jednak, że działania mniejszych firm związane z SEO są nieopłacalne. Każdy sklep, który nie znalazł się top 500, w dalszym ciągu generuje około 816 wizyt, pochodzących jedynie z ruchu organicznego, miesięcznie.

Liczba słów kluczowych

Kolejnym niezwykle istotnym parametrem jest liczba słów kluczowych, na którą sklepy internetowe są widoczne w wyszukiwarce Google. Łączna suma słów kluczowych, na jaką tego typu sklepy są widoczne w pierwszych 10 organicznych wynikach wyszukiwania to aż 28 504 337 fraz! Uśredniając tę liczbę w stosunku do sklepów znajdujących się w top 10, wynosi ona 967 187 fraz, a sklepy z top 500 średnio posiadają 38 681 fraz.

Rozmiar e-sklepów

Z raportu wynika, że sklepy, które posiadają domenę .pl, mają 297 milionów podstron zaindeksowanych w wyszukiwarce. Uśredniając ten wynik, sklep internetowy posiada 4031 zaindeksowanych podstron. Warto jednak wspomnieć, że aż 70% rynku e-commerce w Polsce stanowią małe serwisy, które posiadają do 1 tysiąca zaindeksowanych adresów URL.

Wiek witryn

Raport pokazał, że średni wiek e-sklepu wynosi około 7 lat. Jednakże 70% witryn, które znalazły się w zestawieniu top 500, istnieje ponad 10 lat. Prawdopodobnie zastanawiasz się, co z młodszymi witrynami. Okazuje się, że 43% wszystkich sklepów internetowych w Polsce działa nie więcej niż 5 lat. Niestety w top 500, tego typu sklepów znało się jedynie 29.

Poszczególne kategorie

Okazuje się, że najbardziej popularnymi kategoriami tematycznymi internetowych sklepów w Polsce są Dom i ogród (16,70% rynku) oraz Styl i moda (13,11% rynku). Na trzecim miejscu znalazła się Sztuka i rozrywka (8,61% rynku). Dziwić mogą najmniej popularne kategorie. Wśród nich znajdziemy Wiadomości/Pogoda/Informacje (0,08%), Nieruchomości (0,21%), Religia i duchowość (0,34%), a także Rodzina i wychowanie dzieci (0,50%). Szczególnie zaskoczył nas tak niski wynik kategorii o rodzinie.

Najczęściej wybierane platformy i urządzenia

W kwestii najczęściej wybieranych platform e-commerce, w Polsce przeważa WooCommerce i PrestaShop. Każdą z tych platform wybrało ponad 13 000 sklepów. Na trzecim miejscu znalazła się platforma Shoper, którą wybrało ponad 10 000 sklepów internetowych.

Jak sprawa wygląda w przypadku ruchu pochodzącego z urządzeń mobilnych i komputerów? Okazuje się, że 61% ruchu w sklepach e-commerce pochodzi z urządzeń mobilnych! Warto więc zadbać o responsywność swojej strony internetowej.

Zestawienie Top 20 z Top 500

Liderem e-commerce w pozyskiwaniu ruchu organicznego okazał się serwis Allegro.pl. Generuje on około 69 milionów wizyt miesięcznie. Co więcej, 45 milionów z nich pochodzi z wyszukiwań niebrandowych. Oznacza to, że nie zawierały one słowa „allegro”.

Źródło: Raport Senuto do pobrania tutaj

Trzeba również przyznać, że liczba zaindeksowanych podstron trzech pierwszych serwisów w wyszukiwarce Google jest imponująca. Nie oznacza to jednak, że nie wiąże się ona z masą problemów. Z pewnością serwisy muszą korzystać z automatyzacji. Co więcej, ilość dostępnych podstron i kategorii do filtrowania produktów wiąże się z ogromem pracy przeznaczonym na odpowiednią optymalizację i użyteczność każdej ze stron.

Co z wartościowym contentem?

Być może zastanawiasz się teraz, jak tych 3 największych graczy prowadzi swój content przy tak dużej ilości podstron. Należy zauważyć, że użytkownicy każdej z tych stron samodzielnie dodają opisy umieszczanych tam produktów. Zazwyczaj tego typu proces odbywa się poprzez kopiowanie opisu producenta danego przedmiotu. Oznacza to, że tego typu opis znajduje się na wielu podobnych stronach. Jak w takim razie serwisy te ratują swój content?

