Instagram jako niezbędne narzędzie każdego marketera?

W 2012 roku, kiedy to Instagram stał się własnością Facebooka, nie dostrzegano w nim potencjału biznesowego. Nic w tym dziwnego, ponieważ na tamten okres, pomimo już dość dużej społeczności, była to bardzo słabo rozbudowana aplikacja. Facebook jednak wykazał się dużym zaangażowaniem w kwestii rozwoju swojego “podopiecznego” i na chwilę obecną, Instagram jest jednym z najskuteczniejszych kanałów marketingowych. Stało się tak prawdopodobnie z kilku konkretnych powodów. Po pierwsze, na przestrzeni lat znacznie wzrosła liczba osób korzystających z tej aplikacji. Po drugie, poprzez m.in. brak czasu, ludzie wolą oglądać, niż czytać, dlatego zdjęcia i filmy bardzo dobrze się sprzedają. Po trzecie, firmy po części same wykreowały ten kanał sprzedażowy, tworząc tzw. influencer marketing, czyli reklamowanie swoich produktów z pomocą osób mających wysoką popularność. I wreszcie po czwarte i najważniejsze, Instagram obecnie posiada o wiele większy zasięg niż sam Facebook. Stało się tak, ponieważ Facebook postanowił uciąć zasięgi organiczne, na rzecz reklam. Innymi słowy, zapłać, a twój post dotrze dalej. Dla przykładu poziom konwersji postów organicznych na Facebooku wynosi od 3 do 5%, natomiast na Instagramie jest to aż 10%. Różnicę widać z daleka.

Na Instagramie dominują obrazy, jednak coraz częściej można natrafić także na krótkie video, giphy, a nawet zdjęcia z podpisami zrealizowanymi “na kolanie”. Można z tego wywnioskować, że sprzedaje nie tylko profesjonalna grafika, ale przede wszystkim pomysł. Oczywiście znacznie łatwiej będzie Ci prowadzić sprzedaż poprzez Instagrama, jeżeli Twoim towarem są produkty, a nie usługi. Mimo wszystko, nawet jeżeli specjalizujesz się w branży usługowej, nie powinieneś pomijać tego kanału social media. Jeżeli nie przyniesie on zadowalającej sprzedaży, to skutecznie wesprze budowę świadomości oraz wizerunku marki. Korzyści płynących z aktywnego prowadzenia Instagrama jest wystarczająco dużo, żeby porzucenie myśli o założeniu firmowego profilu określić jako wielka strata. Real Time Marketing, czy chociażby ukazanie tego, jak coś się tworzy od strony technicznej jest bardzo klikalne. Ludzie przeważnie chcą się dowiedzieć czegoś nowego, więc umożliwienie im tego za pomocą grafiki, czy krótkiego materiału video może bardzo zaprocentować. Z tego powodu, niezaprzeczalnie, Instagram jest niezbędnym narzędziem nie tylko każdego marketera, ale także każdej firmy. Podpowiedź jest prosta – chcesz uzyskać większy zasięg? Załóż Instagrama!

Podstawy Instagrama, czyli co w tej aplikacji jest najważniejsze?

Instagram, jak każdy portal, posiada swój algorytm. Polega on nie tylko na wyświetlaniu najpopularniejszych postów, posiadających dużo interakcji, ale także tych, które zawierają w opisie konkretne hashtagi. Hashtag to nic innego jak słowo, przed którym stoi znak #. 

