Każdy specjalista SEO wie, że treść artykułu jest jednym z najważniejszych czynników, które wpływają na ranking widoczności w wyszukiwarce. Obecnie wyszukiwarki takie jak Google, zwracają ogromną uwagę na to, czy Twój tekst podoba się odbiorcom. Jednak jak pisać artykuł i prowadzić bloga swojej firmy, by jego czytelnicy byli zadowoleni? Lepiej sprawdzą się krótkie, czy długie artykuły?

Na co zwracają uwagę wyszukiwarki?

Dla wyszukiwarek obecnie największe znaczenie ma to, czy Twój tekst odpowiada na potrzeby odbiorców. Google na przykład sprawdza, czy odbiorca po przeczytaniu Twojego artykułu ponownie wrzuca identyczne zapytanie w wyszukiwarkę.

Jeśli nie, oznacza to, że Twój tekst odpowiedział na wszystkie jego wątpliwości. W takiej sytuacji ranking wyświetleń Twojego artykułu powinien wzrosnąć. Google uzna Twój artykuł za przydatny content.

Jeżeli natomiast, po przeczytaniu Twojej treści, użytkownik ponownie zadaje to samo pytanie wyszukiwarce, oznacza to, że nie znalazł on u Ciebie satysfakcjonujących odpowiedzi. Google uzna Twój content za niewystarczający i prawdopodobnie obniży jego ranking.

Czy długość artykułu wpływa zatem na pozycję w wyszukiwarce?

Teoretycznie nie. Wyszukiwarki raczej nie biorą pod uwagę długości tekstu w momencie ustalania rankingu. Jednakże tak jak już wspominaliśmy, liczy się dla nich sam content i zaspokajanie potrzeb czytelników. A jak się pewnie domyślasz, w dłuższym tekście łatwiej zawrzeć wszystkie istotne informacje na dany temat. Właśnie z tego względu w dalszym ciągu tylu specjalistów SEO rekomenduje pisanie dłuższych artykułów.

Długie artykuły na bloga — o czym musisz pamiętać?

Publikacja długich artykułów ma swoje zalety, jak i wady. Przyjrzyjmy się teraz tym, o których szczególnie powinieneś pamiętać.

Zalety pisania długich artykułów

O kilku zaletach już wiesz. Długie treści mają większe szanse na to, by odpowiedzieć na wszystkie pytania Twoich odbiorców. Możesz w nich także zawrzeć większą liczbę słów kluczowych oraz fraz z długiego ogona. Dzięki temu jeszcze bardziej zwiększysz widoczność swojego artykułu.

Co więcej, jeśli napiszesz jeden, długi i wyczerpujący artykuł, będziesz mógł odsyłać do niego swoich czytelników przez naprawdę długi czas. Pamiętaj jedynie o aktualizowaniu jego treści. Dzięki temu będzie zawierał także bieżące informacje.

Pamiętajmy także o tym, że jeśli Twój artykuł faktycznie spodoba się czytelnikom, będą oni chętnie udostępniać go na swoich social mediach. W ten sposób otrzymasz dodatkową reklamę. Zwiększą się także wyświetlenia Twojej strony.

Długie artykuły mają również wady

Przejdźmy jednak do kilku wad. Przede wszystkim napisanie tak długiego i wartościowego tekstu zajmuje o wiele więcej czasu. Musimy także doliczyć sobie dodatkowy czas na późniejszą aktualizację treści.

Co więcej, pomimo tego, że tekst odpowiada na wszystkie pytania, może on odstraszyć niektórych odbiorców. W szczególności chodzi o osoby, które nie są aż tak zainteresowane tematem i szukają odpowiedzi tylko na jedno pytanie.

Krótkie artykuły — czy zawsze powinieneś ich unikać?

Nie chcemy, żebyś myślał, że musisz całkowicie zrezygnować z pisania krótkich artykułów. Nie jest to oczywiście prawdą! One również mają swoje zalety, jak i wady.

Zalety pisania krótkich artykułów

Jedną z największych zalet krótkich artykułów jest oczywiście to, że ich pisanie zajmuje mniej czasu. Co więcej, taki artykuł idealnie sprawdzi się, w przypadku osób, które w danej chwili nie mają zbyt dużo wolnego czasu.

Nie możemy zapomnieć również o użytkownikach urządzeń mobilnych. W ich przypadku krótkie teksty są znacznie przyjemniejsze dla oka.

Pamiętaj o kilku wadach

Po zapoznaniu się z resztą tego artykułu prawdopodobnie sam domyślasz się, jakie wady mają krótkie treści. Nie będą one oczywiście w stanie odpowiedzieć na wszystkie wątpliwości czytelników. W tego typu treściach nie umieścisz także zbyt wielu słów kluczowych.

Jak pisać artykuł — podsumowanie

Teraz już wiesz, że w większości przypadków lepszym wyborem będzie długi artykuł. Nie oznacza to jednak, że powinieneś w pełni rezygnować z krótkich, przyjaznych dla oka treści. W szczególności nie powinieneś na siłę przedłużać artykułu tylko po to, by dobił on do magicznej liczby 3 tys. znaków. Niektóre tematy naprawdę nie wymagają rozszerzania. W takiej sytuacji o wiele lepszym wyborem będzie napisanie krótkiego artykułu. Krótka treść zawsze będzie lepsza niż długi artykuł o kiepskiej jakości.