Czym właściwie jest newsletter?

Niemalże każdy o nim słyszał, każdy wie, jak wygląda, ale nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, do czego tak naprawdę służy newsletter. Początkowo z tego rozwiązania korzystały wyłącznie duże firmy, jednak z czasem również mniejsze przedsiębiorstwa dostrzegły potencjał, jaki drzemie w tej metodzie marketingowej. Obecnie niemalże na każdej stronie możesz się spotkać z takimi komunikatami jak np. “Dołącz do newslettera, by być na bieżąco”. Każdy walczy o subskrybentów, z tego względu, że mogą stać się najpierw potencjalnymi, a z czasem lojalnymi klientami. Dość popularne stało się zagranie, które polega na udostępnieniu kodu rabatowego w zamian za podanie adresu e-mail. Jest to rozwiązanie korzystne dla obu stron, dlatego też bardzo szybko się rozpowszechnia.

Newsletter to forma listu elektronicznego, który swoją formą odbiega od klasycznego mailingu. Dla przypomnienia, mailing to typowa oferta, która jest wysyłana jednorazowo. Newsletter zaś cechują wartości dodane, czyli wszelkiego rodzaju poradniki, ciekawostki z danej branży i w mniejszym stopniu prezentacje nowych produktów lub usług. Bez względu na to, jaka treść jest umieszczona w newsletterze, jego zadaniem jest utrzymywanie regularnego kontaktu z odbiorcą i tym samym budowanie relacji. Dopiero na przestrzeni czasu, może on zacząć sprzedawać. Do jakich zadań możesz wykorzystać newsletter?

Kształtowanie wizerunku

Tworząc przydatne poradniki lub merytorycznie opisując konkretne zagadnienia, możesz wykreować swoją firmę na specjalistów w danej dziedzinie. Osoba otrzymując taką wiadomość może dostrzec, że dobrze znasz się na swojej branży. Nie wahaj się zamieścić na końcu takiej wiadomości wzmianki o tym, że jesteś w stanie jej pomóc, bądź odpowiedzieć na nurtujące ją pytania. Niezależnie od formy, wartość dodana zawsze zaprocentuje. Klient widząc Twoje zaangażowanie z pewnością to doceni, tym bardziej, że ludzie wolą dokonywać zakupów w sklepie, który chociażby kreuje się na profesjonalny.

Sprzedaż

Jakby nie patrzeć, właśnie na tym większości firmom wdrażającym newslettery zależy najbardziej. Sprzedaż jest celem praktycznie każdej techniki marketingowej. Aby dobrze wykorzystać newsletter do sprzedaży, możesz zaoferować swoim subskrybentom dodatkową zniżkę lub darmową dostawę. Ta kwestia zależy wyłącznie od pomysłowości. Weź pod uwagę, że osoby, które znajdują się na Twojej liście, nie bez powodu się na nią zapisały. Z tego względu możesz również przygotowywać dla nich dedykowane oferty, które nie znajdą się na stronie. 

Przesyłanie informacji

Nowy wpis na firmowym blogu, nowy asortyment w ofercie, a może specjalny event dla społeczności firmy? Każdą tego typu informacje możesz wysłać za pomocą newslettera. Informuj na bieżąco swoich subskrybentów o ważnych dla Ciebie wydarzeniach, ponieważ właśnie oni powinni mieć dostęp do tych informacji jako pierwsi. Osoby z listy, wiedząc, że zbliża się coś nowego, będą na to czekały ze świadomością, że to właśnie ich poinformowałeś w pierwszej kolejności, dzięki czemu z chęcią przeczytają dodany przez Ciebie artykuł, bądź skorzystają z nowej oferty.

Budowanie społeczności

Oczywiste jest, że to ludzie tworzą biznes, dlatego budowanie społeczności jest jego nieodłącznym elementem. Wysyłając regularnie newsletter o przeplatanej tematyce, masz szansę na zbudowanie lojalnej społeczności, która będzie wchodziła w interakcje z Twoją firmą. Z tego względu, warto również aktywnie prowadzić profile w social mediach, aby umożliwić wypowiadanie się osobom znajdującym się na Twojej liście. Zapraszając ich do tego w newsletterach, możesz zyskać bardzo cenny feedback i wprowadzać wartościowe zmiany dla Twoich klientów. 

Newslettery to bardzo skuteczna droga komunikacji, biorąc pod uwagę fakt, że ponad połowa osób, korzystająca z poczty elektronicznej, odwiedza ją codziennie. Jest to idealny sposób na utrzymywanie komunikacji z odbiorcami.

Jak powinien wyglądać dobry newsletter?

