Google Analytics to wszechstronne narzędzie analityczne, które powinien znać każdy przedsiębiorca promujący się w sieci. Korzystając z platformy, może bowiem uzyskać ważne informacje na temat ruchu w witrynie, użytkowników strony, sprzedaży produktów czy konwersji z reklam. W niniejszym artykule podpowiadamy, w których miejscach poszukiwać konkretnych danych po to by, np. sprawdzić efekty pozycjonowania. Omawiamy też podstawowe widoki w Google Analytics, dzieląc się ich przykładami.

Wybrane widoki w Google Analytics

Na potrzeby artykułu przygotowaliśmy kilka zrzutów ekranu. Są to autentyczne widoki w Google Analytics dotyczące strony pewnego sklepu internetowego. Zamaskowaliśmy wszelkie informacje pozwalające na identyfikację witryny, umożliwiając jednocześnie wgląd w różne dane z okresu roku (15 stycznia 2019 – 15 stycznia 2020).

W niniejszej publikacji zamierzamy przyjrzeć się następującym widokom narzędzia Google Analytics:

  • Pozyskiwanie | Cały ruch | Źródło/medium
  • Pozyskiwanie | Google Ads | Kampanie
  • jw. | Search Console | Strony docelowe
  • jw. | Search Console | Zapytania
  • Konwersje | Cele
  • Konwersje| Ecommerce | Przegląd

Są to naszym zdaniem najważniejsze widoki w Google Analytics, które dostarczają istotnych danych na temat strony internetowej czy prowadzonego e-sklepu. Zapraszamy do poznania ich funkcji i możliwości.

Poznaj źródła ruchu

Jeśli chcesz wiedzieć, skąd użytkownicy witryny trafiają na Twoją stronę, wejdź w sekcję Pozyskiwanie > Cały Ruch > Źródło/medium. To tam czeka na Ciebie garść cennych informacji na temat tego, w jaki sposób klienci docierają do Twojej strony internetowej. Po otwarciu wspomnianej zakładki na Twoim koncie w Google Analytics, zobaczysz zestaw następująco zaprezentowanych danych:

Widoki w Google Analytics: Pozyskiwanie > Cały ruch > Źródło/medium

W pierwszej kolumnie tabeli znajdziesz informacje o źródłach ruchu na stronie oraz ich specyfice przestawione według schematu „źródło/medium”. Oto podpowiedź dotycząca tego, jak powinieneś je rozumieć:

  • Źródło to miejsce, z którego użytkownik trafił do witryny. Podaje się jego nazwę (np. Google) lub domenę (np. nokaut.pl), a czasem też informację o wizycie po wpisaniu adresu url w pasek w przeglądarce (direct).
  • Medium to natomiast typ źródła. Do witryny może kierować na przykład link z innej strony (referral), bezpłatny wynik wyszukiwania (organic) czy wynik sponsorowany z reklamy Google Ads (cpc).

Interpretacja danych i wyciąganie wniosków

Na powyższym obrazku widać, że największy udział w generowaniu ruchu w e-sklepie mają użytkownicy dostający się do niego bezpośrednio (uwaga: statystyki tego źródła mogą uwzględniać odwiedziny własne). Ponadto, do zwiększania liczby wyświetleń witryny przyczyniają się znane porównywarki cen takie jak Ceneo.pl, Okazje.info czy Nokaut.pl . Na podstawie danych, jakie dostarczają widoki w Google Analytics można zatem ocenić skuteczność promocji na takich platformach.

Na 4 miejscu znajduje się natomiast ruch z Facebooka. Łatwo zidentyfikować, że pochodzi on przede wszystkim z mobilnej wersji serwisu, co przydaje się np. przy kreowaniu reklam. Na 5 miejscu uplasował się ruch organiczny z Google, który wygenerował więcej odwiedzin niż płatne kampanie Google Ads (cpc). Na podstawie tej informacji można sądzić, że prowadzone pozycjonowanie przynosi wymierne efekty i lepiej inwestować dalej w SEO, aniżeli płatne kampanie.

