Spis treści
Kilkukrotnie wspominaliśmy w poprzednich tekstach o tym, jak ważną umiejętnością jest prawidłowe krytykowanie. Dzisiaj postanowiliśmy poświęcić temu tematowi cały artykuł. Zostań z nami, by dowiedzieć się więcej o tym, jak powinna wyglądać konstruktywna krytyka pracownika.
Po co mielibyśmy kogoś krytykować?
Być może teraz zastanawiasz się, czy umiejętność prawidłowego krytykowania jest niezbędna. Prawdopodobnie wolałbyś po prostu nic nie mówić. Ludzie zazwyczaj unikają wszelkich konfrontacji i swoje przemyślenia wolą zostawić dla siebie. Tego typu podejście jest jednak ogromnym błędem. Dodatkowo oznacza, że do tej pory nie miałeś do czynienia z konstruktywną krytyką.
Prawdą jest, że prędzej, czy później będziesz musiał kogoś skrytykować. Do takiej sytuacji może dojść zarówno w życiu prywatnym, kiedy na przykład zauważysz negatywne zachowania Twojego dziecka, jak i w pracy. W końcu, jak inaczej miałbyś ocenić jakiś projekt lub zwrócić uwagę swojemu pracownikowi? Wolałbyś udawać, że wszystko zostało wykonane poprawnie i wiedzieć, że w ten sposób nie poprawisz zachowania pracownika? No właśnie, oboje wiemy, że nie. Co więcej, może Cię to zdziwić, ale tego typu zachowanie jest niesamowicie krzywdzące dla pracownika. Widzisz więc, że krytyka jest nieodłącznym elementem naszego życia. Z tego względu warto nauczyć się krytykować w sposób prawidłowy, który nie urazi uczuć drugiej osoby.
Zanim zaczniesz krytykować…
Przed wygłoszeniem swojej krytyki, musisz przemyśleć kilka spraw i odpowiedzieć sobie na dwa istotne pytania:
Po pierwsze, czy odpowiednio przekazałeś pracownikowi, co powinien zrobić?
Jeżeli nie, to wiedz, że za zaistniałe błędy możesz obwiniać tylko siebie. Przed przekazywaniem nowych obowiązków musisz jasno określić swoje oczekiwania. Co więcej, zastanów się, czy umiejętności tej osoby pozwolą jej na to, by wykonać dane zadanie. Tylko w ten sposób pracownik będzie w stanie sprostać Twoim oczekiwaniom. Kolejną radą jest sporządzenie tak zwanej checklisty. Twoim zadaniem będzie przygotowanie listy, w której w punktach wypiszesz, co projekty tego typu koniecznie muszą zawierać. Następnie upewnij się, że każdy pracownik wykonujący podobny projekt otrzyma daną listę. Dzięki niej będzie w stanie samodzielnie sprawdzić, czy nie pominął jakiegoś ważnego elementu.
Po drugie, czy dbasz o pracownika?
Jeżeli traktujesz swoich pracowników w nieodpowiedni sposób, nie potrafisz ich zmotywować lub należycie wynagradzać, nie powinieneś oczekiwać tego, że będą dawać z siebie 100%. Co więcej, jeżeli zauważysz, że któryś z pracowników nagle zmienił swoje zachowanie, poświęć czas na to, by przeprowadzić z nim rozmowę. Być może stało się w jego życiu coś, co nie pozwala mu należycie skupić się na pracy i z tego powodu popełnia jakieś błędy.
Konstruktywna krytyka – czym właściwie jest?
Wiesz już, że mówiąc o krytyce, nie mamy na myśli obrazy lub piętnowania drugiej osoby. Konstruktywna krytyka jest czymś zupełnie innym. Chodzi w niej o to, by przekazać swoje uwagi, w sposób, który zmotywuje kogoś do poprawy i zmiany dotychczasowego postępowania. Poprawnie przekazana, pozytywnie wpływa na rozwój drugiej osoby. Taka umiejętność jest prawdziwą sztuką i nie niszczy dobrych stosunków międzyludzkich. Należy w niej przestrzegać kilku zasad.
Kluczowe zasady konstruktywnej krytyki
Omówimy teraz kilka zasad, które musisz przestrzegać, aby Twoja krytyka była konstruktywna.
Nie zapomnij o pochwale!
Zaleca się, by przed wygłoszeniem swojej krytyki najpierw kogoś pochwalić. Co więcej, niektórzy twierdzą, że warto to zrobić również pod koniec rozmowy. Dzięki temu ocieplisz atmosferę i pokażesz swojemu słuchaczowi, że nie wszystko, co robi, wymaga poprawy.
Krytykuj samą sytuację
Pamiętaj także o tym, by krytykować samą zaistniałą sytuację, a nie osobę, która się do niej przyczyniła. Zamiast mówić, że ktoś nie potrafi czegoś zrobić, powiedz, że to konkretne zadanie nie było udane. Dzięki temu nie urazisz uczuć takiej osoby.
Rozmowa na osobności
W tym punkcie cofniemy się trochę wstecz. Spróbuj przypomnieć sobie czasy szkolne i lekcje z przedmiotu, z którego nie byłeś dobry. Możemy założyć się, że nauczyciel przy całej klasie wypominał Ci błędy. Fakt, że wszyscy uczniowie musi słuchać o tym, że zrobiłeś coś źle, był dla Ciebie zawstydzający, prawda? Tak samo czułby się pracownik, któremu zwracałbyś uwagę przy pozostałych członkach zespołu. Z tego względu warto, byś tego typu rozmowy przeprowadzał w cztery oczy.
Nie zapomnij o wyjaśnieniu
Niezwykle istotne jest to, byś po skrytykowaniu jakiegoś zadania poinformował jego wykonawcę o tym, jakie poprawki powinien wprowadzić. Jeszcze lepszym wyjściem będzie zaproponowanie swojej pomocy. Nie zapomnij również o tym, by pozwolić pracownikowi na zadanie pytań. Dzięki temu rozwiejesz jego wszelkie wątpliwości.
O czym jeszcze warto pamiętać?
Krytyka w pracy jest nieunikniona. Pamiętaj jednak, że przed rozmowami tego typu powinieneś sprawdzić, czy Ty wywiązałeś się ze wszystkich swoich obowiązków i prawidłowo przekazałeś swoje oczekiwania. Poznałeś także zasady, dzięki którym wiesz, jak powinna wyglądać konstruktywna krytyka pracownika. W ten sposób będziesz mógł przekazać swoje uwagi, bez urażenia i zdemotywowania Twojego słuchacza.