W newsletterze możesz zawrzeć mnóstwo różnego rodzaju contentu, ale nie zapominaj także o CTA. Każdy e-mail wysłany w imieniu Twojej firmy, powinien zawierać nawet najprostsze wezwanie do działania, aby zachęcić odbiorcę do podjęcia konkretnej akcji. To jednak jest dopiero kropla w morzu tego, co powinien zawierać atrakcyjny dla odbiorcy newsletter. Poniżej przedstawimy najważniejsze aspekty, które należy wziąć pod uwagę przy projektowaniu newslettera.

Cel oraz treść

Treść newslettera tak naprawdę zależy od celu, jaki wyznaczysz. Cel powinien być jasny i klarowny, a przede wszystkim musi być on jeden. Łączenie kilku celów do jednego e-maila może zakończyć się tym, że żaden z nich nie zostanie spełniony. Celem mogą być odwiedziny na stronie, zebranie obserwujących w social mediach czy pobrania danego materiału. Nieco na bok powinna zejść sprzedaż, zwłaszcza, gdy dopiero wprowadziłeś do swojej firmy to rozwiązanie.

Projekt i szata graficzna

“Suchy” newsletter nie jest ani przyjemny dla oka, ani za bardzo czytelny. Tworząc projekt, musisz przede wszystkim wziąć pod uwagę kolorystykę. Powinna być ona inna w zależności od tego, do jakiej płci jest wysyłany e-mail oraz czy są to odbiorcy B2C, czy B2B. Naturalnie, raczej marnym zagraniem byłoby wysyłanie klientowi biznesowemu newslettera w jasnoróżowym obramowaniu (choć to też zależy od branży w jakiej prowadzisz firmę). Nie zapomnij również o wkompowaniu w projekt logo swojej firmy, ponieważ dzięki temu zwiększysz jego rozpoznawalność

Nadawca wiadomości

To głównie od tego zależy, czy Twój e-mail zostanie otwarty, czy też nie. Nadawca wiadomości powinien być elementem stałym i nie wyglądać na automatycznie wygenerowany jak np. info@twojsklep.pl . O wiele lepiej, jeżeli umieścisz tam swoje imię i nazwisko wraz z nazwą firmy, bądź samą nazwę firmy. Pomijając fakt, że wygląda to o wiele bardziej profesjonalnie i wywiera pozytywne wrażenie, Twoi odbiorcy zapamiętają kim jesteś i w przyszłości nie uznają tego za małowartościowy spam.

Stopka

Ten element jest bardzo ważny. W stopce powinna znajdować się nazwa firmy oraz jej dane, a także powinny zostać przedstawione możliwości kontaktu z Tobą, czyli adres e-mail oraz numery telefonów. 

Link do anulowania subskrypcji

Możliwość wypisu z listy jest czymś, co bezwględnie musisz umieścić w każdym mailu. To dobrze świadczy o nadawcy, ponieważ nie utrudnia tego procesu. Z doświadczenia wiemy jak irytujący jest brak tej możliwości, a poszukiwania jej tylko podnoszą frustrację względem firmy. Nie trzymaj nikogo na siłę, a tym bardziej na tym zyskasz. 

Link do podglądu wiadomości

Na niektórych skrzynkach odbiorczych Twój e-mail może się nieprawidłowo wyświetlać. Oczywiście, wcześniej warto zrobić testy, jednak ryzyko pozostanie zawsze. Właśnie z tego powodu warto umieszczać w wiadomości link, dzięki któremu odbiorca będzie mógł wyświetlić wiadomość w przeglądarce. Dzięki temu, będziesz mieć pewność, że nic go nie ominie i nie zniechęci się do e-maili od Ciebie. 

Trzymając się powyższych zasad, będziesz tworzyć wartościowe newslettery o wysokim wskaźniku otwieralności.  Co więcej, Twoje wiadomości będą przyjazne dla użytkownika oraz dla filtrów spamowych. Wysyłka newsletterów powinna stać się swego rodzaju rytuałem, czyli powinna odbywać się w tych samych dniach oraz godzinach. Zbyt częsta wysyłka newsletterów nie jest dobrym rozwiązaniem z tego względu, że przestanie być atrakcyjna dla Twoich odbiorców. Ustal konkretne terminy i spraw, by Twoi odbiorcy czekali z niecierpliwością na wiadomość od Ciebie.

To w końcu warto wysyłać newslettery, czy nie?

Mówi się, że newslettery powoli wychodzą z mody i z tego powodu nasuwa się pytanie – czy wciąż warto je wysyłać? Zważywszy na wszystkie powyższe aspekty, jak najbardziej tak! Prawidłowo zaprojektowane newslettery to wręcz same korzyści dla Ciebie i Twojej firmy. Pomijając social media, nie ma drugiego tak aktywnego, a zarazem skutecznego kanału komunikacyjnego, w którym możesz informować swoich odbiorców o wszystkim, co jest związane z Twoją działalnością.