Przykład: Jednym z najczęściej używanych hashtagów w Polsce jest #polishboy

Hashtagi są pierwszym krokiem do zdobywania polubień oraz obserwatorów. W opisie każdego zdjęcia możesz umieścić maksymalnie 30 hashtagów. Warto to wykorzystać jednak nie do przesady. Optymalnym rozwiązaniem jest umieszczenie 10-15 hashtagów, poczynając od tych ściśle związanych z Twoją branżą, a kończąc na tych najpopularniejszych w Polsce lub na świecie. Dlaczego? Ponieważ na najpopularniejsze hashtagi, codziennie są udostępniane tysiące zdjęć, a co za tym idzie – Twój post prędko zniknie z wysokiej pozycji, gdyż zostanie zastąpiony innymi. Wtedy jednak wciąż pozostajesz wysoko na hashtagi związane z Twoją działalnością – paradoksalnie, te na ogół są mniej popularne, ale mogą naprowadzić na Twój profil użytkowników realnie zainteresowanych Twoją branżą. Przydatnymi aplikacjami mobilnymi, które pomagają dobrać odpowiednie hashtagi są: in Tags (Android), Leetags (Android & iOS), Hashtag for Promotion (Android), Tagomatic (iOS) oraz TagsDock (iOS). 

Samymi hashtagami (przynajmniej na początku) nie zbudujesz dużej społeczności. Warto również wchodzić w interakcję z innymi użytkownikami serwisu, przede wszystkim poprzez komentowanie oraz lajkowanie postów, a także poprzez obserwację ich profili. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że ktoś odwdzięczy się tym samym. Oczywiście nie mogą to być komentarze, które w żaden sposób nie będą związane ze zdjęciem.

Przykład złego komentarza: Bardzo ładne ujęcie. Zapraszam do mnie.

Takich komentarzy można spotkać na pęczki. Czy wnoszą one coś do życia osoby, która udostępniła post? Nie. Czy pomagają tworzyć społeczność? Tym bardziej nie, ponieważ są uważane za zwykły spam. Komentarze powinny być merytoryczne, napisane na konkretny temat i w ostateczności zawierać delikatną aluzję, zachęcającą do odwiedzenia Twojego profilu. Budowa profilu nie jest wyścigiem, to powolny oraz czasochłonny proces. Niektórzy wiedzieli lepiej i korzystali z botów, które powyższe czynności wykonywały za nich. Fakt, dużą ilość obserwujących można w ten sposób zdobyć w zastraszającym tempie, ale zasięg pozostanie niemalże bez zmian lub nawet spadnie. Odradzamy korzystania z botów, ponieważ Instagram wypowiedział im wojnę i “nagradza” profile z nich korzystające tzw. shadow banem, czyli innymi słowy konto zostaje permamentnie zbanowane. Ciekawostką jest, że w przypadku shadow bana nie stracisz dostępu do profilu, ale za to Twoje posty nie będą się wyświetlały w aktualnościach i ciężko będzie do nich trafić. Z tego powodu, niektórzy nie mają nawet świadomości tego, że został na nich nałożony shadow ban. Podobnie w przypadku kupowania fanów – tylko z pozoru liczba obserwujących wygląda ładnie. W większości przypadków, kupieni fani to tak naprawdę puste lub fałszywe konta,  które oprócz liczby obserwujących nie wniosą nic wartościowego do Twojego profilu. Szkoda pieniędzy. 

Instagram to w końcu portal opierający się na treściach graficznych, więc to właśnie one odgrywają tutaj kluczową rolę. Największą popularnością cieszą się autorskie grafiki oraz profesjonalne zdjęcia. Staraj się więc unikać wykorzystywania czystych, stockowych materiałów. Możesz je poddać obróbce lub nanieść na nie tekst, ale nie bazuj na nich przez cały czas. Istnieje kilka rodzajów postów, z którymi odbiorcy chętnie wchodzą w interakcje.

Selfie

Selfie lub klasyczne zdjęcie przedstawiające Twoją osobę nieustannie wiedzie prym na Instagramie. W przypadku profilu firmowego, możesz to wykorzystać jako przedstawienie siebie i swojego zespołu. Selfie nie musi być częścią wyłącznie profili indywidualnych, pamiętaj o tym.

Krajobrazy

Ludzie kochają przyrodę, tym bardziej, kiedy zostanie uwieczniona w dobrym momencie. Ten aspekt nieco ciężej wykorzystać w przypadku profilu firmowego, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby nadać mu trochę lifestyle’u. Możesz to wykorzystać jako zaprezentowanie tego, w jaki sposób spędzacie wolny czas w firmie lub w jakiej okolicy znajduje się Wasza siedziba. Wszystko zależy od Twojej koncepcji.

