Spis treści
Zastanawiałeś się kiedyś jak prowadzić fanpage na Facebooku? Po co Ci i w ogóle, dlaczego masz sobie tym zawracać głowę? Masz firmę? Tworzysz markę własną? To zależy Ci na tym, aby dotrzeć do jak największej grupy odbiorców prawda? Fanpage może Ci w tym pomóc, a co za tym idzie przynieść również zyski. Jak zacząć i co musisz wiedzieć o prowadzeniu fanpage przeczytasz w dzisiejszym artykule.
Po co Ci fanpage na Facebooku?
Prawdopodobnie nie zdajesz sobie sprawy, że może być integralną częścią Twojej firmy, szczególnie jeśli zajmujesz się branżą w e-commerce. Co oznacza integralną częścią? Zacznijmy od prostych rzeczy. Przede wszystkim dzięki fanpage masz możliwość dotarcia do nowych odbiorców i zbudowania świadomości marki. Nawet jeśli myślisz, że ludzie Cię znają i wiedzą o Tobie, to jest to zapewne odsetek osób od tych, do których możesz trafić, poszerzając swoją firmę o istnienie w social mediach. Jak to możliwe?
Czy te liczby są dla Ciebie imponujące? Te 19 milionów to potencjalnie Twoi odbiorcy. Potencjalnie, bo oczywiście należy pamiętać o grupie, do jakiej kierujesz swoje usługi czy produkty. Nie zmienia to jednak faktu, że możliwość dotarcia do tysięcy, czy miliona użytkowników robi ogromne wrażenie. Drugą kwestią jest możliwość interakcji z ludźmi, dyskusje, promocje, informacje o usługach, ofertach, ciekawostki branżowe. Jest naprawdę masa rzeczy, które możesz publikować na fanpage i wchodzić w interakcję z zainteresowanymi Twoją działalnością.
Jak założyć fanpage na Facebooku?
Jeśli masz już swój prywatny profil to kliknij i przejdź bezpośrednio do zakładania fanpage. Natomiast, jeśli nie miałeś styczności z Facebookiem, to zacznijmy od założenie profilu prywatnego, czyli Twojej osobistej strony.
Pamiętaj, fanpage to nie to samo co profil prywatny!
Zakładanie profilu prywatnego nie jest trudnym zadaniem i w zupełności wystarczy Ci, że będziesz postępować według prostych kroków. Zacznij od wizyty na stronie Facebook.com widok będziesz miał taki sam, jak na zdjęciach poniżej.
Gotowe! Właśnie założyłeś profil prywatny i teraz możesz przejść do utworzenia fanpage swojej firmy na Facebooku.
Tworzenie fanpage firmowego
Po lewej stronie na stronie głównej zobaczysz spis różnych rzeczy. Wystarczy, że spośród nich wybierzesz zakładkę strony, a następnie zostaniesz przekierowany na listę stron i znajdziesz tam przycisk „utwórz nową stronę”. Naciśnij go i uzupełnił wymagane informacje. Wszystko przedstawiliśmy na poniższych zrzutach ekranu.
Kolejnym i ostatnim krokiem samego stworzenia fanpage jest uzupełnienie informacji i kliknięcie utwórz stronę.
Gotowe właśnie utworzyłeś firmowy fanpage! Teraz kolej na uzupełnienie zdjęć; tła (cover photo) i zdjęcia głównego (okrągłe miejsce z flagą, które widzisz wyżej).
Prowadzenie fanpage – pierwsze kroki, posty i fani
Zapewne przeszło Ci przez myśl, lub ktoś Ci poradził zakup fanów/obserwujących na Facebook. Nie ma co ukrywać, że jest to częsta praktyka szczególnie wśród influencerów, gdzie dla marek liczą się liczby. Niestety te liczby są nic nie znaczące, a naprawdę rzadko ktoś dogłębnie sprawdza wszystko przed podjęciem współpracy z influencerem. Pomyślisz sobie, okej skoro to taka częsta praktyka, dlaczego ja nie mam tego robić? No cóż, powodów jest kilka.
- Nie chcesz budować swojego wizerunku od początku na oszukiwaniu siebie i innych.
