Spis treści
Wezwanie do działania to narzędzie, które od dawna używane jest w świecie marketingu. Czy wiesz, czym jest CTA i jak działa? Dzisiaj przybliżymy Ci pojęcie CTA i wyjaśnimy, dlaczego Ty też powinieneś używać go na swojej stronie i w social mediach.
Czym jest CTA (Call to action)?
Wezwanie do działania możemy porównać do znaku nakazu. Jest to wskazanie na konkretną czynność, jaką ma wykonać użytkownik odwiedzający Twoją stronę, czy fan page. CTA mogą być krótkie zwroty, z którymi napewno się już spotkałeś; kup teraz, zadzwoń teraz, wyślij e-mail, czy czytaj dalej. Jednak to nie koniec, bo wezwanie do działania może składać się też ze zdania, czy dwóch, a także może być anchor tekstem. Przykłady CTA ze zdaniami znajdziesz np. przy formularzu zapisu do newslettera: Uwielbiasz nowinki ze świata technologii? Bądź na bieżąco i nie przegap nowości. Zapisz się do naszego newslettera.
Ważne!
CTA to nie tylko przycisk. Chociaż w większości do tego sprowadzają się definicje wezwania do działania. CTA może być całym zdaniem, które wzbudzi w użytkowniku zainteresowanie, a także przedstawi zalety i korzyści, które wynikają z wykonania działania.
Jak działa Call To Action?
Oczywiście wzywa do działania, jednak powinno też skupiać się w okół 3 ważnych rzeczy. Twoje CTA powinno pokazywać wartość, a nie być „suchym” zdaniem, czy wyrazem.
- obietnica
- korzyści
- potrzeba
Obietnica i korzyści wypływające z wykonania określonego działania i potrzeba posiadania danej rzeczy/usługi. Spójrz na przykład dobrego CTA.
Teraz przeanalizujemy CTA.
Pierwsze zdanie: Narzędzia do SEO i planowania treści… – „Narzędzia, które ułatwią Ci życie” jest to obietnica .
Drugie zdanie: Dołącz do ponad 14,000 ekspertów i optymalizuj… – mamy tu posługiwanie się dowodem społecznym i określenie potrzeby.
Przycisk: Załóż darmowe konto – korzyść 14 dni za darmo na sprawdzenie Senuto.
Obietnica, korzyści, potrzeba. Czy jesteś w stanie znaleźć w tym Call To Action wszystkie 3 elementy? Spróbuj! Podpowiemy Ci tylko, że napewno są tutaj.
Co zrobić żeby CTA działało?
Nie przedstawimy Ci magicznego sposobu, jednak możesz zastosować się do kilku poniższych zasad, które napewno przełożą się na zwiększenie konwersji.
Pamiętaj!
Stosowanie wezwania do działania nie ogranicza się do samej strony internetowej. Do dyspozycji masz również social media, czy reklamy.
- Zwracaj się do klienta bezpośrednio: „Kup teraz” lub wypróbuj metodę pierwszoosobową, czyli „Chcę kupić e-booka”.
- Jasny komunikat – czyli wskazanie, co odbiorca ma zrobić: pobierz plik, kup kurs, zapisz się do newslettera.
- Język korzyści – przedstaw odbiorcy korzyść z wykonania działania: zapisz się i testuj 14 dni za darmo.
- Dobieraj słownictwo do Twojej grupy docelowej i wieku. „Potrzebujesz mnie na ASAP, zbliża się Twój deadline? Pomogę Ci!” – komunikat skierowany jest do osób znających branże, w których operuje się takim słownictwem. Tak samo np. „Zajrzyj na insta i sprawdź, jak robić dobre selfie” – komunikat skierowany do określonej grupy wiekowej. Wyobrażasz sobie prawnika, który użyje zwrotów „Siema! pomogę Ci ogarnąć bajzel w papierach – zadzwoń teraz” – my nie. Mało profesjonalne, jeśli chodzi o profil zawodowy. Chyba się zgodzisz?
Natomiast jeśli chodzi o sam przycisk Call To Action, to również powinieneś mieć na uwadze kilka rzeczy. Sprawdź, poniżej.
- CTA musi być widoczny i wyróżniać się na tle całego komunikatu.
- Button musi pasować do całej reszty komunikatu. Czyli ma się wyróżniać, ale czcionka i font powinny być spójne.
- Przycisk powinien być odpowiednio duży, aby łatwo można było go zlokalizować.
- Nie zalecamy stosowania więcej niż jednego wezwania do działania, ponieważ w konsekwencji odbiorca się pogubi. Skoro Ty nie wiesz, jakiego wykonania akcji chcesz od niego, to on sam tym bardziej nie będzie wiedział.
- Użyteczność i dostosowanie. Musisz wziąć pod uwagę również aspekt tego, że obecnie używa się trzech urządzeń do przeglądania internetu. Telefonu, tabletu i laptopa lub komputera stacjonarnego. Na każdym z nich CTA musi wyświetlać się dobrze. Czyli musisz dopasować jego wielkość do danego urządzenia. Jeśli masz responsywną stronę internetową, to nie musisz się o to martwić.
Jakie stosuje się formy CTA?
Wezwanie do działania może mieć różną postać:
– przycisk
– podlinkowany tekst
– ikona
Call To Action w liczbach – sprawdź jak inni zwiększyli zyski
Jeśli myślisz, że wezwanie do działania to mało ważny element (70% stron internetowych go nie ma), to pozwól, że wyprowadzimy Cię z błędu. Dobre CTA potrafi zwiększyć klikalność, a co za tym idzie zyski o taki procent, że nawet może być Ci ciężko to sobie wyobrazić. Za przykład weźmy HubSpot. Ich CTR zwiększył się o 1300% po zmianie wezwań do działania. Drugim przykładem może być Content Verve, której zmiana: „Start your free trial” na: „Start my free trial” zwiększyła CTR o 90% i przyniosła ogromne zyski. Jak doszło do takiej zmiany? Poprzez wykonywanie testów A/B. Nie ma innej drogi. Sam musisz sprawdzić, co w Twoim przypadku i branży będzie skuteczniejsze. Czy forma rozkazująca „Kup teraz”, czy zwrot do potencjalnego klienta w pierwszej osobie np. „Kupuję kurs”.
Testuj różne przyciski, różne formy i zwroty. każda branża jest inna. Nie zapominaj jednak o języku korzyści i jasnym komunikacie dla odbiorcy. Dobrze stworzone CTA przekłada się na konwersję, zwiększa zyski i zbiera leady.