Optymalizacja strony internetowej pod SEO zwiększa widoczność witryny i wspiera pozycjonowanie. Aby ją wykonać, należy w pierwszej kolejności wybrać frazy kluczowe do treści na stronie, artykułów blogowych czy meta tagów. O ich doborze pisaliśmy więcej w tym artykule, w którym przedstawiliśmy sposoby na wyszukiwanie fraz kluczowych przy pomocy różnych narzędzi. W tej publikacji, podpowiadamy, jak wybrać frazy kluczowe w Google korzystając tylko z wyszukiwarki!

Google kontra profesjonalne narzędzia SEO

Świadczące usługi w zakresie pozycjonowania i content marketingu agencje SEO, mają na podorędziu różne narzędzia do planowania słów kluczowych. Specjaliści najczęściej korzystają z Google Keyword Planner, Google Search Console, Answer the Public, Ubersuggest czy aplikacji takich jak Semstorm oraz Senuto. Poruszanie się po nich wymaga doświadczenia i może okazać się trudne dla osób początkujących w temacie. Poza tym, niektóre narzędzia są płatne i dostępne jedynie dla podmiotów, które zdecydowały się na wykupienie ich subskrypcji.

Na szczęście, frazy kluczowe do optymalizacji SEO strony internetowej można wybrać również przy pomocy ogólnodostępnej i intuicyjnej wyszukiwarki Google. Co prawda, silnik nie podaje informacji na temat liczby wyszukiwań poszczególnych fraz ani sugestii podobnych słów kluczowych, jednak dostarcza wielu danych na temat trendów wyszukiwania. To właśnie korzystając z Google można poznać najczęściej wyszukiwane frazy kluczowe cieszące się dużym zainteresowaniem surfujących po sieci.

Jak wybrać frazy kluczowe w Google? Przykład.

Wyjaśniając jak wybrać frazy kluczowe w Google będziemy pracować na przykładzie. Załóżmy, że chcemy zoptymalizować nowy sklep internetowy z telewizorami i uchwytami do odbiorników TV. Korzystając jedynie z wyszukiwarki. Krok po kroku wybierzemy frazy kluczowe do najważniejszych zakładek i ich meta danych, kategorii produktowych oraz tekstów blogowych. Wszystkie etapy zobrazujemy przy pomocy czytelnych zrzutów ekranu pochodzących jedynie z Google!

Od czego zacząć?

Chcąc wybrać frazy kluczowe do optymalizacji SEO w Google, należy najpierw przygotować listę słów związanych z produktami (lub usługami) oferowanymi na stronie. W przypadku służącego za wzorzec przykładu, może ona zawierać słowa takie jak np. telewizor, telewizory, odbiorniki TV, uchwyt na telewizor, uchwyty na telewizory, uchwyty TV, uchwyty do telewizorów itp. Następnie, trzeba „zbadać” każdą wybraną intuicyjnie frazę w wyszukiwarce. Oto podpowiedź dotycząca tego, jak to zrobić.

Jak wybrać frazy kluczowe w Google – sugestie wyszukiwarki

Wpisanie jakiegokolwiek słowa w pasku wyszukiwarki skutkuje w pojawieniu się listy z podpowiedziami jego rozwinięcia. Wyszczególnione są w niej najczęściej wyszukiwane frazy kluczowe związane ze słowem bazowym. Na przykładzie, dla słowa telewizor Google sugeruje następujące często wpisywane przez użytkowników sieci rozwinięcia:

W jaki sposób wykorzystać te sugestie? Jak widać, dotyczą one przede wszystkim wielkości odbiorników. Można zatem zoptymalizować pod wyświetlane frazy kluczowe kategorie produktowe. Podzielenie dostępnych modeli telewizorów pod kątem wielkości, będzie korzystne z punktu widzenia SEO i generowania ruchu organicznego. W tym przypadku, kategorie da się zoptymalizować zarówno pod frazy w liczbie pojedynczej (telewizor 55 cali), jak i mnogiej (telewizory 55 cali). Różni je bowiem zaledwie jedna litera, przez co algorytmy Google’a oceniają je jako podobne.

Sugestie a rzeczywistość

Specjaliści ds. SEO i agencje digital marketingu oferujące np. pozycjonowanie stron internetowych, nie polecają korzystania z najbardziej popularnych fraz. Dlaczego? Ponieważ pod najczęściej wyszukiwane frazy już dawno zoptymalizowane są największe serwisy obecne w sieci od wielu lat. Posługując się przykładem telewizorów, można zauważyć, że najlepsze pozycje w ich zakresie osiągnęły m.in. Allegro, Ceneo, MediaExpert czy RTV Euro AGD. Są to serwisy, które zostały wyróżnione w tegorocznym raporcie Senuto jako jedne z najbardziej widocznych w Google.

Nie ma możliwości, aby startując z nowym sklepem online, przebić się przez tak miażdżącą, dysponującą imponującymi budżetami na e-marketing konkurencją. Lepiej zatem pomyśleć o optymalizacji SEO na nieco bardziej niszowe frazy z tzw. długiego ogona. Dobrze wybrać takie, które zawierają 3 lub 4 słowa. Oczywiście i te można z powodzeniem dobrać przy pomocy wyszukiwarki Google, szczególnie jeśli jest się kreatywnym.