Wartość dodana

Poradniki, treści motywujące, czy nawet cytaty skłaniające do refleksji. Każda wartość dodana jest równie chętnie komentowana, a na dodatek, autorskie poradniki mogą uczynić, że Twoja firma będzie postrzegana jako specjalistyczna. Nie muszą być to długie treści, pamiętaj, że tutaj dominują obrazy. Z tego powodu, jednym z lepszych rozwiązań w tej kwestii są infografiki. 

Produkty

Prezentacja produktów jest czymś naturalnym na Instagramie. Nie można jednak przesadzać, Twój profil nie powinien być wypełniony jedynie Twoimi ofertami, bądź asortymentem. W przeciwieństwie do sklepu internetowego, gdzie najlepiej zamieszczać produkty na białym tle, na Instagramie możesz je wykonać w niemalże dowolnej kreacji. Im bardziej kreatywna będzie dana kreacja, tym zyska większy rozgłos. 

Wideo

Ta forma postów cieszy się równie dużą popularnością, co zdjęcia. Najważniejsze w wideo jest to, aby w pewien sposób intrygowało odbiorcę. Przy pomocy filmu możesz ukazać proces produkcji, do czego można wykorzystać Twoje produkty, jak wygląda Twoja praca, czy jak wyglądają przygotowania do firmowych wydarzeń. Film nie musi być żywcem wyjęty z życia, równie dobrze może to być animacja, którą z łatwością możesz wykonać na przykład na platformie Rocketium.

Ważnym elementem Instagrama, który został wprowadzony stosunkowo niedawno jest Instagram Stories. To rozwiązanie zostało zaczerpnięte z popularnej wśród młodzieży aplikacji Snapchat. Pomimo, że polega ono na dodaniu relacji, która będzie widoczna przez 24 godziny, to rozwiązanie posiada niezwykły potencjał biznesowy. Relacja zawsze będzie wyświetlała się użytkownikom, którzy obserwują Twój profil, a także będzie widoczna przy Twoim zdjęciu profilowym, gdy skomentujesz dowolny post. Na dobrą sprawę jej zasięg ustalasz Ty sam! Im więcej komentarzy, tym więcej wyświetleń relacji. Stories najlepiej wykorzystywać w celach informacyjnych, jak na przykład wprowadzenie nowego produktu czy nadchodzące promocje. 

Ostatnią funkcją, jaką należy mieć na uwadze, prowadząc firmowy profil na Instagramie są reklamy. Biorąc pod uwagę fakt, jakim jest rozbieżność zasięgu, o wiele korzystniejsze będzie wykupienie reklamy na Instagramie, niż na Facebooku. Reklamy możesz nakierować na aktualności, stories lub na obydwa te miejsca. Bardzo dużym udogodnieniem jest to, że reklamy kierowane na Instagram, możesz uruchomić z panelu Menedżera reklam na Facebooku.

Jak powinien wyglądać Twój profil na Instagramie?

Podstawowym czynnikiem decydującym o tym, czy Twój profil jest atrakcyjny jest estetyka, poczynając od nazwy profilu, a kończąc na umieszczanych treściach. Odbiorca wchodząc na Twoje konto, pierwsze, co dostrzega to nazwa, zdjęcie profilowe oraz biogram. Twój nick powinien zawierać nazwę Twojej firmy, jednak nie musi. Chwytliwy nick, który będzie do niej nawiązywał, może okazać się nawet lepszym rozwiązaniem. Zdjęcie profilowe to oczywiście logo firmy. Tym bardziej, jeżeli zdecydujesz się na chwytliwy nick. Biogram to miejsce, w którym możesz pokrótce opisać swoją działalność. Bardzo ważnym zabiegiem jest umieszczenie w nim odnośnika do Twojej witryny. To nie tylko wygeneruje dodatkowych ruch, ale także może zwiększyć sprzedaż podczas specjalnych okazji – linki, jak i biogram możesz zmieniać w dowolnej chwili, także na wspomniane okazje, warto dodać odnośnik do konkretnej podstrony z promocjami. Opisane elementy należy zoptymalizować w pierwszej kolejności po założeniu profilu. Co dalej?

