Z roku na rok popularność SEO, nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie wzrasta. Wynika to z tego, że coraz więcej firm decyduje się na działanie online. Obecna pandemia również się do tego przyczyniła i znacznie przyspieszyła trend na przenoszenie się firm stacjonarnych do świata wirtualnego. Nie zmienia to jednak faktu, że wiele z tych firm nie było w pełni przygotowanych na takie zmiany. Z tego względu, niedoświadczone firmy nie dokonywały najlepszych wyborów, a o pomoc w pozycjonowaniu prosiły pierwsze lepsze agencje. Takie wybory przyczyniły się do niezadowolenia wielu firm z działań agencji SEO. Dowiedz się, które z tych działań skutkowały niezadowoleniem nowych klientów agencji. Wyjaśnimy także, czego właściwie nowi klienci oczekiwali.

Sytuacja SEO w Polsce

Cały artykuł powinniśmy zacząć od tego, że rynek pozycjonowania SEO w Polsce jest bardzo słabo zbadany. Z tego względu, Senuto, czyli jedna z czołowych firm dostarczających odpowiednie narzędzia SEO w Polsce, postanowiło dokonać badania satysfakcji klientów współpracujących z różnymi agencjami SEO. W tym celu zadało pytania 122 klientom, którzy w ciągu ostatnich 5 lat współpracowali z agencjami SEO. To właśnie na wynikach tego badania, będziemy opierać się w dzisiejszym artykule.

Według Senuto, w Polsce w 2020 roku pojawiło się ponad 6300 nowych sklepów online. Co więcej, z racji trwającej pandemii i tego, że możliwość funkcjonowania sklepów stacjonarnych bardzo często stała pod znakiem zapytania, wiele z nich również zdecydowało się na całkowite przeniesienie swoich działań do przestrzeni wirtualnej. Domyślasz się pewnie, jak ogromny wzrost konkurencji spowodowały takie działania. Sprawiły one, że coraz trudniej wybić się w wyszukiwarce Google. Z tego względu, dobrze zaplanowane działania SEO jeszcze bardziej zyskały na znaczeniu.

Czy firmy chętnie korzystają z usług SEO?

Sami właściciele firm zdają sobie sprawę z tego, jak istotne jest przyciąganie ruchu organicznego na ich strony. Według wspomnianego badania, aż 93% właścicieli firm uważa, że ruch organiczny jest realnym sposobem na zwiększenie ich zysków. Dla 88% ankietowanych jest to jeden z kluczowych elementów strategii biznesowej.

Źródło: https://seomatch.senuto.com/blog/jak-klienci-oceniaja-wspolprace-z-agencjami-seo-badanie-senuto/

Senuto zbadało również to, komu najczęściej firmy zlecają działania SEO. Respondenci do wyboru mieli trzy odpowiedzi, ale nie musieli ograniczać się tylko do jednej z nich. Mogli wybrać agencję SEO, niezależnego specjalistę SEO oraz agencję, dla której działania SEO są tylko jedną z oferowanych usług (np. agencja marketingowa).

Źródło: https://seomatch.senuto.com/blog/jak-klienci-oceniaja-wspolprace-z-agencjami-seo-badanie-senuto/

Badanie pokazało, że jedynie 27,9% ankietowanych zdecydowało się na usługi niezależnego specjalisty. Znacznie większą popularnością cieszą się większe agencje. Co więcej, z badania wynika, że dla ankietowanych nie ma większego znaczenia to, czy agencja zajmuje się jedynie działaniami SEO. Ta odpowiedź cieszyła się największą popularnością, ponieważ została wybrana przez 55,7% respondentów, jednakże na wybór agencji zajmującej się kilkoma dziedzinami decydowało się 50,8% ankietowanych,

Czy firmy są zadowolone z tych usług?

Z wymienianych powyżej wartości powinno wynikać, że większość z osób zlecających działania SEO, jest zadowolona z ich efektów, prawda? W takim razie może zdziwić Cię to, że połowa badanych twierdzi, że ich inwestycja w SEO nie była owocna. Co poszło nie tak, jak powinno?

Źródło: https://seomatch.senuto.com/blog/jak-klienci-oceniaja-wspolprace-z-agencjami-seo-badanie-senuto/

Z czego wynika ich niezadowolenie?

Tak jak już wspominaliśmy, pandemia sprawiła, że wiele firm musiało bardzo szybko przenieść swoje działania do świata online. Najbardziej liczył się dla nich czas i z tego względu nie mogły dobrze przyjrzeć się dotychczasowym działaniom danej agencji. Co więcej, bardzo często samo pozycjonowanie było dla nich czymś nowym. To właśnie spowodowało, że firmy nie wiedziały, na co zwracać uwagę podczas wyboru agencji. Zamiast kierować się jakością usług, większą uwagę przykładały do ich ceny i właśnie w ten sposób podejmowały ostateczną decyzję.

