Spis treści
Wielu z nas zastanawia się, jaki właściwie powinien być dobry pracownik. W końcu podczas rekrutacji nie ma wystarczającej ilości czasu na to, by dokładnie poznać drugą osobę. Skąd wiedzieć, że akurat ten rozmówca będzie idealnym pracownikiem? Może istnieje jakiś zbiór cech, które świadczą o tym, że dana osoba dobrze spisze się w pracy? Zostań z nami, aby się o tym przekonać.
Predyspozycje, a wykonywany zawód
Powinniśmy zacząć od tego, że wypisane przez nas cechy będą ogólne i nie spiszą się w każdym przypadku. Wynika to z tego, że zdecydowanie, czy dana osoba będzie idealnym pracownikiem, zależy również konkretnego zawodu. W końcu w różnych branżach i na różnych stanowiskach przydatne będą inne umiejętności. Przykładowo, cechy i umiejętności, które powinien posiadać grafik komputerowy, nie przydadzą się w pracy księgowej. Przecież księgowa nie będzie korzystała z programów graficznych. Nie musi być również super kreatywna, chyba że mówimy o kreatywnej księgowości. Jednakże tego typu zajęcia nie są legalne, więc zakładamy, że nie tego poszukujecie… Na co w takim razie pracodawcy powinni zwracać uwagę?
Odpowiednie kwalifikacje
Każdy pracodawca wie, jakie zadania powierzone zostaną osobie, która otrzyma pracę na danym stanowisku. Jego celem jest znalezienie pracownika posiadającego odpowiednią wiedzę i umiejętności do tego, by poradzić sobie z powierzanymi zadaniami.
Kiedyś bardzo dużą wagę przykładało się do tego, jakie wykształcenie i dyplomy posiada potencjalny pracownik. Czasy i tego typu podejście uległy zmianie. Obecnie coraz większy procent pracodawców najbardziej zwraca uwagę na umiejętności i cechy pracownika. Papier świadczący o ukończeniu studiów przestał się dla nich liczyć. Oczywiście warto pamiętać o tym, że do wykonywania niektórych zawodów jest on niezbędny. Jednakże w wielu miejscach pracy nie jest już konieczny. W takim razie, jakie cechy są pożądane przez pracodawców?
Cechy dobrego pracownika
Wymienimy i opiszemy teraz zestawienie ogólnych cech pracowników, które uznawane są za istotne przez większość pracodawców.
10 najczęściej wymienianych cech:
- lojalność
- samodzielność
- umiejętność pracy zespołowej
- komunikatywność
- odporność na stres
- umiejętność przyjmowania konstruktywnej krytyki
- odpowiedzialność
- zaangażowanie i zmotywowanie do pracy
- zorganizowanie
- wykazywanie własnej inicjatywy
Lojalność
Jest to dość ogólna, ale bardzo pożądana cecha. Opisując osobę lojalną, pracodawcy mają na myśli kogoś, na kim mogą polegać, kogoś, kto przychodzi do pracy w ustalonym czasie, wyrabia odpowiednią ilość godzin i nie składa wypowiedzenia z dnia na dzień. W obecnych czasach coraz rzadziej szuka się pracowników, którzy mieliby zostać w tej jednej firmie aż do swojej emerytury. Pracodawcy zdają sobie sprawę z tego, że prawdopodobnie kiedyś dana osoba opuści ich firmę. Chodzi im jednak o to, by pracownik zawczasu poinformował ich o swoich planach, dzięki czemu będą mogli znaleźć odpowiednią osobę na jego miejsce.
Samodzielność
Pracodawcom zależy na znalezieniu pracownika, który będzie w stanie samodzielnie wykonywać powierzone mu zadania. Oczywiście, na początku swojej pracy powinien zostać zaznajomiony z firmą i jego obowiązkami. Może mieć również kilka pytań. Jednakże chodzi o to, by po odpowiednim szkoleniu był w stanie pracować bez pomocy innych.
Umiejętność pracy zespołowej
Bardzo często pracodawcom zależy na znalezieniu kogoś, kto dobrze pracuje w zespole. Ta umiejętność nie jest wymagana wszędzie, ponieważ w wielu przypadkach dana osoba będzie pracowała samodzielnie. Jednakże, jeżeli dane stanowisko polega na pracy w grupie i wykonywania zadań w sposób, na który przystała większa część zespołu, pomimo tego, że dany pracownik się z nimi nie zgadza, jest to niezwykle potrzebna umiejętność.
Komunikatywność
Komunikatywność nie należy do cech, które są niezbędne na wszystkich stanowiskach. Jednakże na wielu z nich, szczególnie tych, w których jednym z obowiązków pracownika jest obsługa klienta, jest wręcz konieczna.
Odporność na stres
Niezależnie od stanowiska i danej branży, w pracy zawsze może wystąpić sytuacja awaryjna, na którą nikt nie był przygotowany. Wiąże się ona z ogromnym stresem. Z tego względu pracodawcom zależy na znalezieniu osób, które potrafią pracować pod presją i zachowywać zimną krew.
Umiejętność przyjmowania konstruktywnej krytyki
Pracownik musi zdawać sobie sprawę z tego, że jego przełożeni mogą mieć jakieś uwagi co do sposobu wykonywania przez niego pracy. Oczywiście tego typu krytyka powinna być konstruktywna. Chodzi jednak o to, by pracownik nie obrażał się za to, że ktoś zwraca mu uwagę i sugeruje wprowadzenie jakichś zmian.
Odpowiedzialność
Branie odpowiedzialności za własne czyny jest bardzo pożądaną cechą. Każdemu może zdarzyć się popełnienie jakiegoś błędu. Chodzi o to, by potrafić się do niego przyznać, wyciągnąć z niego lekcję i nie popełniać podobnych błędów w przyszłości.
Zaangażowanie i zmotywowanie do pracy
Dobry pracownik jest zaangażowany i zmotywowany do wykonywania swojej pracy. Obowiązki wypełnia w sposób uczciwy i dostosowuje się do ustalonych wcześniej procedur. Stara się wykonać każde powierzone zadanie najlepiej, jak potrafi, niezależnie od tego, czy szef patrzy na jego pracę, czy nie. Po prostu wywiązuje się z powierzonych mu obowiązków.
Zorganizowanie
Pracodawcy cenią pracowników, którzy są dobrze zorganizowani. Taki pracownik powinien umieć tak zaplanować poszczególne czynności, aby powierzone mu zadanie wykonać na czas. Dobra organizacja czasu przekłada się również na punktualność pracownika.
Wykazywanie własnej inicjatywy
Wykazywanie własnej inicjatywy również jest bardzo pożądaną cechą. Chodzi o to, by dana osoba potrafiła samodzielnie szukać sobie zajęć, jeśli wypełni już wszystkie powierzone obowiązki, a szef w danej chwili nie ma czasu na to, by znaleźć jej nowe zadania. Zamiast bezczynnie czekać na szefa, pracownik mógłby w tym czasie robić już coś innego.
Dobry pracownik – podsumowanie
Teraz znasz już 10 najbardziej pożądanych cech, które według pracodawców świadczą o tym, że posiadająca je osoba będzie dobrym pracownikiem. Pamiętaj, że zbiór ten jest bardzo ogólny. Z tego względu, nie w każdej pracy rekruterzy będą się nim kierować.