Widoki w Google Analytics dotyczące płatnych reklam

Kampanie reklamowe w Google Ads są ważnym elementem promocji w sieci. Jako właściciel strony internetowej z pewnością chcesz wiedzieć, czy te, na które się zdecydowałeś, są skuteczne. Sprawdzisz to właśnie w kolejnej omawianej zakładce, czyli Pozyskiwanie > Google Ads > Kampanie. Odwiedzając tą sekcję, spotkasz się z następująco zaprezentowanym zestawem danych:

Widoki w Google Analytics: Pozyskiwanie > Google Ads > Kampanie

Sklep internetowy, na którego koncie pracujemy, zrealizował zaledwie kilka płatnych kampanii w ciągu ostatniego roku. Na podstawie danych, jakie dostarczają omawiane widoki w Google Analytics łatwo wywnioskować, że nie były one wystarczająco opłacalne. Dane z GA pozwalają na zastosowanie prostej matematyki – skoro na płatne reklamy wydano ponad 1600zł, a przyniosły one jedynie nieco mniej niż 900zł przychodu, to znacznie lepiej skupić się na SEO.

Połączenie kont Google Analytics i Google Search Console

Google Search Console i Google Analytics to narzędzia, z których można korzystać osobno lub jednocześnie. Połączenie obu kont, skutkuje w uzyskaniu dostępu do danych z Search Console bezpośrednio w panelu Analytics. Dzięki synchronizacji narzędzi, można np. wyeliminować wyniki oznaczone jako „not provided”, które dotyczą zapytań kierujących użytkowników do witryny.

Najlepsza sytuacja jest wtedy, kiedy kody Google Analytics i Search Console są wgrane na stronę jednocześnie. W takim przypadku od samego początku istnienia witryny zbiera się absolutnie wszystkie ważne dane dotyczące użytkowników i ich zachowań, słów i fraz kluczowych generujących ruch organiczny, a także sprzedaży i konwersji z płatnych reklam.

Widoki w Google Analytics dotyczące danych z Search Console

Po połączeniu kont w Analytics i Search Console, w panelu narzędzia analitycznego od Google pojawia się sekcja „Search Console”. W jej menu można znaleźć następujące zakładki i widoki w Google Analytics:

  • Strony docelowe;
  • Kraje;
  • Urządzenia;
  • Zapytania.

Zapraszamy do zapoznania się z omówieniem każdej z nich oraz wskazówkami dotyczącymi tego, jakie wnioski można wyciągnąć z prezentowanych w wymienionych widokach danych.

Strony docelowe

W niniejszej zakładce prezentowana jest lista najczęściej odwiedzanych stron docelowych w witrynie. Na jej podstawie można stwierdzić, które strony cieszą się największym zainteresowaniem wśród użytkowników, a następnie zastanowić się, dlaczego. Praktyka specjalistów ds. marketingu online online pokazuje, że często są to zakładki nietypowe, pod jakimś względem zaskakujące.

Widoki w Google Analytics – strony docelowe wg.Search Console

Ecommerce

W przypadku ecommerce na przykład, w rankingach najczęściej odwiedzanych stron docelowych wg. Search Console, pojawiają się często karty najbardziej atrakcyjnych produktów na wirtualnych półkach e-sklepu. Jeśli towary, których dotyczą, nie były wcześniej promowane przy pomocy płatnych reklam Google Ads czy na Facebooku lub w porównywarkach cen typu Ceneo.pl, można z powodzeniem stwierdzić, że mają największy naturalny potencjał sprzedażowy.

Warto go wykorzystać, wspierając sprzedaż poszczególnych produktów odpowiednimi treściami na blogu, działaniami w social media czy w newsletterze. Można też pomyśleć uruchomieniu kampanii marketingowych dedykowanych wyszczególnionym towarom – reklamach graficznych i tekstowych w Google Ads czy też na Facebooku bądź w usługach Facebook Marketplace oraz Zakupy Google.

