Pozycjonowanie jest dziedziną, którą można określić amerykańskim zwrotem „easy to do, hard to master”. Jest zatem łatwe do zrobienia, ale trudne do osiągnięcia w nim mistrzostwa. Dlatego działaniami z jego zakresu zajmuje się zaledwie garstka ludzi, których nazywa się specjalistami SEO. We współpracy z niektórymi z nich, przedstawiamy najlepsze narzędzia do pozycjonowania SEO. Jakich programów i aplikacji używają pozycjonerzy w Polsce? Sprawdzamy!

Narzędzia do pozycjonowania od Google

Programów i aplikacji wspierających pozycjonowanie SEO jest całkiem sporo. Poniżej przedstawiamy najlepsze narzędzia do pozycjonowania, bez których żaden specjalista nie może się obyć. Każde z osobna opatrzyliśmy krótkim opisem jego działania. Na początek przyglądamy się aplikacjom od giganta internetowego Google.

Planer słów kluczowych Google Ads

Google Keyword Planner to jedno z najlepszych narzędzi do wyszukiwania fraz kluczowych i sprawdzania poziomu zainteresowania poszczególnymi słowami. W aplikacji można skorzystać z wielu praktycznych filtrów, które pozwalają:

  • wybrać dowolny obszar wyszukiwań (np. konkretne miasto czy województwo);
  • ustawić różne przedziały czasowe (przydatne, jeżeli prowadzi się biznes sezonowy);
  • wybrać dowolny język (w przypadku, gdy obsługuje się klientów zza granicy).

W narzędziu można również sprawdzić dowolnie wybraną witrynę. Planer słów kluczowych Google Ads pozwala dowiedzieć się, na jakie frazy kluczowe pozycjonowana jest strona. Da się w ten sposób sprawdzić zarówno własną witrynę, jak i tą należącą do konkurencji czy też po prostu –

Google Analytics

Trudno o lepszy sposób na sprawdzenie wyników dotyczących witryny, niż Google Analytics. Z tego narzędzia do pozycjonowania korzystają absolutnie wszyscy specjaliści SEO. W jego panelu można sprawdzić:

  • ilu użytkowników zagląda na stronę;
  • ile czasu spędzają w witrynie;
  • ile podstron odwiedzają w czasie jednej sesji;
  • które miejsca na stronie cieszą się największym zainteresowaniem.

W Google Analytics, podobnie jak w przypadku Google Keyword Planner, dostępne są różnego rodzaju filtry. Narzędzie pozwala na odsianie nowych i powracających użytkowników, przeanalizowanie wyników z interesujących okresów, a nawet porównanie danych z dwóch różnych przedziałów czasowych (np. tych samych miesięcy w różnych latach).

WSKAZÓWKA

Google Analytics posiada oczywiście znacznie więcej zastosowań. Każdy początkujący w obszarze SEO odkrywa je z czasem. Poruszając się po panelu narzędzia do pozycjonowania i zaglądając w różne opcje programu, z pewnością pozna różne funkcje i możliwości, o których tutaj nie wspomnieliśmy.

Google Search Console

Jeśli chodzi o najlepsze narzędzia do pozycjonowania od Google, to nie należy zapomnieć o GSC, czyli Google Search Console. Program prezentuje m.in. listę zaindeksowanych w witrynie treści i WSZYSTKIE frazy kluczowe, które zidentyfikowała w nich wyszukiwarka. Narzędzie informuje również, ile miały wyświetleń i kliknięć w wybranym okresie.

Ponadto, w GSC pojawiają się informacje o błędach technicznych witryny. Narzędzie posiada nawet funkcję asystenta, który pomaga w naprawie tych najczęściej występujących. Google Search Console umożliwia również przyspieszenie indeksowania nowych elementów na stronie.

Co więcej, Google Search Console gromadzi dane o linkach zewnętrznych prowadzących do witryny. To właśnie na ich podstawie specjalista SEO sprawdza, gdzie i w jaki sposób umieszczane są odnośniki do strony. GSC jest więc jednym z najlepszych programów do monitoringu skuteczności działań OFF-site SEO.

Zewnętrzne narzędzia do pozycjonowania

Nie samym Google człowiek żyje i choć narzędzia do pozycjonowania od tego internetowego giganta są bardzo wartościowe, to specjaliści SEO korzystają również z zewnętrznych platform, które uzupełniają informacje z ww. programów. Poniżej przedstawiamy dwie aplikacje, z jakich korzystają prawie wszyscy pozycjonerzy w Polsce.

SEMStrom lub Senuto – wszystkie dane w jednym miejscu!

SEMStrom to jedno z najbardziej popularnych narzędzi do pozycjonowania. Program posiada mnóstwo praktycznych funkcji, które docenia niemal każdy doświadczony specjalista SEO. Narzędzie umożliwia m.in.:

  • sprawdzenie liczby słów kluczowych witryny w TOP10, TOP20 i TOP3 wyników wyszukiwania;
  • przeanalizowanie zmian pozycji najważniejszych fraz kluczowych (do kilku miesięcy wstecz);
  • określenie przybliżonego ruchu na stronie oraz jego źródeł;
  • podejrzenie konkurencji i pozycjonowanych przez nią fraz;

Co bardzo ważne, SEMStorm jest narzędziem łatwym w obsłudze. Intuicyjny sposób pracy z aplikacją i przyjazna forma prezentacji danych sprawiają, że to właśnie SEMStorm wymieniany jest

Ahrefs – lider rankingu narzędzia do pozycjonowania

Jak wspominaliśmy w wielu artykułach na naszym portalu, na pozycjonowanie SEO składają się działania ON-site i OFF-site. Celem tych drugich jest pozyskanie jak największej liczby wartościowych linków prowadzących do witryny z innych stron. Ich monitoring umożliwia znane absolutnie wszystkim specjalistom SEO narzędzie Ahrefs.

Na platformie można dokonać audytu odnośników do dowolnego miejsca – zarówno witryny własnej, jak i konkurencji. Narzędzie jest bardzo miarodajne i przedstawia wiarygodne dane odnośnie Rankingu Ahrefs, URL ratingu czy domain raitingu linkujących do strony witryn. Na podstawie informacji z programu można łatwo ocenić, czy są one wartościowe czy nie.

Przedstawione w artykule narzędzia do pozycjonowania znają praktycznie wszyscy specjaliści SEO w Polsce. Warto zaznaczyć, że wymienione programy Google są darmowe i można zacząć z nich korzystać z właściwie od razu. Narzędzia zewnętrzne z kolie, prawie zawsze oferują krótki okres próbny pozwalający na oswojenie się z nimi. Czy warto korzystać ze wszystkich? Z pewnością, bowiem im więcej danych się posiada, tym lepiej można pozycjonować witrynę.

Chcesz wiedzieć więcej o narzędziach do pozycjonowania? Zapraszamy do zapoznania się z innymi artykułami na ich temat: