Od 1 października 2021 r. Google Ads wprowadza nowe opłaty za wyświetlenia reklam w konkretnych krajach. Zajmujesz się reklamami Google, prowadzisz kampanie dla klientów, lub działasz na własny użytek? Przeczytaj artykuł i sprawdź, czy nowe opłaty Google Ads dotyczą również Ciebie.

Warto o tym wiedzieć, żeby nie zdziwić się przy odbiorze faktury. A co więcej, to ważna informacja dla Twoich klientów, dla których prowadzisz kampanie reklamowe w Google.

Czym są nowe opłaty od Google?

Opłaty, które zostaną wprowadzone w październiku 2021 roku dotyczą reklam Google Ads, a także reklam wykupionych na platformie Youtube. Dodatkowe opłaty będą naliczane za wyświetlenia reklam. Czyli oprócz kwoty, którą zapłacisz za wykupienie reklam dodatkowo będziesz musiał uiścić opłatę za wyświetlenia reklam w danym kraju.

Za każdym razem, gdy reklama jest wyświetlana w określonych jurysdykcjach, poza kosztami reklamy mogą zostać naliczone również ustawowe koszty operacyjne lub podatki od usług cyfrowych. Nowe dodatkowe opłaty są związane z kosztem prowadzenia działalności w tych jurysdykcjach.

Google Ads – Pomoc

Czyli nie są to opłaty dodatkowe, bo Google tak sobie wymyślił, a opłaty wynikające z przepisów dotyczących podatków od usług cyfrowych (*DST) w danym kraju. A także opłat wynikających z przepisów podatkowych dla danej jurysdykcji.

*DST – digital service tax

Ile wynoszą dodatkowe opłaty i kogo dotyczą?

Naliczenie dodatkowych opłat za wyświetlenia reklam w danym kraju dotyczą każdego przedsiębiorcy, marketera i osoby zajmującej się kampaniami Google Ads, która kieruje swoje reklamy do zagranicznej grupy odbiorców. Opłaty będą dotyczyły wszystkich reklam Google Ads i Yotube wyświetlanych w poniższych krajach:

  • w Austrii,
  • we Francji,
  • w Indiach,
  • we Włoszech,
  • w Hiszpanii,
  • w Turcji,
  • w Wielkiej Brytanii.

Opłata DST – Austria

Od 1 listopada 2020 r. do faktur lub wyciągów obejmujących reklamy wyświetlane w Austrii doliczana jest opłata za podatek od usług cyfrowych. Czyli DST w wysokości 5%.

Ustawowy koszt operacyjny – Francja

Od 1 maja 2021 r. do kolejnych faktur lub wyciągów obejmujących reklamy wyświetlane we Francji będzie doliczany ustawowy koszt operacyjny w wysokości 2%. Opłata ta jest wynikiem obowiązujących we Francji przepisów dotyczących podatku od usług cyfrowych. Ustawowe koszty operacyjne zostały wprowadzone, aby pokryć część kosztów z tego wynikających.

Ustawowy koszt regulacyjny – Hiszpania

Od 1 maja 2021 r. do kolejnych faktur lub wyciągów obejmujących reklamy wyświetlane w Hiszpanii będzie doliczany ustawowy koszt regulacyjny w wysokości 2%. Również tak, jak w przypadku Francji wynika to z przepisów podatkowych obejmujących tę jurysdykcję.

Ustawowy koszt regulacyjny – Indie

Od 1 października 2021 r. do każdej faktury (lub wyciągu) obejmującej reklamy wyświetlane w Indiach będzie dodawany ustawowy koszt operacyjny w wysokości 2%, jeśli Twoim krajem rozliczenia nie są Indie.

Ustawowe koszty operacyjne – Turcja

Od 1 listopada 2020 r. do faktur lub wyciągów obejmujących reklamy wyświetlane w Turcji doliczana jest opłata z tytułu ustawowych kosztów operacyjnych w wysokości 5%. Wprowadzenie ustawowych kosztów operacyjnych wynika ze znaczącego wzrostu złożoności tureckich przepisów i kosztów związanych z ich przestrzeganiem.

Opłata DST – Wielka Brytania

Od 1 listopada 2020 r. do faktur lub wyciągów obejmujących reklamy wyświetlane w Wielkiej Brytanii doliczana jest opłata DST w wysokości 2%.

Ustawowy koszt regulacyjny – Włochy

Od 1 października 2021 r. do każdej faktury (lub wyciągu) obejmującej reklamy wyświetlane we Włoszech będzie dodawany ustawowy koszt operacyjny w wysokości 2%.

Jak naliczane będą dodatkowe opłaty przez Google?

Liczba wyświetleń lub kliknięć w reklamę w danym kraju będzie podstawą do naliczania opłat. Co ważne dla Ciebie to fakt, że opłaty będą naliczone tylko za wyświetlenia reklam w krajach objętych nowymi zasadami. Czyli jeśli Twoje reklamy wyświetlają się jednocześnie w Polsce i np. Austrii, to dodatkowe opłaty będą doliczone dla wyświetleń z Austrii.

Sprawdź ustawienia kampanii reklamowej, bo Google nie zwraca opłat!

Może się zdarzyć, że w ramach kampanii, która nie jest wyraźnie kierowana na określony kraj (np. Wielką Brytanię), reklamy będą wyświetlane użytkownikom w tym kraju, ponieważ Twoja firma znajduje się w interesującej ich lokalizacji. Z tego względu reklamodawca ma obowiązek upewnić się, że ustawienia kampanii dotyczące kierowania są prawidłowe, a reklamy wyświetlają się w odpowiednich krajach. Google nie zwraca ustawowych kosztów regulacyjnych ani opłat wynikających z podatków od usług cyfrowych, które zostały naliczone w wyniku prawidłowych kliknięć i wyświetleń zgodnie z ustawieniami kierowania reklam w kampanii.

Google Ads – Pomoc

Jak i kiedy trzeba płacić?

Płatności automatyczne i fakturowanie miesięczne

Opłaty dodatkowe będą dodawane przy rozliczeniu miesięcznym kosztów reklam. I będą płatne w kolejnym rozliczeniu. Opłaty dodatkowe zobaczysz również w swoim budżecie konta. Czyli budżet reklamowy + wysokość opłaty dla danego kraju, w którym wyświetlasz reklamy, a jest on objęty nowymi opłatami.

Płatności ręczne lub przedpłaty

Jeśli korzystasz z płatności ręcznych lub dokonujesz przedpłaty na koncie płatności automatycznych, dodatkowe opłaty mogą zostać naliczone po wykorzystaniu środków wpłaconych na konto. Czyli zostaną one automatycznie odjęte z kolejnej wpłaty. A kwota po odjęciu opłat, będzie kwotą, którą możesz wykorzystać na reklamy.

Miejsca docelowe w YouTube wykupione w systemie rezerwacji

Proces rozliczeń jest identyczny, jak dla płatności automatycznych. Czyli opłaty będą doliczane do kosztów miejsc docelowych w Youtube jednorazowo na koniec każdego miesiąca, a Ty zapłacisz je przy kolejnym rozliczeniu. Opłaty te będą też dodawane do budżetu konta.

Gdzie szukać informacji o naliczonych opłatach?

Dodatkowe opłaty będą widoczne na miesięcznej fakturze lub wyciągu. A także w sekcji transakcje (jeszcze ich nie ma – lipiec 2021) na koncie Google Ads. Aby wyświetlić opłatę DST lub ustawowe koszty operacyjne, kliknij ikonę narzędzia i wybierz Podsumowanie w sekcji „Płatności”, a następnie kliknij Transakcje z menu po lewej stronie.

Czy pojawienie się tych opłat jest konieczne?

Tak i nieuniknione. Ponieważ prace nad regułami opodatkowania gospodarki cyfrowej trwają już od 2015 roku. Debaty prowadzone są na poziomie rozwiązania OECD – główny nurt, Unii Europejskiej (UE) oraz lokalnie przez Radę Europejską.