W Google Analytics ecommerce, na liście najchętniej odwiedzanych zakładek, mogą znajdować się też podstrony z najbardziej poczytnymi tekstami blogowymi. Wskazują one na najbardziej skuteczne działania content marketingowe, które wyróżniają witrynę na tle konkurencji. Warto je kontynuować i rozwijać, budując dalej ruch organiczny, który będzie przyciągał do sklepu coraz większą liczbę potencjalnych klientów.

Strona typu wizytówka

W przypadku strony firmowej dane, jakie przedstawiają widoki w Google Analytics dotyczące najchętniej odwiedzanych podstron, prezentują się zupełnie inaczej. Często jedną z najczęściej odwiedzanych zakładek jest np. ta z formularzem kontaktowym, portfolio lub cennikiem. Jeśli w witrynie prowadzony jest blog, do najchętniej wyświetlanych stron mogą zaliczać się również zakładki z ciekawymi tekstami blogowymi.

Warto przyjrzeć się bliżej temu, do których podstron użytkownicy mogli być kierowani ze źródeł zewnętrznych (np. reklam, newsletterów, postów w social media czy maili), a na które trafiają przede wszystkim w sposób organiczny. Inspirację do dalszych działań na stronie powinny stanowić zdecydowanie te drugie – z jakiegoś powodu atrakcyjne dla użytkowników i dobrze prezentujące się w wyszukiwarce. Warto potraktować je jak wzory dla pozostałych zakładek w witrynie.

Kraje

Jeśli chodzi o widoki w Google Analytics pochodzące z Search Console, to można wśród nich znaleźć zakładkę „kraje”. Prezentowane są w niej państwa, z jakich pochodzą (lub na terenie których mieszkają) użytkownicy witryny. W przypadku stron internetowych skierowanych przede wszystkim do Polaków (np. blogów lifestyle’owych czy witryn kancelarii adwokackich), zakładka ta przeważnie nie ma większego znaczenia.

Warto się jej jednak przyjrzeć, gdy prowadzi się działalność ecommerce. Duża liczba użytkowników z krajów anglojęzycznych czy z terenu Europy zachodniej, może być bowiem przesłanką ku wprowadzeniu dostaw międzynarodowych czy stworzeniu innej wersji językowej strony – istnieje bowiem duże prawdopodobieństwo, że klienci spoza Polski, którzy trafili do e-sklepu, chcieliby dokonać w nim jakichś zakupów.

Urządzenia

W menu odnoszącym się do danych z Google Search Console widnieje również zakładka „urządzenia”. Przedstawia ona liczbę użytkowników odwiedzających witrynę z poziomu laptopów i komputerów, smartfonów oraz tabletów. W przypadku, gdy ruch na stronie pochodzi przede wszystkim z urządzeń przenośnych, dobrze zadbać o wygodę obsługi i estetykę wersji mobilnej strony, która jest prawdopodobnie najczęściej wyświetlana.

Zapytania

Pewne widoki w Google Analytics są ważniejsze od innych. Zaliczamy do nich np. zakładkę „zapytania” w menu Google Search Console, która dostarcza dane na temat źródeł ruchu w witrynie. Można w niej znaleźć listę fraz kluczowych, które generują największą liczbę odwiedzin na stronie. Nie jest ona dostępna w podstawowej wersji Google Analytics, gdzie często słowa i frazy oznaczone są irytującym specjalistów ds. online marketingu statusem „not provided”.

Widoki w Google Analytics – zapytania wg. Search Console

Pełen ranking fraz kluczowych prowadzących do witryny pozwala na wykorzystywanie tych najlepszych i rozwijanie potencjału tych słabszych. Można to robić np. poprzez publikowanie nowych treści pod SEO czy też optymalizowanie dotychczas opublikowanych witrynie tekstów, opisów i meta danych. Pierwsze pozycje z listy to frazy, które mają największą szansę wypozycjonowania się. Przy odrobinie chęci, łatwo doprowadzić do wskoczenia w TOP10, a nawet TOP3 wyników wyszukiwania Google – zdecydowanie warto je znać.