W przypadku allegro należy zauważyć, że serwis swoim czytelnikom zapewnia świetnej jakości artykuły. Na portalu Ceneo sprawa wygląda nieco inaczej. Ilość zamieszczanej tam treści jest dużo niższa niż w przypadku serwisu allegro. Portal dba jednak o dobry dobór fraz kluczowych. Co więcej, umiejętnie steruje linkowaniem zarówno wewnętrznym, jak i zewnętrznym. A jak sytuacja wygląda w przypadku portalu olx? Ten portal zrezygnował z publikacji dużej ilości treści na swojej stronie. W zamian postawił na dobrze ułożone listingi i linkowanie wewnętrzne.

A co z długością treści?

W takim razie, czy długość treści jest istotna? Przyjęło się bowiem, że artykuły powinny składać się z około 5000 znaków, czy jest to w dalszym ciągu aktualne? Biorąc pod uwagę top 10 sklepów, można łatwo zauważyć, że długość artykułów na nich zamieszczanych jest bardzo zróżnicowana. W dalszym ciągu średnia długość treści wynosiła 4886 znaków. Należy jednak wspomnieć o tym, że odchylenie standardowe wynosi aż 3722 znaki! Co więcej, Senuto postanowiło sprawdzić, czy zachodzi jakakolwiek korelacja pomiędzy widocznością i liczbą fraz w pierwszych 10 organicznych wynikach wyszukiwania a długością treści.

Źródło: Raport Senuto do pobrania tutaj

Okazało się, że korelacja pomiędzy pozycją a długością treści nie zachodzi! Oznacza to, że długość treści nie jest aż tak istotna, jak mogło nam się wydawać. W głównej mierze liczy się jej jakość oraz dopasowanie do fraz z długiego ogona.

E-commerce a pandemia

Prawdopodobnie nie zaskoczymy nikogo, jeśli powiemy, że pandemia przyspieszyła wzrost rynku e-commerce. Wynika to oczywiście z tego, że klienci, którzy stracili szansę na dokonywanie zakupów stacjonarnych, zdecydowali się na zamawianie produktów ze sklepów internetowych. Okazuje się, że aż 67,6% e-sklepów zaliczyło wzrost wyświetleń w wynikach wyszukiwania. Na początku tego podsumowania wspominaliśmy także o tym, że w 2020 roku na rynku pojawiło się 6370 nowych sklepów online. Jednak, czy to na pewno tak duża liczba? Porównajmy ją do liczby z lat ubiegłych.

Źródło: Raport Senuto do pobrania tutaj

Jak widać, liczba nowo powstałych sklepów w 2020 roku była niższa niż w 2019 i 2018 roku. Sprawdźmy jeszcze, jak wyglądało to w każdym miesiącu.

Źródło: Raport Senuto do pobrania tutaj

Można łatwo zauważyć, że faktycznie, w początkowych miesiącach pandemii koronawirusa liczba nowo powstałych sklepów internetowych była największa. Jednak z biegiem czasu zaczęła spadać. W tym momencie musimy wziąć jednak pod uwagę jedną istotną kwestię – Google potrzebuje trochę czasu, by jego roboty odnalazły nowe serwisy. Być może z tego względu ich liczba pod koniec roku jest tak niewielka.

Ostateczne podsumowanie raportu

Tak właśnie prezentuje się nasze podsumowanie raportu Senuto dotyczącego rynku e-commerce w Polsce. Mamy nadzieję, że dzięki niemu każdy właściciel sklepu zda sobie sprawę, że warto poświęcić czas na działania SEO. Dowiedzieliśmy się również, że nie powinniśmy przykładać aż tak dużej wagi do długości zamieszczanych treści, a w zamian powinniśmy skupić się na jej jakości i pomocy, którą oferuje ona czytelnikom strony.

Wszystkich, którzy chcieliby jednak lepiej zapoznać się ze szczegółami raportu, zapraszamy tutaj. Co więcej, nasze podsumowanie było oparte na bezpłatnej wersji raportu. Istnieje również możliwość wykupienia jeszcze większej ilości danych, które zostały umieszczone w płatnym raporcie premium.