Pozycjonowanie strony internetowej to jeden z najlepszych sposobów na dotarcie do klientów z grupy docelowej w sposób organiczny. Firmy i agencje oferujące pozycjonowanie witryn internetowych, oferują różne rodzaje tego typu usługi. Pozycjonowanie firmy usługowej a pozycjonowanie sklepu internetowego – czym różnią się od siebie te dwa znane rodzaje pozycjonowania? Odpowiadamy.

Pozycjonowanie usług vs. pozycjonowanie towarów w e-sklepie – frazy

Pozycjonowanie strony firmowej przedsiębiorstwa świadczącego własne usługi i sklepu internetowego oferującego towary innych producentów prowadzi się podobnie. Pracuje się przy tym jednak na zupełnie innej grupie fraz. Usługi pozycjonuje się ekspercko, a czasem dodatkowo lokalnie, zaś sklepy internetowe – produktowo, co oznacza też, że dla omawianych rodzajów pozycjonowania trzeba przygotowywać kompletnie innego typu treści pod SEO.

Przy pozycjonowaniu strony – wizytówki firmy usługowej wykorzystuje się frazy związane z ofertą przedsiębiorstwa oraz słowa kluczowe wskazujące na lokalizację czy jakość świadczonych usług np. „profesjonalne lakierowanie samochodów Wrocław”. Fraz tych jest stosunkowo niewiele, dzięki czemu można się skupić na rozwijaniu ich o długie ogony, a także płatnych reklamach, które szybko zwiększą liczbę odwiedzin na stronie, a tym samym poprawiają jej pozycję w wyszukiwarce.

Pozycjonowanie sklepu internetowego to praca na znacznie bardziej obszernej grupie fraz – znajdują się wśród nich zestawy słów kluczowych zawierające nazwy produktów i marek uzupełnione o frazy poradnikowe i cennikowe, takie jak np. „jak wybrać laptop biznesowy” czy „laptop biznesowy do 2000zł”. Dodatkowo, wybierane pod pozycjonowanie e-commerce frazy, bywają niezwiązane tematycznie ze sobą, przez co trudne do skoordynowania, a do tego bardzo konkurencyjne – na podobne może pozycjonować się już znaczna część sklepów w Internecie.

Działania przy omawianych rodzajach pozycjonowania

Omawiane w tym tekście rodzaje pozycjonowania różnią także prowadzone działania. Aby skutecznie pozycjonować witrynę promującą usługi, należy zoptymalizować jej treść w taki sposób, aby zawierała wybrane pod pozycjonowanie frazy, a następnie zadbać o regularną publikację artykułów sponsorowanych oraz linki do witryny w katalogach firm oraz na portalach branżowych. W przypadku pozycjonowania sklepów internetowych sprawa nie jest tak samo prosta.

W trakcie pozycjonowania e-commerce niejednokrotnie okazuje się, że pewne działania nie mają sensu przez wzgląd na to, że intensywnie prowadzi je osiągająca sukcesy konkurencja, na tle której pozycjonujący się e-sklep wygląda bardzo słabo. Z niektórych działań wchodzących w skład takiego pozycjonowania rezygnuje się też dlatego, że nie przynoszą zakładanych efektów i są po prostu nieopłacalne. Przy pozycjonowaniu e-commerce należy więc być elastycznym i kreatywnym.

Pozycjonowanie sklepu internetowego można oprzeć o wiele działań on-site’owych, takich jak prowadzenie bogatego w merytoryczne artykuły poradnikowe i produktowe bloga czy też dodawanie angażujących i jednocześnie zoptymalizowanych pod SEO opisów produktów. Strony firm usługowych pozycjonuje się zupełnie inaczej, ponieważ przeważnie brakuje w nich miejsc na rozwijanie treści, przez co pozycjonowanie opiera się głównie na działaniach off-site’owych – publikacjach sponsorowanych, marketingu szeptanym, płatnych reklamach czy działaniach w social media.

Pozycjonowanie usług vs pozycjonowanie sklepu – ceny, wyzwania, czas realizacji usługi

Omawiane rodzaje pozycjonowania wymagają również innych nakładów finansowych. Zdecydowanie tańsze propozycje otrzymują od agencji firmy stawiające na pozycjonowanie usług czy też pozycjonowanie stron połączone z lokalnym, aniżeli właściciele sklepów internetowych – szczególnie tych wielobranżowych, oferujących kilkadziesiąt produktów z różnych kategorii. Zazwyczaj, na zapytania ofertowe odnośnie pozycjonowania usług agencje online marketingu odpowiadają przeważnie ofertami współpracy przez okres kilku miesięcy, podczas gdy na pytania dotyczące pozycjonowania sklepów internetowych udzielają odpowiedzi sugerujących podjęcie długofalowej, nawet kilkuletniej współpracy.

Nad pozycjonowaniem usług mogą pracować nawet specjaliści z niewielkim doświadczeniem – w pozycjonowaniu takim trudno o błędy czy nieskuteczne działania, które nie przynoszą pozytywnych efektów. (choć i takie mogą się pojawić). Pozycjonowanie sklepu internetowego warto natomiast oddać zespołowi z bogatym portfolio realizacji tego typu projektów, który ma już za sobą różne wyzwania związane z pozycjonowaniem na rynku pełnym konkurentów, spośród których znaczna większość również stara się o pozycje w TOP 10.

Pozycjonowanie usług szybko przynosi pożądane efekty, podczas gdy nawet najlepiej wykonywane w oparciu o imponująco duży budżet pozycjonowanie e-commerce może okazać się nieefektywne przez wzgląd na miażdżącą siłę konkurencji. Na rezultaty świadczonej przez agencję usługi pozycjonowanie sklepu internetowego należy pracować bardzo intensywnie i długo – niejednokrotnie od kilkunastu miesięcy do nawet kilku lat! Warto przy tym być elastycznym i gotowym do zmian strategii, które mogą okazać się konieczne na każdym etapie tego typu pozycjonowania. Dobrze więc wybrać agencję marketingu online, która jest otwarta na zmiany w umowie czy też samych działaniach.