Ustalenie celu oraz strategii

Wyznaczenie celu prowadzenia konta na Instagramie jest równie ważne jak w przypadku innych form marketingowych. Najczęstszym celem prowadzenia Instagrama jest generowanie interakcji, która z kolei zamienia się w społeczność oraz rozbudowę świadomości o marce. Finalnie, wszystko kończy się na sprzedaży, więc jeżeli taki będzie Twój cel, to pamiętaj o wcześniejszych krokach i nie zniechęcaj się, gdy sprzedaż nie zwiększy się po 2 miesiącach. Strategia to wręcz cały harmonogram postów z konkretnymi datami i godzinami publikacji. Największym zaangażowanie cieszą się posty, które są publikowane od wtorku do piątku w godzinach od 10 do 15. Postaraj się zaplanować przynajmniej 3 posty w tygodniu o przeplatanej tematyce. Najlepiej, gdy wykonasz je wszystkie jednego dnia i umieścisz w aplikacji typu Planoly, ponieważ potem wystarczy tylko je skopiować i dodać na profil.

Rodzaj konta

Dokładnie optymalizując konto nie zapomnij ustawić profilu firmowego, który zwiększa funkcjonalność i umożliwia promocję. Pod żadnym pozorem jednak nie ustawiaj konta jako prywatne. Takie działanie skutecznie odstrasza potencjalnych obserwujących, ponieważ wchodząc na Twój profil, nie widzą oni treści, jakie dodajesz. 

Publikacja postów

Tak jak napisaliśmy wyżej, dobrym rozwiązaniem jest wcześniejsze zaplanowanie postów. Nie mogą być one monotematyczne, a tym bardziej nie mogą się powielać. Staraj się na bieżąco tworzyć przykuwające oko grafiki, nawiązujące do Twojej branży. 

Podsumowując, pierwszym krokiem jest optymalizacja profilu, następnym dobór odpowiednich hashtagów, publikacja grafik oraz wideo, a na końcu wchodzenie w interakcje zarówno pod postami innych osób, jak i swoimi.

Jakie narzędzia mogą Ci się przydać podczas prowadzenia profilu na Instagramie?

Oprócz wcześniej wymienionych aplikacji do dobierania hashtagów, tworzenia animacji oraz planowania postów, istnieje jeszcze kilka przydatnych narzędzi, które pomogą Ci prawidłowo prowadzić firmowy profil na Instagramie.

Canva

Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz posiadać dużych umiejętności graficznych lub być zapoznany z obsługą Photoshop’a, aby tworzyć unikalne grafiki. W tym pomoże Ci intuicyjna w obsłudze Canva. Canva jest dostępna zarówno z poziomu przeglądarki, jak i telefonu. Przy jej pomocy stworzysz dobrze prezentujące się posty w relatywnie krótkim czasie.

TakeOff Publish-On Twitter & Instagram

Aplikacja, której działanie jest analogiczne do Planoly. Tworzysz posty oraz planujesz ich publikację, opierając się na harmonogramie. Jej przydatną funkcją jest analizowanie zachowań użytkowników i sugerowanie, o której godzinie najlepiej wstawić post.

Iconosquare

Można to nazwać socialowym Google Analitycs, chociaż nie o aż tak dużej funkcjonalności. Za pomocą Iconosquare możesz przeanalizować interakcje odbiorców z Twoim profilem, monitorować trendy, a nawet zarządzać kilkoma profilami jednocześnie. 

Nie musisz od razu czynić Instagrama nadrzędnym kanałem, jednak bez wątpienia warto wypróbować jego możliwości. Być może akurat w przypadku Twojej firmy, okaże się to bardzo korzystnym rozwiązaniem. Żaden czas nie będzie stracony, ponieważ dzięki wnioskom z użytkowania będziesz mógł stworzyć dopracowaną strategię marketingową.