Każdy początkujący ma problem ze stworzeniem dobrego nagłówka. Ba! Borykają się z tym nawet doświadczeni copywriterzy. W końcu każdemu prędzej czy później może zabraknąć nowych pomysłów. Większość osób nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, że rozwiązanie ich problemu z tworzeniem nowych nagłówków jest bardzo proste. Wystarczy trzymać się kilku zasad.

Dlaczego nagłówek jest tak istotny?

Zacznijmy jednak od wyjaśnienia sobie pewnych kwestii. Prawdopodobnie zastanawiasz się, czy faktycznie warto poświęcić trochę więcej czasu na stworzenie dobrego nagłówka… Oczywiście, że warto! Nagłówek jest jednym z najistotniejszych elementów w całym tekście. W końcu to na niego zwracamy uwagę na samym początku. Co więcej, od niego zależy to, czy potencjalny użytkownik faktycznie zapozna się z resztą artykułu. Właśnie dlatego, dobrze napisany nagłówek powinien naprowadzić odbiorcę na to, co znajduje się w środku artykułu. To z tego powodu czytelnicy tak bardzo nie lubią clickbaitów. Kiedy jakiś nagłówek przyciągnie ich uwagę na tyle, by zainteresowali się poruszonym tematem, po wejściu w dalszą część tekstu, chcą otrzymać rozwinięcie nagłówka. Jeżeli artykuł nie zawiera praktycznie żadnych informacji na ten temat lub okazuje się kłamstwem, czytelnicy czują się oszukani. W końcu nie tego spodziewali się po przeczytaniu nagłówka, prawda? Pamiętaj zatem, że nagłówek nigdy nie jest skończonym elementem!

Jakie nagłówki przyciągają uwagę?

Sposobów na stworzenie dobrego nagłówka jest wiele. Musimy pamiętać o tym, że każdy ma swoje własne preferencje i zwraca uwagę na inne kwestie. Jeden zainteresuje się tematem polityki, czy finansów, a ktoś inny prędzej zaśnie, niż przeczyta artykuł na taki temat. Pamiętajmy więc, że nie będziemy w stanie zadowolić wszystkich czytelników. Lepszym wyjściem będzie wybranie konkretnej grupy docelowej i tworzenie tekstu właśnie pod nią.


Istnieją jednak pewne kwestie, które z reguły zawsze przyciągają uwagę. Spośród nich możemy wymienić takie elementy jak:

  • liczby
  • tytuły, które są jednocześnie pytaniami
  • nawiązania do emocji
  • tytuły, które zawierają imię i nazwisko znanej osoby

Najskuteczniejsze formy tworzenia nagłówków

W internecie bez problemu znajdziemy masę praktycznie gotowych schematów do tworzenia nagłówków. Są one niezwykle pomocne na początku drogi każdego copywritera. Przydadzą się również tym, którzy danego dnia walczą z brakiem weny, a muszą napisać jakiś tekst. Zwróć również uwagę na to, że schematy te przydadzą się również innym osobom. Można je wykorzystać np. w reklamach w mediach społecznościowych, mailach lub newsletterach.


5 schematów, które pomogą Ci napisać dobry nagłówek:

  1. X sposobów na [oczekiwany rezultat] np. śródtytuł tego akapitu 😉
  2. Jak osiągnąć [oczekiwany rezultat] w [określony czas] np. Jak nauczyć się angielskiego w 6 miesięcy?
  3. [Pytanie, które adresuje problem czytelnika]? Dzięki takiemu pytaniu od razu pokażesz czytelnikom, do jakiej grupy docelowej odnosi się dany tekst. Przykład: Twoje reklamy na Facebooku nie przyciągają tylu odbiorców, ilu zakładałeś?
  4. Zrób coś jak [znana osoba] np. Schudnij 45 kg tak jak Adele.
  5. Pytanie, czy może jednak stwierdzenie? W tym schemacie chodzi o to, żeby napisać stwierdzenie, które jest zakończone znakiem zapytania. Przykład: Ceny owoców pójdą jeszcze bardziej w górę?

Pamiętaj jednak, że schematy te są jedynie podpowiedziami i nie musisz sztywno się ich trzymać. Zmieniaj je w zależności od swoich potrzeb.

Nie zapominaj o SEO!

Musimy również wspomnieć o tym, że nagłówek jest jednym z elementów pozycjonowania strony. Jeżeli SEO Twojej strony jest dla Ciebie istotne, zadbaj o to, by w nagłówku znalazły się słowa kluczowe. Dzięki nim będziesz w stanie przyciągnąć do swojego artykułu więcej czytelników. To jakie słowa kluczowe są obecnie popularne, możesz sprawdzić np. w Google Trends. Pamiętaj jednak, że liczy się umiar. Nie warto na siłę upychać w nagłówku wielu słów kluczowych. Takim zachowaniem możesz sobie tylko zaszkodzić i zrazić do siebie potencjalnych czytelników i wyszukiwarki.

Kolejnym istotnym elementem jest zadbanie o prawidłową hierarchę nagłówków. Prawdopodobnie spotkałeś się już ze znacznikami H1 – H6. Są one zawarte w kodzie HTML strony. Ich celem jest pokazanie robotom indeksującym wyszukiwarki, które tytuły i śródtytuły są najistotniejsze. Z tego powodu, w nagłówku H1 powinny znaleźć się najważniejsze słowa kluczowe w dokładnym dopasowaniu. Kolejne znaczniki mogą zawierać pozostałe słowa kluczowe lub odmiany tych wcześniej użytych słów. Po raz kolejny przypominamy o tym, by nie upychać na siłę słów kluczowych w nagłówkach. Pamiętaj, że Twój tekst ma brzmieć naturalnie!