Jeśli wynajmujemy zewnętrzną firmę lub zatrudniamy specjalistę od pozycjonowania SEO, powinniśmy prosić o raport wyników działań w częstotliwości minimum raz na miesiąc. Jak wygląda taki dokument? Co powinien zawierać raport pozycjonowania SEO? Odpowiadamy, podając instrukcję interpretacji danych z tego typu raportu. Zapraszamy do lektury!

Raport pozycjonowania SEO – najważniejsze elementy

Statystyki ruchu organicznego

Dobry raport pozycjonowania SEO powinien przedstawiać statystyki ruchu organicznego w witrynie. Są to dane dotyczące liczby użytkowników, którzy odwiedzili stronę za pośrednictwem wyszukiwarki Google. Dokument może przedstawiać informacje odnośnie nowych i powracających użytkowników z przestrzeni najróżniejszych przedziałów czasowych. Preferować i obserwować powinniśmy te, które korespondują z okresem, w jakim pozycjonowana jest witryna. Sprawdzamy w nich, jak liczba odwiedzin organicznych zmienia się z miesiąca na miesiąc oraz czy wykazuje stabilny trend wzrostowy. Jeśli tak, pozycjonowanie SEO można uznać za skuteczne, a metody generowania ruchu – efektywne.

UWAGA

W niektórych branżach wzrost ruchu na poziomie 3% w skali miesiąca można uznać za sukces, w innych, jest to nie do przyjęcia. Wszystko zależy od wielkości witryny oraz tego, czy nasz biznes zajmuje się jedynie wąską lub techniczną dziedziną, czy raczej jest skierowany do szerokiej grupy odbiorców.

Zestawienie przychodów

W każdym raporcie SEO powinno się również znaleźć zestawienie przychodów z użytkowników odwiedzających witrynę przez wyszukiwarkę. Przychody te mogą korespondować ze zwiększającą się liczbą odwiedzin w witrynie. Szczegółowe raporty ich dotyczące, są źródłem wielu cennych informacji. Na podstawie zestawienia przychodów możemy np. ocenić opłacalność inwestowania w SEO. Jeśli przychody z tytułu pozycjonowania nie wzrosły w ciągu kilku miesięcy, możliwe, że działania prowadzone przez agencję czy specjalistę są nieskuteczne. Nie warto zatem za nie przepłacać – to dobry powód do zmiany wykonawcy lub strategii w celu zwiększenia przychodów.

Słowa kluczowe i pozycje

Trudno mówić o raporcie z pozycjonowania bez wspomnienia o słowach kluczowych. W miesięcznym podsumowaniu nie może zabraknąć informacji, ile z fraz kluczowych znajduje się w TOP3, TOP10 i TOP20 wyników wyszukiwania. Zmiany pozycji fraz najłatwiej jest obserwować na wykresie z kilku ostatnich miesięcy. O ile stale pnie się do góry, możemy być zadowoleni. Nie liczy się jednak same pozycje słów kluczowych, ale i ich wartość. Przekażmy firmie pozycjonerskiej lub pracownikowi listę dziesięciu, dwudziestu, a nawet trzydziestu fraz, które są dla nas najważniejsze. Wymagajmy analizy ich pozycji w każdym raporcie wyników pozycjonowania SEO.

UWAGA

Jeżeli w Google Search Console sprawdzimy wykres średniej pozycji słów kluczowych, spadek nie zawsze oznacza coś złego! Dlaczego? Wyobraźmy sobie, że na naszym blogu umieściliśmy dziesięć nowych artykułów. Roboty Google indeksują je na wybrane frazy, które trafiają do Google Search Console. Na początku frazy te nie będą miały dobrych pozycji wśród TOP’owych wyników wyszukiwania. Potrzebują czasu, by się wypozycjonować. W ten sposób średnia pozycja słów kluczowych spada, jednak nasze najważniejsze frazy są absolutnie bezpieczne.

Pozostałe elementy raportu pozycjonowania

Analiza link buildingu i działań off-site SEO

Raport pozycjonowania SEO może zawierać również analizę link buildingu, czyli skuteczności działań z zakresu OFF-site SEO. Nie musimy jej szukać w comiesięcznym podsumowaniu. Wystarczy, że pojawi się raz na dwa-trzy miesiące. Większość agencji marketingowych posiada licencję na specjalistyczne narzędzia, które dostarczają ogrom informacji na temat linków prowadzących do naszej witryny. Za najlepszy uznaje się program Ahrefs (dostępny do darmowego testowania).

Raport linków powinien zawierać informacje takie jak:

  • średni autorytet;
  • domain rank i trustflow linkujących do nas stron;
  • całkowitą liczbę linków;
  • listę linkujących witryn o najwyższym spam score (tych chcemy się pozbyć!);
  • wykaz najlepszych odnośników.

UWAGA

Pozyskane linki powinny pozostać na linkującej witrynie tak długo, jak jest to możliwe. Znikające odnośniki mogą obniżyć autorytet naszego portalu!

Raport pozycjonowania SEO jako źródło wielu informacji

Raport pozycjonowania SEO pozwoli nam ocenić, czy nasza witryna jest ciekawa i angażująca. Zadbajmy o to, by w dokumencie pojawiły się dane dotyczące długości odwiedzin w witrynie i otwieranych zakładek. Sprawdzajmy, które produkty są najchętniej klikane i weryfikujmy, czy należą do bestsellerów. Identyfikujmy wyroby, które mimo przyciągania odwiedzających, nie są kupowane. Przy pomocy danych z raportu możemy określić też ilu użytkowników pobiera pliki czy wyświetla konkretne informacje na stronie.