Pozycjonowanie jest rozległym procesem, na który składa się bardzo wiele działań i czynników. Według Google, czynników wpływających na pozycję strony w wynikach wyszukiwania jest ponad 200! Jednak, czy warto zajmować się znacznikami meta i czy mają one realny wpływ na pozycjonowanie stron internetowych

Czym są znaczniki meta tag i czy warto je pisać?

Przy pozycjonowaniu on-site, czyli w obrębie strony internetowej, wyróżniamy odrębne znaczniki – opisy. Czyli meta tagi – meta description, meta title etc. Czym dokładnie są? Najprościej są to opisy pewnych znaczników i elementów na stronie internetowej. Umieszczone są w sekcji <head> dokumentu strony internetowej. Natomiast jedynymi znacznikami, jakie są widoczne z zewnątrz to meta title i description. 

Meta description – jest to opis strony w wynikach wyszukiwania. Pojawia się wraz z linkiem do konkretnej strony. Nie ma on bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie, jednak pomaga zdobyć kliki organiczne. W jaki sposób? Samodzielnie napisany opis, jest zdecydowanie bardziej interesujący niż automatyczny meta description wygenerowany przez Google.

Meta title – są znacznikami opisującymi tytułu stron i wpisów w wynikach wyszukiwanie. Znacznik meta title to również nazwa strony, która wyświetlana jest na karcie przeglądarki. Meta title mają wpływ na pozycjonowanie. Tytułu stron i wpisów, powinniśmy tworzyć tak, aby zawrzeć w nich słowo kluczowe. Tytuł powinien być ciekawy dla odbiorcy i sprawić, żeby chciał kliknąć w link. Przy pisaniu meta title ważna jest również jego długość. A ściślej mówiąc szerokość, bo Google mierzy długość opisu w pikselach, a nie znakach. Optymalna szerokość opisu title wynosi zatem 600 px.

Uwaga!
Chociaż meta title i meta descritption nadal funkcjonują, jako używane tagi dla robotów Google, to nie zawsze ich użycie jest potrzebne. Jeśli nasza strona znajduje się w TOP 10, to jak najbardziej powinniśmy zadbać o dopracowane opisy tagów, a nawet wpleść w nie CTA (call to action). Natomiast jeśli strona jest w TOP 50 albo niżej, to nie ma sensu tracić czasu na tworzenie sprzedażowych opisów, bo i tak nie jesteśmy widoczni bezpośrednio dla użytkownika. W takiej sytuacji należy skupić się na innych działaniach pozycjonerskich. A dopiero później, jak już znajdziemy się w TOP10 zabrać się za opisy tagów zachęcające użytkowników do działania.

Meta keywords – jest to meta tag opisujący słowa kluczowe. Powinny się w nim znaleźć najważniejsze słowa kluczowe opisujące daną stronę internetową. Jego wygląd w kodzie przedstawia się następująco:
<meta name=”keywords” content=”słowo kluczowe”/>. Jeśli chcesz umieścić więcej niż jedno słowo kluczowe, to należy oddzielić poszczególne słowa przecinkami. Jednak od pewnego czasu nie jest to tag używany przez roboty google, więc można go pomijać.

Dlaczego warto stosować meta tagi na swojej stronie?

Kiedyś meta tagi miały ogromny wpływ na pozycjonowanie. Dzisiaj mówi się, że bezpośrednio nie mają już żadnego wpływu (poza znacznikiem meta title). Zatem dlaczego powinniśmy je stosować? Chociaż z punktu widzenia SEO nie mają już ogromnej wartości, to przekładają się na marketing. Dobrze opisane meta generują ruch organiczny. Treść, która zainteresuje użytkownika, skłania go do kliknięcia w link. Więcej zainteresowanych, więcej wyświetleń strony. A to z kolei informacja dla robotów wyszukiwarek, że strona jest wartościowa i prezentuje ciekawe treści.

Algorytmy ulegają zmianie i o tym trzeba pamiętać

W SEO jest tak, że  nie wystarczy nauczyć się jednej reguły na długie lata. Pozycjonowanie jest procesem, w którym należy cały czas się szkolić i być na bieżąco z nowinkami technicznymi. Dlatego, że algorytmy wyszukiwarek ulegają cyklicznym aktualizacjom. Co za tym idzie, zmieniają się rzeczy, które roboty wyszukiwarek biorą pod uwagę. Oczywiście nie oznacza to, że rzeczy, jakich nauczyliśmy się do tej pory są już zbędne. Tak, jak w przypadku meta description, po prostu mogą stracić wpływ bezpośredni na pozycjonowanie, ale wciąż są nam potrzebne. Chociażby z punktu widzenia marketingowego.