Nie lubisz pisać, a na samą myśl z tym związaną zaczynasz się stresować? Myślisz, że tworzyć teksty mogą tylko ci, którzy posiadają jakiś wrodzony talent? W takim razie do tej pory żyłeś w błędzie! Zostań z nami, by dowiedzieć się, jak pokonać blokadę pisarską i napisać każdy tekst.

Dlaczego boimy się pisać?

Co chwilę słyszymy, że ktoś boi się pisać. Takie słowa padają zarówno od naszych znajomych, jak i ludzi napotykanych w internecie. „Ja bym tak nie potrafiła”, „Jak Ty to robisz? Nie kończą Ci się pomysły?”, „Muszę napisać jeden tekst i odkładam to zadanie od 2 tygodni”. Skąd wziął się ten paniczny strach przed pisaniem? Istnieje kilka powodów.

Głównym powodem jest to, że większość osób pisanie tekstów kojarzy jedynie ze szkołą. Wtedy ich zadaniem było pisanie nudnych wypracowań, zazwyczaj na tematy, które wcale ich nie interesowały. Co więcej, każde takie wypracowanie było następnie oceniane przez nauczyciela, który podkreślał w nim wszelkie błędy. Musimy również wspomnieć, o zdecydowanie dłuższym i trudniejszym zadaniu, jakim było napisanie pracy dyplomowej na studia. Nic dziwnego, że nie chcemy z własnej woli powracać do tych mało przyjemnych doświadczeń.

Kolejną przyczyną jest to, że osoby, które na co dzień nie zajmują się pisaniem, myślą, że jest to jakąś ogromną sztuką. Oczywiście, że tak, o ile mówimy o napisaniu jakiejś dobrej książki. Stworzenie krótkiego tekstu bądź opisu produktu wcale nie jest takie trudne, jak może Ci się wydawać. Dodatkowo takie osoby przeznaczają ogromne ilości czasu na wcześniejsze zaplanowanie samego tekstu, jak i jego wyglądu. Jeśli nie potrafią znaleźć wystarczającej ilości pomysłów, a po godzinie pracy jedyne co udało im się osiągnąć, to wybór odpowiedniego fonta, czują się zdemotywowane i odkładają to zadanie na później. Uwierzcie nam, że nie musi to tak wyglądać.

Jak pokonać blokadę pisarską?

Nie chcemy, żebyś myślał, że blokada pisarska tyczy się jedynie tych, którzy nie mają dużej styczności z pisaniem. Dopada ona nawet zawodowych copywriterów. I nie jest to nic dziwnego. Teraz podpowiemy Ci, jak ją pokonać.

Nie czekaj na wenę

Powinieneś zacząć od tego, żeby nie czekać na znalezienie weny. Musisz wiedzieć, że wena nie przyjdzie do Ciebie sama. Kiedy zatem się pojawi? Jak zaczniesz pisać i wciągniesz się w tekst! Wracając do wspomnianego wcześniej tematu pracy dyplomowej, większość promotorów jak mantrę powtarza, że najtrudniej jest zacząć, a jak tylko zabierzesz się do pracy, zobaczysz, że to wcale nie jest takie trudne. I mają rację!

Zainspiruj się

Jeżeli nie możesz znaleźć pomysłu na to, co powinno znaleźć się w Twoim tekście, poczytaj, co na ten temat mieli do napisania inni. Nie chodzi nam oczywiście o kopiowanie czyjegoś tekstu. Samo przeczytanie kilku innych artykułów, może Cię zainspirować i sprawić, że w Twojej głowie pojawi się masa nowych pomysłów. Tym sposobem dokształcisz się również w danym temacie i nie popełnisz jakichś błędów.

Nie bądź perfekcjonistą

Kolejnym poważnym błędem jest podważanie swoich umiejętności. Nie myśl o tym, że inni napiszą ten tekst lepiej od Ciebie. W końcu Twój tekst na bloga nie musi okazać się takim hitem jak Harry Potter, czy nasz rodzimy Wiedźmin. Nie musisz i nie będziesz najlepszym pisarzem. Nie oznacza to jednak, że masz wcale nie pisać! Pomyśl również o tym, że z każdym kolejnym tekstem zdobywasz więcej doświadczenia i wiedzy.

Zrób sobie przerwę

Czasami faktycznie najlepszym rozwiązaniem jest zrobienie sobie przerwy. Jednakże pozwól sobie na nią dopiero po osiągnięciu jakiegoś kroku. W tym celu zrób sobie dobrą kawę lub herbatę. Pamiętaj jednak, że podczas przerwy powinieneś zadbać o prawidłowy odpoczynek. Więcej na jego temat poczytasz w naszym artykule.

Znajdź odpowiednie miejsce pracy

Nawet nie wiesz, jak wiele może zmienić znalezienie przez Ciebie odpowiedniego miejsca do pracy. Siedząc w ciepłym i wygodnym łóżku prędzej czy później zaśniesz. Nie wybieraj także przestrzeni, która Cię rozproszy. Nie ma nic gorszego niż praca w bałaganie. W takiej sytuacji, Twój szukający jakiejkolwiek wymówki mózg, podpowie Ci, by przed rozpoczęciem pisania zabrać się za sprzątanie. Wybierz zatem jakąś cichą przestrzeń, w której panuje porządek i nic nie będzie zakłócać Twojego skupienia.

Ustal własne kryteria

Zamiast poddawać się i przekładać pisanie na kolejny dzień, ustal własne kryteria pracy i dopiero po ich spełnieniu, pozwól sobie na przerwę. Może to być wymiar czasowy, czyli przykładowo pozwolisz sobie na przerwę po 2 pełnych godzinach pracy, lub wymiar ilościowy, czyli idziesz na przerwę po napisaniu określonej liczby słów.

Rozpocznij od szkicu

Każdy tekst powinien zaczynać się od prostego szkicu. Wiele osób poleca do tego kroku skorzystanie z kartki papieru i długopisu. My osobiście od razu rozpoczynamy od pisania w edytorze. Niezależnie od tego, którą opcję wybierzesz, wypisz rzeczy, o których koniecznie chcesz wspomnieć w danym tekście. Nie musisz od razu ustalać ich kolejności, ponieważ nie jest to tekst docelowy. Pamiętaj, że nawet jeśli skończysz cały tekst, podczas jego czytania, prawdopodobnie i tak wprowadzisz jakieś poprawki. Nie bój się zatem popełniać błędów!

Pokonaj blokadę pisarską!

To już wszystkie nasze podpowiedzi. Teraz wiesz już, jak radzić sobie z blokadą pisarską. Mamy ogromną nadzieję, że nasze rady pomogą Ci i sprawią, że przełamiesz swój strach związany z pisaniem. Trzymamy za Ciebie kciuki!

Pamiętaj również, że jeżeli pilnie potrzebujesz jakiegoś tekstu, a Ty sam nie masz na niego czasu lub pomysłu, możesz skorzystać z pomocy zawodowego copywritera.