Kolejną sprawą jest to, że wiele firm oczekiwało natychmiastowych rezultatów. Z braku wystarczającej wiedzy na tematy pozycjonowania, nie były przygotowane na to, że jego efekty w Google są widoczne dopiero po 3, 9, a czasem nawet 12 miesiącach. Za brak zmian, winę zrzucały na agencje SEO i decydowały się na to, by skorzystać z usług kogoś innego. Badania Senuto pokazały, że niektóre z firm zmieniają swoje agencje SEO mniej więcej raz do roku.

Źródło: https://seomatch.senuto.com/blog/jak-klienci-oceniaja-wspolprace-z-agencjami-seo-badanie-senuto/

Częstotliwość tych zmian jest ogromna. Wynika z niej, że poprzednia agencja tak naprawdę nie miała czasu na to, by wprowadzić jakiekolwiek widoczne zmiany. Bardzo prawdopodobne jest to, że w takich sytuacjach obie strony, nie były zbytnio zadowolone ze współpracy. Jak zatem powinny wyglądać działania agencji SEO, by odpowiadały one nie tylko samej wyszukiwarce, ale również jej klientom?

Jakie są oczekiwania klientów?

Teraz omówimy kwestie, które są istotne dla klientów korzystających ze współpracy z agencjami SEO. Dowiedz się, o które elementy Twoja agencja powinna zadbać, by zwiększyć zadowolenie jej klientów.

Ankietowani najczęściej zwracali uwagę na to, by mogli łatwo komunikować się z agencją. Wspomniało o tym prawie 55% respondentów. Ponad połowa badanych oczekiwała bezpośredniego kontaktu ze specjalistą, który przy okazji poświęci czas na to, by wytłumaczyć im niezrozumiałe przez nich kwestie. Dla 53,3% ankietowanych niezwykle istotna była również transparentność w raportowaniu wyników działania agencji. Z kolei ponad 40% badanych zwracało uwagę na koszty usługi i mało wiążącą umowę współpracy.

Źródło: https://seomatch.senuto.com/blog/jak-klienci-oceniaja-wspolprace-z-agencjami-seo-badanie-senuto/

Kwestie, które były pomijane podczas dokonywania wyboru agencji, mogą trochę dziwić. Badanie pokazało, że stosunkowo niewielki odsetek ankietowanych, zwracał uwagę na wiedzę (26,2%), dotychczasowe działania agencji (18%), a także jej doświadczenie w branży, w której działa dana firma (35,2%).

Ile klienci chcą zapłacić?

Skoro tyle ankietowanych podczas wyboru agencji SEO kieruje się kosztami usługi, zapewne interesuje Cię to, ile są oni w stanie zapłacić za poprawnie wykonane działania SEO.

Źródło: https://seomatch.senuto.com/blog/jak-klienci-oceniaja-wspolprace-z-agencjami-seo-badanie-senuto/

Z przedstawionego powyżej wykresu możemy wywnioskować jedno – większość klientów przeznacza na działania SEO stosunkowo niewiele. Ponad 30% badanych na ten cel przeznacza poniżej 12 tysięcy złotych rocznie, czyli mniej niż tysiąc złotych miesięcznie. Kwota ta jest bardzo niska i to właśnie z niej może wynikać niezadowalająca jakość usługi.

Co zrobić, by obie strony były zadowolone?

Aby uniknąć nieporozumień, przed zdecydowaniem się na współpracę, należy zadbać o kilka kwestii. Agencja SEO powinna dokładnie wyjaśnić potencjalnemu klientowi, na czym będą polegały jej działania. Podczas omawiania współpracy należy również przygotować klienta, na to, że osiągnięcie oczekiwanych efektów wymaga czasu. Warto także zapewnić klientowi łatwy kontakt, dzięki któremu, będzie mógł szybko otrzymać odpowiedzi na nurtujące go pytania.

Klient z kolei powinien dokładnie sprawdzić doświadczenie agencji. Warto wybrać taką, która działała już w jego branży. Wynika to z tego, że sama wiedza na tematy SEO nie wystarczy. Znajomość konkretnej branży jest niezwykle istotna i to właśnie ona pomoże dobrze dopasować działania SEO pod grupę docelową firmy. Co więcej, należy zdawać sobie sprawę z tego, że za dobrą jakość usługi trzeba trochę zapłacić. Decydowanie się na współpracę z tańszymi, mniej profesjonalnymi agencjami prawdopodobnie nie przyniesie tak dobrych wyników, jakie byłaby w stanie osiągnąć profesjonalna i doświadczona agencja SEO.

Jeżeli chciałbyś poznać jeszcze więcej informacji na temat tego badania zachęcamy do odwiedzenia strony Senuto: https://seomatch.senuto.com/blog/jak-klienci-oceniaja-wspolprace-z-agencjami-seo-badanie-senuto/