Senuto to wszechstronne narzędzie do monitorowania widoczności witryny i planowania fraz kluczowych, które polecamy wszystkim właścicielom sklepów i stron internetowych, a także specjalistom ds. SEO i marketingu czy agencjom działającym w branży. O platformie pisaliśmy więcej w tym artykule, do którego lektury serdecznie zapraszamy. Pod koniec grudnia, właściciele Senuto udostępnili wszystkim zainteresowanym obszerny raport eCommerce w Polsce 2019. Sprawdzamy, co przedstawia.

Przygotowany przez Senuto raport eCommerce w Polsce 2019 to obszerna baza wiedzy opartej na danych statystycznych, którymi dysponuje platforma. W dokumencie można znaleźć wiele informacji na temat działalności polskich sklepów internetowych w 2019 roku.

Ranking TOP 500 sklepów internetowych w Polsce

Pierwszą część raportu Senuto stanowi ranking TOP 500 ecommerce, które cieszą się największą widocznością i liczbą fraz kluczowych w TOP10, TOP20 i TOP50 wyników wyszukiwania. Tak prezentuje się jego czołówka:

Jak widać, najlepiej widoczną dla wyszukiwarek platformą e-commerce w Polsce jest niezmiennie Allegro. Poza popularnym serwisem aukcyjnym, na podium rankingu przygotowanego przez Senuto znalazła się również jedna z najbardziej znanych porównywarek cen – Ceneo oraz sieć sklepów z RTV, AGD i elektroniką Media Expert. Tuż za podium uplasował się serwis należący do sieci aptek, a zarazem producenta leków i suplementów diety Dbam o Zdrowie (doz.pl). Kolejne pozycje zajmują euro.com.pl (sklep online sieci RTV euro AGD), castorama.pl, domodi.pl , aptekagemini.pl, mediline.pl oraz empik.com.

Każda z pierwszych stu platform została opisana pod kątem zawartości i prowadzonych działań SEO w dedykowanej sobie sekcji ze statystyką. Przy opisach niektórych sklepów i serwisów można znaleźć też ciekawe studia przypadków. Senuto opisuje w nich działania on-site i off-site SEO prowadzone przez właścicieli i reprezentantów e-sklepów, którym się przygląda. Z powodzeniem można je wdrażać u siebie, skutecznie zwiększając widoczność własnej strony internetowej w Google i innych wyszukiwarkach!

Raport eCommerce 2019 Senuto – inne rankingi

Przygotowany przez Senuto raport eCommerce w Polsce 2019 przedstawia nie tylko TOP500 najbardziej widocznych i najlepiej zoptymalizowanych pod SEO e-sklepów, ale również wiele innych rankingów związanych z widocznością plaform eCommerce w wyszukiwarkach takich jak Google i nie tylko.

Ranking najlepiej widocznych brandów

Ciekawie przedstawia się na przykład zaprezentowany przez Senuto w drugiej części raportu eCommerce ranking najlepiej widocznych w Google marek. Co ciekawe, uwzględnia on nie tylko liczbę fraz brandowych, na jakie widoczne są wymienione w nim e-sklepy, ale również ich udział procentowy w generowaniu ruchu organicznego, który mówi bardzo wiele o świadomości danej marki wśród Polaków, a także lojalności klientów względem niej.

Pierwsze 20 pozycji wyżej wspomnianego rankingu wygląda tak:

Jak można zauważyć na powyższym obrazku, Reserved, Zara czy Sinsay, osiągają sukcesy w e-handlu przede wszystkim dzięki frazom brandowym, które generują ponad 90% całego ruchu organicznego na platformach ww. marek. Można zatem wywnioskować, że są to trzy najbardziej znane brandy odzieżowe w Polsce, których strony internetowe, niezależnie od prowadzonych działań SEO, będą cieszyły się bardzo dobrą widocznością w wyszukiwarce Google i innych silnikach.

Wschodzące gwiazdy

Przygotowany przez Senuto raport eCommerce w Polsce 2019 prezentuje także wschodzące gwiazdy, czyli platformy e-handlowe, które wykazały największe wzrosty widoczności w 2019 roku. Wymienione strony mogą być inspiracją do działań SEO we własnej witrynie. Senuto wyszczególnił następujące wschodzące gwiazdy:

MANWOMAN.CO |Autorska platforma eCommerce, która w ciągu nieco ponad roku osiągnęła widoczność na ponad 2,5 tysiąca fraz w TOP10 zaczynając praktycznie od zera! Witryna zawdzięcza ten efekt przede wszystkim inteligentnej architekturze opracowanej przez właściciela, a zarazem specjalistę ds. IT i SEO, którą wspiera doskonale prowadzony i poszerzający listę fraz blog na stronie. Oto jak prezentuje się MANWOMAN.CO w raporcie eCommerce 2019 od Senuto:

WITAMINYSWANSON.PL | Wizytówka połączona z e-sklepem producenta witamin i suplementów diety Swanson awansowała od zerowej widoczności do 1227 fraz w TOP 10 w okresie od połowy 2018 do końcówki 2019 roku. Sukces strony wynika głównie z świetnie opracowanych kategorii oraz dobrze zoptymalizowanych pod SEO opisów produktów.