Szukanie długich ogonów

Zanim sprawdzimy, jak wybrać frazy kluczowe w Google należące do niszowych, musimy wiedzieć, jakie cechy wyróżniają nasze produkty i usługi na tle innych. Jeśli sprzedajemy niewielkie telewizory do powiedzmy 30 cali, możemy np. spróbować rozwijać frazę mały telewizor czy małe telewizory. Jeżeli posiadamy w e-sklepie produkty tańszych marek, możemy „kombinować” ze słowem tanio czy tanie. Gdy posiadamy w ofercie odbiorniki konkretnych producentów, możemy też spróbować z frazami brandowymi np. Samsung, Hyundai, LG.

Załóżmy, że zauważyliśmy, że 90% modeli telewizorów w naszym katalogu posiada Android TV. W takim wypadku, dobrym pomysłem będzie optymalizacja SEO sklepu pod frazy związane z tego typu odbiornikami. Niestety, wyszukiwarka nie podpowie nam która fraza (np. telewizory z androidem czy telewizory smart) jest bardziej popularna czy konkurencyjna. Wpisując w Google obie, dowiemy się jednak, z kim przyjdzie nam konkurować o pozycje dla danej frazy. Im mniej popularne są to sklepy, tym bardziej niszową frazę udało nam się odnaleźć!

Jak wybrać frazy kluczowe w Google – inspiracja konkurencją

W wyszukiwarce Google dowiemy się też bardzo dużo na temat działań konkurencji. Możemy podglądać sposoby optymalizacji stron zarówno u gigantów rynkowych, jak i bezpośrednich konkurentów niższego szczebla. Dobrze zrobimy, jeśli po wybraniu fraz kluczowych ponownie sprawdzimy, jakie strony i w jaki sposób są pod nie zoptymalizowane. Możemy z powodzeniem zaimplementować w swojej witrynie podobne (byle nie identyczne!) rozwiązania w zakresie contentu tekstowego czy meta danych.

Najlepiej, jeśli przyjrzymy się bliżej nie tylko stronom wyświetlanym w top 10, ale i top 20 dla poszczególnych fraz. Powinniśmy też sprawdzić frazy kilkukrotnie. Pozycje w Google zmieniają się jak w kalejdoskopie i witryna, która nie była obecna w TOP20 przy pierwszym sprawdzeniu, może pojawić się na drugiej stronie wyników przy kolejnym. Warto wypisać sobie najciekawsze rozwiązania podejrzane na konkurencyjnych stronach i zastanowić się nad tym, jak wdrożyć je u siebie w unikalny sposób.

Frazy do artykułów blogowych

Prędzej czy później, w otwartym przez nas e-sklepie, pojawi się blog wspierający pozycjonowanie. Publikowane na nim artykuły powinny mieć charakter produktowo-poradnikowy. Tego typu treści przyciągają użytkowników (potencjalnych klientów) i pomagają witrynie w zdobywaniu wysokich pozycji. Skąd wziąć frazy kluczowe do ich optymalizacji? Na początek, dobrze stworzyć listę popularnych tematów, pojawiających się na większości blogów konkurencji. Następnie warto… ZAPOMNIEĆ O NICH. Dlaczego?

Ponieważ wielokrotnie omawiane zagadnienia, takie jak np. Jak wybrać telewizor? zostały już opisane na tysiącach blogów. Choć mogą poszerzyć listę fraz kluczowych, na jakie widoczna będzie witryna, to nie będą wystarczająco konkurencyjne, by skierować do niej ruch. Nie opłaca się zatem inwestowania czasu czy pieniędzy w treści tego typu. Znacznie lepiej skupić się na tematach unikalnych i wyjątkowych – takich, które mają szansę wybić się na tle innych. Frazy do uwzględnienia w takich tekstach należy wybierać w drugiej kolejności.

Jak wybrać frazy kluczowe w Google do autorskich tematów artykułów? Najlepiej tą samą metodą co inne frazy do optymalizacji SEO – wyszukując słowa i frazy związane z tematycznie z przygotowanym tekstem. Załóżmy, że chcemy opublikować wpis o nowych telewizorach DVB-T2 Ready w naszej ofercie. Chcąc znaleźć frazy do tego artykułu, możemy wpisać słowo „dvb-t2” w wyszukiwarce i wybrać jedną z sugerowanych przez Google podpowiedzi. Fraza powinna zostać umieszczona w tytule wpisu, nagłówkach pierwszego i drugiego rzędu oraz treści (min. 3 razy).

Na podstawie powyższego przykładu możemy nadać naszemu wpisowi następujące tytuły uwzględniające wymienione frazy kluczowe (kursywą):

  • Dvb t2 w Polsce – poznaj funkcje najnowszych telewizorów od marki X w sklepie Y
  • Telewizory marki X – najlepsze odbiornki z dvb t2 HD w sklepie Y
  • Dvb t2 – co to takiego i jakie telewizory wspierają tą funkcję?

Jak wybrać frazy kluczowe w Google – podsumowanie

Wyszukiwarka Google okazuje się przydatnym narzędziem do planowania słów kluczowych do optymalizacji witryny. Przy jej pomocy można wybierać zarówno frazy do pozycjonowania całej strony oraz usług i produktów, jak i do artykułów na bloga pod SEO. Warto pamiętać jednak o tym, że silnik wyszukiwarki podpowiada tylko najbardziej popularne. Ich potencjał jest często wyczerpany przez dużych konkurentów. Z tego względu, dobrze się na ich tle wyróżnić, wybierając bardziej niszowe frazy np. z tzw. długiego ogona oraz słowa kluczowe dotyczące unikalnych tematów. Można się przy tym zainspirować np. działaniami konkurencji, szczególnie tej wyglądającej na podobną pod względem wielkości.