Jeśli nie wiesz, jak znaleźć copywritera i na co zwracać uwagę przy wyborze odpowiedniego kandydata, to dzisiaj masz okazję poznać wskazówki, które ułatwią Ci to zadanie. Ponadto podpowiadamy Ci, gdzie szukać copywritera.

Jak znaleźć copywritera i na co zwracać uwagę?

Chcesz znaleźć osobę, z którą będziesz dobrze współpracował? Nie szukaj copywriterów z pierwszej lepszej łapanki. Przygotuj się do poszukiwań i określ kilka cech copywritera, na których Ci zależy. Szczególnie jeśli szukasz osoby do konkretnej branży i projektu. Chcesz zatrudnić copywritera do utrzymania jakości contentu i stałej współpracy? Wybierz dobrze. Jeśli zastanawiasz się nad tym, jak znaleźć copywritera, a Twoje dotychczasowe poszukiwania nie były owocne, to poniżej przedstawiamy Ci gotowe wskazówki.

1. Określ główne cechy, jakich poszukujesz.
Skrupulatność, umiejętność szybkiego researchu, konkretny styl pisania. Pamiętaj, że styl pisania powinien korelować z Twoją marką i wartościami, jakie chcesz przekazywać.

2. Dobry copywriter i wyspecjalizowany.
Jeśli projekt zakłada daną specjalizację, to już jest dla Ciebie wskazówka, jak szukać copywritera. Przykładowo, ktoś wyspecjalizowany w tekstach medycznych, nie koniecznie odnajdzie się w luźnych tekstach, czy specjalistycznych dla branży np. stoczniowej.

3. Portfolio i doświadczenie.
Oczywiście, portfolio powinno odzwierciedlać umiejętności copywritera i jego styl pisania. Niestety, jak w każdej branży zdarzają się jednostki, które chwalą się nie swoją pracą, co widocznie jest już po podjęciu współpracy. Na szczęście są to jednostki. Warto jednak, abyś o tym wiedział.

Nie wszystkie prace copywriter może zamieścić w portfolio, ani też nie wszystkimi markami może się pochwalić. Spowodowane jest to umowami, jakie go wiążą i przekazaniem praw autorskich do tekstu.

4. Komunikacja i jej jakość.
To ważne, jak komunikuje się z Tobą copywriter. Powinieneś zwrócić uwagę na to, jak formułuje zdania w e-mailu, jak się wypowiada podczas rozmowy telefonicznej, czy przez komunikator. Ponad wszystko na to, ile musisz czekać na odpowiedź na maila. Przyjmuje się, że 3 dni to jest maksimum. Oczywiście jest to umowne. Po co Ci ta wiedza? Szybkość odpowiedzi może świadczyć o tym, czy będzie dostarczał Ci teksty w terminie, czy raczej będzie zwlekał z oddawaniem zadań.

Pamiętaj jednak, że komunikacja działa w dwie strony. W dobrym tonie jest, żebyś również szybko odpowiadał na maile np. po przesłaniu oferty przez copywritera.

5. Teksty próbne.
To dobra opcja, jeśli podoba Ci się styl copywritera, ale ma małe portfolio lub nie jesteś pewien, czy poradzi on sobie z konkretną tematyką. Uwrażliwiamy Cię jednak, że wielu doświadczonych copywriterów nie podejmuje tej praktyki. Jeśli copywriter zgodzi się na tekst próbny, to masz dwie możliwości: albo podpisać oświadczenie, że nie wykorzystasz tekstu lub zapłacić % od normalnej ceny zlecenia, który ustalisz z copywriterem. Nikt nie chce pisać za darmo.

Gdzie szukać copywritera – strony, grupy, profile, czy polecenia?

Pole do poszukiwań kandydata masz spore. Możesz skorzystać z wyszukiwarki i po wpisaniu: dobry copywriter, wytypować kilka stron i przejrzeć portfolia, czy nawet napisać z prośbą o ofertę. Jeśli masz profile w mediach społecznościowych, to możesz poszukać na LinkedIn, czy w grupach na Facebooku.

Poniżej trzy najbardziej znane grupy, w których możesz znaleźć copywritera:

Kolejnym pomysłem na szukanie copywritera są platformy pośredniczące np.:

Pozostaje Ci jeszcze tradycyjna metoda poszukiwania copywritera, czyli freelancerzy z poleceń. Do tego również możesz wykorzystać social media, czy zwyczajnie zapytać na spotkaniach networkingowych.

Ile kosztuje współpraca z copywriterem?

Zastanawiasz się jak znaleźć copywritera i nie stracić „milionów”? Tu łączy się ze sobą to, co pisaliśmy wyżej. Czyli doświadczenie, specjalizacje, przykłady realizacji. Musisz jednak zdać sobie sprawę, że copywriting, to praca, która wcale nie jest łatwa i nie jest tylko klepaniem w klawiaturę. O tym jednak może innym razem.

Jeśli dysponujesz małym budżetem, to od razu polecamy Ci zamawiać teksty na platformach. Chociaż cenniki copywriterów różnią się od siebie i to czasem bardzo mocno, to i tak oscylują wokół pewnych średnich stawek, na które musisz być przygotowany. Zatem ile kosztuje współpraca z copywriterem? Zanim skupimy się na kwotach, to najpierw wytłumaczymy Ci, co składa się na wycenę zlecenia przez copywritera.

Od czego zależy cena w copywritingu?

Na cenę końcową składa się kilka, kilkanaście czynników. Między innymi są to takie aspekty, jak:

  • rodzaj tekstu i jego przeznaczenia,
  • objętość tekstów (ilość znaków ze spacją),
  • tematyka,
  • research,
  • dostępność materiałów źródłowych,
  • termin realizacji,
  • długości współpracy (zlecenie jednorazowe, czy dłuższa współpraca).

To tylko kilka przykładów, bo mogą do nich dołączyć jeszcze analizy konkurencji i słów kluczowych, przygotowywanie grafik i zdjęć na potrzeby artykułu, czy linkowanie lub inne wytyczne, jakie zamierzasz przekazać copywriterowi.

Cena copywritingu, to nie tylko płatność za znaki.

Średnie ceny copywriterów za poszczególne teksty

Copywriterzy rozliczają się na różne sposoby (zzs, godzinę, czy projekt). Na potrzeby artykułu przyjęliśmy najczęściej spotykane rozliczenie; per 1000 zzs (znaków ze spacją).

Jak znaleźć copywritera ceny za 1000 zzs

Ceny za teksty na strony internetowe rozliczane są z reguły projektowo, czyli za zakładkę/jedną stronę. Kwoty te również różnią się w zależności od branży i danego copywritera. Średnie cena to od 150 – 300 zł/zakładkę.

Mamy nadzieję, że teraz już wiesz jak znaleźć copywritera i na jaki wydatek się nastawić. Pamiętaj, że najważniejsza jest komunikacja. To ona zaważy na tym, jak copywriter zrozumie Twoje potrzeby i dopasuje teksty do Twoich oczekiwań.