Prowadzenie zautomatyzowanych działań marketingowych obniża koszty i jednocześnie zwiększa zyski. Marketing automation, to właśnie automatyzacja marketingu, dzięki której jesteś w stanie tworzyć personalizowane komunikaty, zautomatyzować wysyłkę emalii, czy z grupy potencjalnych odbiorców stworzyć grupę klientów bezpośrednio zainteresowanych Twoją marką, czy produktem.

Czym jest marketing automation?

Jak wspomnieliśmy wyżej, jest to automatyzacja marketingu. Marketing automation to wykorzystanie specjalnego oprogramowania, którego zadaniem jest usprawnienie procesów sprzedażowych, reklamowych i kontent marketingowych. Oprogramowanie łączy się z innymi programami i systemami np. CRM, czy programy do mailingu. Wprowadzenie działań marketing automation pozwala na stworzenie sprecyzowanych i optymalnie stargetowanych reklam, tworzenie idealnych grup odbiorców i oczywiście na zwiększenie sprzedaży, dzięki dopasowaniu optymalnych rozwiązań do oczekiwań klientów.

Dwa razy wyższy współczynnik otwarć – 45,70% zamiast 22,83%.

Trzy razy wyższy niż przeciętnie współczynnik CTR – 10,75% zamiast

3,48%.

dane GetResponse

Marketing automation w praktyce, czyli od czego zacząć?

Pierwszy krok do wprowadzenia marketing automation w Twoim biznesie, to wybór odpowiedniego narzędzia, które później zintegrujesz z pozostałymi elementami. Przy wybieraniu myśl przyszłościowo, czyli zwróć uwagę na to, aby narzędzie miało więcej funkcji, które przydadzą Ci się w przyszłości. Nie skupiaj się tylko na automatyzacji wysyłki e-maili, chociaż głównie w tej sferze stosuje się automatyzację marketingu.

Najpopularniejsze funkcje narzędzi do marketing automation

Rynek dostarcza co najmniej kilkunastu narzędzi; MauticMarketing, HubSpot, czy GetResponse. Każdy z nich ma swoje wyróżniki, które czynią je indywidualnymi narzędziami. Niektóre cechy mają jednak wspólne i są właśnie nimi funkcje, których powinieneś doszukiwać się w każdym narzędziu do automatyzacji marketingu.

  • śledzenie odwiedzających na stronie,
  • autorespondery,
  • email marketing,
  • lead nurturing i lead scoring,
  • formularze i pop-upy,
  • landing page,
  • dynamiczne treści,
  • analitykę i raporty,
  • integracje z innymi systemami.

Ponadto można wymienić jeszcze intuicyjne kreatory, które umożliwiają łatwe tworzenie spersonalizowanych landing page, szablonów e-mail, czy formularzy kontaktowych. Następny krok to stworzenie strategii marketing automation, a także zbieranie niezbędnych danych do jej poprawnego wdrożenia; dane demograficzne i dane behawioralne.

80% obrotu generuje 20% stałych konsumentów

źródło: sprawnymarketing.pl

Co zyskujesz wprowadzając automatyzację marketingu?

Wdrożenie marketing automation to nie tylko udogodnienie w postaci automatyzacji procesów. Przede wszystkim to możliwość personalizacji i dotarcia do konkretnego klienta i wbrew temu, co powszechnie myślą niektórzy marketerzy zapominając o stałych klientach, to właśnie 80% obrotu firmy generuje 20% stałych konsumentów, czyli takich, o których należy dbać i nie można o nich zapominać. Oczywiście o każdego klienta należy dbać i to nie podlega dyskusjom, mamy tutaj raczej na myśli błędne założenie, że przecież klienci odchodzą i przychodzą, pojawiają się nowi. Błąd! Trzeba dbać o każdego klienta, a już z pewnością nie można zapominać o stałych klientach. A teraz sprawdź, co daje Ci automatyzacja marketingu:

  • Dobre targety, kampanie cross i up-sellingowe dopasowane precyzyjnie to zwiększone zyski.
  • Optymalizacja czasu prowadzenia kampanii lead nurturing.
  • Precyzyjnie zaplanowana kampania będzie wymagać jedynie optymalizacji, a nie tworzenia rozwiązań od nowa.
  • Dopasujesz spersonalizowane komunikaty dla klientów, dzięki czemu treści będą dla nich wartościowe.
  • Prowadzenie zaawansowanych testów A/B nastawionych na poprawę wyników.
  • Zaawansowane raporty i wiarygodne dane, które umożliwiają optymalizowanie i docieranie do preferowanych grup odbiorców, a także prowadzenia spersonalizowanych działań skoncentrowanych na klientach.

Na koniec mały przykład kampanii e-mail marketingowych z późniejszym porównaniem po wprowadzeniu marketing automation.

źródło: Sendingo.pl Tomasz Kryk prezentacja marketing automation
źródło: Sendingo.pl Tomasz Kryk prezentacja marketing automation

Przedstawiliśmy Ci podstawy z zakresu automatyzacji marketingu. Teraz zostaje Ci tylko zastanowić się nad wyborem odpowiedniego narzędzia i możesz zacząć wprowadzać marketing automation w swoim biznesie.