- Kupieni fani nie wnoszą nic oprócz cyferek.
- To, że będziesz miał dużą liczbę obserwujących (kupionych), nie przełoży się na sprzedaż, ani zainteresowanie Twoimi usługami, czy produktem.
- Algorytmy FB są coraz mądrzejsze i jeśli liczba fanów jest nieproporcjonalnie wysoka do aktywności obserwujących, to jest znak dla FB, że coś jest nie tak. Skróci on zasięgi i widoczność Twojego fanpage’a.
Ponadto FB może uznać, że Twój fanpage jest na tyle nudny i mało interesujący, że przestanie wyświetlać Twoje posty na stronie głównej.
Nie kupuj obserwujących, bo oprócz liczb nic nie zyskujesz! A nawet możesz sobie zaszkodzić.
Nie kupować? To skąd mam brać fanów?
Pierwszą rzeczą jest wykorzystanie funkcji zapraszania znajomych. Jednak należy robić to z rozwagą. Staraj się zaprosić takie osoby, które realnie mogą być zainteresowane tematyką Twojego fanpage. W przeciwnym razie uzyskasz taki sam efekt, jak przy zakupie fanów. Drugą możliwością na zdobycie obserwujących jest umieszczenie informacji na stronie internetowej (ikonka FB lub lubię to) z linkiem do Twojego fanpage’a. Możesz też dodać link do stopki w mailu. Niekonwencjonalną metodą, a raczej dodatkowym działaniem jest naklejenie na samochód naklejki z nazwą fanpage’a. Na popularnym serwisie internetowym i aukcyjnym zamówisz taką naklejkę już od 15 zł. Zatem koszt nie duży, a jeśli często podróżujesz autem, to masz prawie darmową reklamę swojej firmy!
Planowanie wpisów na Facebooku – czym jest i jak to robić?
Zanim zabierzesz się za planowanie wpisów, to najpierw przemyśl, jakie treści chciałbyś przekazywać odbiorcom. Czy będą to informacje o produkcie, zajawki wpisów na blogu, czy wpisy edukujące. Z doświadczenia na początku polecamy Ci eksperymentować, a także zalecamy, aby wpisy nie skupiały się tylko i wyłącznie na informacjach o produktach, czy ofercie. Powinny dawać jakąś dodatkową wartość, a nie być tylko reklamą produktów, czy usług.
Forma wpisów jest dowolna, bo masz mnóstwo możliwości. Począwszy od własnoręcznie przygotowanej prostej grafiki, zdjęcia, karuzeli zdjęć poprzez filmy i animację. Co sprawdzi się w Twoim przypadku i będzie najlepszą opcją, dowiesz się eksperymentując z formą treści.
Planowanie postów i statystyki
Do planowania postów możesz użyć dwóch wbudowanych opcji w FB. Pierwsza z nich to planowanie postów z poziomu wersji roboczych (szkiców), a druga możliwość to korzystanie z kalendarza w Business Suite. Dodatkowo możesz utworzyć sobie własny kalendarz w zwykłym pliku Excel, gdzie uporządkujesz częstotliwość publikacji, a także formę wpisów. Przykładowo zaplanuj sobie wpisy 3x w tygodniu. Z różną formą np. karuzela zdjęć, video, teks+ link do bloga i zapisz to właśnie w utworzonym kalendarzu.
Poniżej prezentujemy Ci kalendarz w Business Suite z zaplanowanymi postami. Możesz je tworzyć bezpośrednio w tym kalendarzu. Masz dwa dostępne widoki; miesięczny i tygodniowy.
Statystyki będą Ci pomocne do określenia np. grupy osób zainteresowanych pod względem płci, czy wieku. A także będziesz w stanie sprawdzić, jakie godziny publikacji są najlepsze, czyli o której osoby najchętniej odwiedzają Twój fanpage i jakie posty mają największy zasięg i zainteresowanie. Oczywiście na samym początku musisz poeksperymentować, bo nie będziesz mieć żadnych danych. Najlepiej jednak publikować rano między 9:00 a 11:00, po południu między 16:00 a 18:00 lub wieczorem między 20:00 a 23:00. To jednak zależy również od branży i grupy docelowej.
To co, gotowy na eksperymenty?