LEONKAMELEON.PL | Strona internetowa działająca w dość konkurencyjnej branży zaproszeń, która w ciągu roku wypracowała pozycje w TOP 10 na ponad tysiąc fraz tematycznych. Witryna budowała ją od końca 2018 roku całkowicie od podstaw, wykorzystując do tego celu głównie wysokiej jakości publikacje na blogu pod pozycjonowanie.

Wśród wschodzących gwiazd wymienionych w raporcie Senuto warto też wspomnieć o internetowej hurtowni tkanin supertkaniny.pl oraz porównywarce cen klocków LEGO zklockow.pl. Oba serwisy cieszą się odwiedzinami na pułapie kilkunastu tysięcy użytkowników miesięcznie i stabilnymi oraz bardzo dynamicznie zmieniającymi się statystykami widoczności.

Upadające gwiazdy

Raport eCommerce w Polsce 2019 przygotowany przez Senuto nie mógł pominąć również największych spadków widoczności. W przypadku wyszczególnionych w publikacji sklepów krakvet.pl (zoologiczny), luxtime.pl (z zegarkami), neopak.pl (z artykułami do pakowania) czy helfy.pl (z kosmetykami naturalnymi) prawdopodobnie miały one związek z dużymi zmianami, które co jakiś czas zachodzą w algorytmach Google.

Na spadek widoczności ostatniej witryny zaliczonej do upadających gwiazd – znanej księgarni internetowej Gandalf, mogła wpłynąć natomiast zmiana layoutu i budowy platformy, która często prowadzi do zaniedbań w obszarze SEO. O tym, skąd się biorą spadki widoczności strony i jak na nie odpowiadać przygotowujemy osobny artykuł, który po publikacji podlinkujemy.

Raport ecommerce w Polsce 2019 – pozostałe wnioski Senuto

Przygotowany przez dział marketingu Senuto raport ecommerce w Polsce 2019 przedstawia również wiele innych danych dotyczących działalności krajowych sklepów internetowych. Na podstawie statystyk określono w nim na przykład 35 najbardziej popularnych systemów do ecommerce w Polsce. W tej kategorii zdecydowanie zwycięża WooCommerce do WordPress (więcej o CMS WordPress pisaliśmy tutaj). Na podium znalazła się również kultowa już platforma Presta Shop oraz lubiany Shoper.

Jeśli chodzi o popularne systemy do e-handlu, warto również wymienić platformy, na których zbudowane jest więcej niż 200 sklepów w Polsce, takie jak Shoplo, IAI Shop, Magneto, Red Cart, Shopify, SellSmart, skyShop, Sote, osCommerce, Quick.Cart czy Wix, Jest to pierwsza 15 najlepszych, a zarazem najchętniej wykorzystywanych systemów do ecommerce na polskim rynku. Oto też i cały ich ranking dołączony do opublikowanego przez Senuto raportu:

Przygotowując raport ecommerce w Polsce 2019 Senuto przyjrzało się również:

  • najczęściej wykorzystywanym rodzajom serwerów;
  • najbardziej powszechnym sliderom w ecommerce, wśród których znajdują się OWL Carousel z 53,7% udziałem rynkowym, Revslider i Swipe Slider;
  • najlepszym wtyczkom do optymalizacji SEO, spośród których największą popularnością cieszy się dodatek do WordPressa w postaci Yoast SEO, z którego my również korzystamy;
  • najchętniej stosowanym narzędziom do komunikacji z klientami, do których czołówki należą czat na stronie oraz widget kontaktu telefonicznego;
  • najpopularniejszym systemom do analityki widoczności strony i ruchu w wityrnie, wśród których znalazły się oczywiście narzędzia od Google.

Omawiany przez nas w tym artykule raport eCommerce w Polsce 2019 przedstawia także wyniki badań nad różnymi aspektami dotyczącymi polskiego ecommerce. Senuto oceniło między innymi wielkość e-sklepów, szybkość ich ładowania czy poziom przystosowania do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Poniżej prezentujemy najważniejsze informacje z tej sekcji raportu w formie przygotowanego przez Senuto podsumowania:

Komentarze ekspertów, pytania i odpowiedzi

Ciekawym elementem raportu jest ostatnia jego część, stworzona we współpracy ze specjalistami ds. SEO i pozycjonowania oraz reprezentantami branży e-commerce. W tej sekcji publikacji raport eCommerce w Polsce 2019, można zapoznać się między innymi z ich osobistymi komentarzami na temat dokumentu i płynących z niego wniosków.

Senuto zadało profesjonalistom również wiele istotnych pytań dotyczących działań poprawiających widoczność stron w wyszukiwarkach czy też trendów w e-handlu. Zapoznanie się z tą sekcją pozwala na świeże spojrzenie na branżę ecommerce i marketing online.

Oto przykładowa strona z pytaniami i odpowiedziami ekspertów pochodząca z opublikowanego przez Senuto raportu:

Podsumowując, przygotowany przez Senuto raport eCommerce w Polsce 2019 jest obszerną bazą wiedzy na temat kondycji i trendów w polskim e-handlu. Warto do niego zajrzeć nie tylko po to, aby poznać TOP 500 najlepszych polskich sklepów internetowych, topowe marki w rodzimym eCommerce czy wschodzące i upadające gwiazdy e-handlu, ale również obowiązujące na rynku standardy czy też związane z przebywaniem na nim wyzwania. Zapraszamy do zapoznania się z raportem i dzielenia się opiniami na jego temat w komentarzach.