Spis treści
W tym artykule na temat budowy firmowej strony internetowej, wspominaliśmy o możliwości umieszczenia na niej czatu na żywo z użytkownikami. Jest to rozwiązanie, które pozwala odbiorcy skontaktować się z firmą, której witrynę przegląda i porozmawiać z jej przedstawicielem w czasie rzeczywistym. Czat na żywo – czy warto? Sprawdzamy, kiedy jest to dobre rozwiązanie, a kiedy lepiej z niego zrezygnować. Podpowiadamy również, jak wdrożyć live chat w witrynie i polecamy jeden z lepszych programów do jego obsługi na rynku.
Czat na żywo – czy warto? Zalety i wady rozwiązania.
Teoretycznie, osoba odwiedzająca stronę internetową firmy, może skontaktować się z nią używając popularnego formularza. Może też skorzystać z podanego w witrynie adresu e-mail czy też numeru telefonu. Praktycznie, Internauta chętniej podejmie próbę kontaktu, gdy będzie pewien, że jego wiadomość nie zostanie zignorowana. Wybierając kontakt przez live chat, spotka się z błyskawiczną odpowiedzią zwrotną.
Czat na żywo zwiększa prawdopodobieństwo doprowadzenia do rozmowy z potencjalnym klientem, a tym samym – skuteczność sprzedażową strony internetowej. Poprawia też znacząco wizerunek firmy w sieci i pokazuje ją jako otwartą na klienta. Rozwiązanie nie jest drogie ani skomplikowane, jeśli chodzi o wdrożenie. W popularnym CMS WordPress dostępne są różne darmowe wtyczki pozwalające na wprowadzenie czatu na żywo w dosłownie kilka sekund.
Czat na żywo nie jest jednak pozbawiony wad. Przede wszystkim, przed jego wprowadzeniem, należy upewnić się co do tego, że będzie miało się możliwość jego regularnej obsługi. W przypadku dużych sklepów internetowych i firm, konieczne może okazać się zatrudnienie do tego celu dodatkowego pracownika lub zaufanego freelancera. Będzie to koszt rzędu od kilkuset złotych do kilku tysięcy miesięcznie.
Ponadto, live chat może generować sporo nic nie wnoszących w działalność firmy zapytań. Na czacie prowadzi się rozmowy o potencjalnej współpracy barterowej i innych zagadnieniach, które nie należą do kluczowych. Czat na żywo w ecommerce może spowalniać proces zakupowy, a nawet doprowadzić do porzucenia koszyka. Może się tak stać na przykład gdy zdecydowany na produkt klient zrezygnuje z jego zakupu w wyniku otrzymania dyskwalifikującej informacji na temat wyrobu podczas rozmowy z konsultantem.
Kiedy warto wprowadzić czat na żywo?
Poniżej prezentujemy przesłanki, które powinny skłaniać wprowadzenia live chatu na stronę internetową firmy.
Czat na żywo sprawdza się w przypadku firm, które oferują produkty i usługi dopasowane do indywidualnych potrzeb odbiorców. Takie przedsiębiorstwa muszą przecież poznać oczekiwania klientów, co nie jest możliwe bez bezpośredniego kontaktu. Czat na żywo zdecydowanie ułatwia jego zainicjowanie. Live chat to zatem świetny element na stronę każdego architekta, fotografa czy stolarza.
Tego typu czat warto wprowadzić również w witrynie przedsiębiorstwa, które wycenia wszystkie produkty i usługi indywidualnie. Firmy remontowe, agencje marketingowe czy restauracje eventowe to tylko niektóre z firm, które powinny go rozważyć. Live chat umożliwia szybkie wycenianie zleceń. Co za tym idzie, pozwala na sprawne odsiewanie klientów rezygnujących z usług czy produktów ze względu na wysokie ceny.
Czat na żywo to też świetne rozwiązanie na stronę internetową specjalisty czy grupy oferującej usługi świadczone w określonym terminie i miejscu. Klinika stomatologiczna, zespół weselny i tym podobne firmy powinny bowiem umożliwiać szybkie zapytanie o termin. Live chat wydaje się być najlepszym rozwiązaniem – prawdopodobnie lepszym od infolinii czy wymagającego obycia kalendarza online.
Czat na żywo jest też doskonałym pomysłem dla wielobranżowego sklepu internetowego, na którego wirtualnych półkach znajdują się setki różnych produktów. Live chat na tego typu platformie ecommerce, umożliwi klientom bezpośredni kontakt ze sprzedawcą w celu poznania specyfiki wyrobów i wyboru modelu najbardziej optymalnie dopasowanego do potrzeb.
Czat na żywo – implementacja
Live chat można wgrać na stronę na wiele różnych sposobów. Jeśli posiada się witrynę opartą o autorski system, należy poprosić o pomoc programistę czy firmę, która zajmowała się jej budową. Jeżeli zaś korzysta się z CMS typu open source takiego jak np. WordPress, można skorzystać z jednej z dostępnych w katalogu platformy wtyczek. W niedawno opublikowanym przez nas tekście proponowaliśmy np. SmarstUpp.
Opisywana przez nas w tym artykule aplikacja jest kompatybilna z dużą ilością platform ecommerce – od WordPressa, przez Presta Shop, aż po mniej popularne systemy. Co bardzo ważne, z programu można korzystać całkowicie za darmo. Opłaca się jednak wybranie jego płatnej wersji, w której dostępne są między innymi rozszerzone statystyki pozwalające na monitorowanie i analizowanie skuteczności sprzedażowej live chatu czy też roczne archiwa.
SmartsUpp to bardzo praktyczne narzędzie, które można obsługiwać z poziomu każdego urządzenia. Aplikacja sterująca działa zarówno na smartfonach i tabletach z systemem Android, jak i wyrobach z logo imperium Steve’a Jobs’a. Można ją także pobrać na komputer z systemem Windows czy iOS. Aplikacja posiada mnóstwo praktycznych funkcji, w tym np. ważne powiadomienia o niedostępności i inne BOTy.
Czat na żywo jest rozwiązaniem, które skraca drogę kontaktu między klientem a przedsiębiorcą lub przedstawicielem e-sklepu. Live chat pozytywnie wpływa na wizerunek firmy, wspiera sprzedaż i ma wiele innych zalet, ze względu na które warto wprowadzić go na stronę – tym bardziej, że można to zrobić stosunkowo niskim kosztem. Implementując czat na żywo w CMS typu open source lub jednym ze znanych systemów do e-commerce (np. Presta Shop), warto postawić na SmartsUpp. Darmowy program do obsługi live chatu na stronie jest praktyczny i intuicyjny w obsłudze, a w wersji płatnej oferuje mnóstwo przydatnych funkcji statystyczno-analitycznych za niewielkie pieniądze.