Konwersje, czyli wszystko o sprzedaży w Ecommerce

Sklepy internetowe podpięte pod Google Analytics powinna szczególnie interesować zakładka „Konwersje” zawierająca w sobie dane dotyczące sprzedaży w witrynie. Statystyki pozwalają na ocenę kondycji prowadzonego e-biznesu oraz tego, czy i w jaki sposób rozwija się. Można w nich również podejrzeć, czy realizowane są zakładane cele. Zakładka „konwersje” zawiera następujące widoki w Google Analytics:

  • cele
  • ecommerce
  • ścieżki wielokanałowe.

Poniżej, omawiamy najważniejsze widoki dotyczące tej pierwszej i drugiej.

Przegląd celów

Przegląd celów to chyba najciekawsza zakładka, jeśli chodzi o ecommerce. Można w niej ustalić różne cele dotyczące działalności sklepu internetowego. Najczęściej wybiera się te związane ze sprzedażą czy też długością pobytu w witrynie. Przy definiowaniu celów, warto uważać na to, aby założenia nie wykluczały się wzajemnie – np. długi pobyt na stronie nie jest dobrym celem w przypadku jednoczesnego ustalenia małej ilości zakładek na wizytę.

Widoki w Google Analytics – Konwesje > Cele

W sklepie internetowym, którego dotyczy załączony zrzut ekranu, zostały wyznaczone aż cztery (zaznaczone na niebiesko) cele – złożenie zamówienia, pobyt na stronie powyżej 5 minut, odwiedziny w koszyku i wyświetlenie poniżej 6 zakładek na sesję. W statystyce można zobaczyć, ile razy zostały zrealizowane oraz jaki jest współczynnik ich odrzuceń. Na podstawie przedstawionych w tym widoku danych łatwo wywnioskować, które cele osiągane są łatwo, a nad których realizacją należy jeszcze popracować.

Dowiedz się wszystkiego na temat sprzedaży w Twoim sklepie!

Jeśli chodzi o widoki w Google Analytics, które najbardziej powinny interesować właścicieli sklepów internetowych, to zdecydowanie najważniejszym z nich jest widok „Ecommerce>przegląd” zawierający obszerne statystyki sprzedaży w e-sklepie. Dostarcza on mnóstwa cennych danych, które pozwalają na dogłębną analizę prowadzonego e-biznesu, jego opłacalności oraz potencjału rozwojowego.

Widoki w Google Analytics – Konwersje > E-commerce > Przegląd

W niniejszej zakładce w Google Analytics można znaleźć:

  • listę produktów o największym udziale w sprzedaży całkowitej | są to bestsellery cieszące się dużym zainteresowaniem – prawdopodobnie nie trzeba ich dodatkowo promować, za to warto zadbać o odpowiednie stany magazynowe tych towarów;
  • średnią wartość zamówienia | informującą o tym, jak dużo pieniędzy są w stanie zostawić klienci w sklepie (co jest ważne m.in. przy okazji organizacji promocji i wyprzedaży)
  • całkowite przychody ze sklepu | na podstawie których można ocenić opłacalność prowadzonej działalności ecommerce, a także trendy w jej rozwoju;
  • liczbę zakupów w wyniku prowadzonych kampanii w Google Ads | która pozwala na ocenę skuteczności reklam Google i rentowności korzystania z nich.

oraz wiele, wiele innych.

Widoki w Google Analytics – zdarzenia

Ostatnią zakładka, jaką wypadałoby omówić, jeśli chodzi o widoki w Google Analytics, to mieszcząca się w menu „Zachowania” sekcja „zdarzenia”. Jest to zbiór danych na temat zachowań użytkowników na stronie. Po wybraniu opcji „akcja zdarzenia” (zaznaczonej w zrzucie ekranu na niebiesko), można dowiedzieć się na temat najczęściej podejmowanych akcji na stronie.

Widoki w Google Analytics – Zachowania > Zdarzenia

Jak widać na wyżej załączonym print screenie, dostępne są tu informacje o liczbie kliknięć oraz liczbie zapisów do newslettera. W Google Analytics prezentowane są jednak także inne rodzaje zdarzeń.