Treści pozycjonujące – czym są i czy są konieczne?

Powiedzenie content is a king od kilku lat nieustannie jest prawdziwe, jednak dlaczego tak właściwie jest? Unikalne oraz wartościowe treści na blogu, stronie, czy sklepie odgrywają dużą rolę zarówno w komforcie użytkowania, jak i pozycjonowania. Poszukując informacji na konkretny temat, często można się natknąć na artykuły, które wedle tytułu są odpowiedzią na nurtujące pytanie, a finalnie okazują się bezużyteczne. Takiego działania należy się wystrzegać, ponieważ przesycone słowami kluczowymi, nie wnoszące żadnej wartości treści nie tylko nie przyczynią się do wzrostu pozycji witryny, a wręcz mogą spowodować jej spadek.

Treści pozycjonujące to wszelkiego rodzaju opisy oraz artykuły, zoptymalizowane zgodnie z zasadami SEO. Niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep, bloga, czy witrynę internetową, jeżeli zależy Ci na wysokiej pozycji, to treści pozycjonujące powinny stanowić minimum połowę strony. Ten aspekt jest niestety często zaniedbywany lub jego potencjał nie jest wykorzystywany maksymalnie, ponieważ trzeba poświęcić dużą ilość czasu na jego rozbudowanie.

Pozycjonowanie składa się z wielu elementów, jednak treści pozycjonujące są jednym z tych najważniejszych. Jeżeli decydujesz się na przeprowadzenie optymalizacji swojej witryny to tworzenie treści pozycjonująch będzie koniecznością. Dużym plusem jest to, że obecnie nie musisz się już głowić nad dopasowaniem tekstu do frazy kluczowej, ponieważ Google postawił na spójność i logiczność treści, dzięki czemu, bez większego trudu, możesz je samodzielnie przygotowywać.

Jak tworzyć skuteczne treści pozycjonujące?

Skuteczne treści pozycjonujące to takie, które są odpowiednim wsparciem dla zdobywania pozycji w wynikach wyszukiwania. W eCommerce można je wykorzystywać na wiele sposobów, jednak przy tym trzeba unikać kilku istotnych błędów, które mogą zaważyć o tym, na jakiej pozycji znajdzie się Twoja witryna.

1. Kopiowanie opisu produktu od producenta
Bardzo często spotykany zabieg. Kopiując treści od producenta sprawiasz, że Twoja strona jest postrzegana przez roboty Google jako duplikat, co bardzo negatywnie oddziaływuje na pozycjonowanie. Przeklejanie treści nie tylko od producenta, ale także z każdej innej witryny jest w SEO zabronione. W ostateczności, gotowy tekst można zastąpić synonimami oraz zmienić szyk zdań, jednak podkreślamy, że jest to rozwiązanie awaryjne, ponieważ Google bez przerwy się rozwija i takie działanie również może uznać za duplicate content. Znacznie lepszy efekt przyniesie tekst w całości przygotowany przez Ciebie.

2. Zbyt duża ilość słów kluczowych
Przepełnianie treści słowami kluczowymi kiedyś faktycznie dawało zadowalające rezultaty. Dziś jednak zbyt duża ilość słów kluczowych w jednym tekście może bardziej zaszkodzić niż pomóc, gdyż po prostu może zostać uznana za spam. Optymalnym rozwiązaniem jest wybranie 3 słów kluczowych do jednego tekstu i umieszczenie jednego po 3 do maksymalnie 5 razy w tekście.

3. Źle zoptymalizowany tytuł
Tytułem każdego tekstu jest nagłówek H1. W nim powinno znaleźć się najważniejsze słowo kluczowe oraz powinien on jasno określać temat, który jest poruszany w danym tekście. Jeśli będzie inaczej, roboty Google mogą źle zaindeksować podstronę, na której znajduje się treść.

4. Generowanie tekstów
W internecie można znaleźć wiele aplikacji, tzw. mieszarek, które automatycznie generują teksty, jakich potrzebujesz. Wydawałoby się to wspaniałym rozwiązaniem, gdyby nie fakt, że roboty Google potrafią odróżnić tekst pisany przez człowieka oraz ten, który jest generowany automatycznie. Takie działanie również może zakończyć się poważnymi spadkami witryny.

5. Ukrywanie tekstów
Stare praktyki SEO uwzględniały zabieg polegający na ukrywaniu tekstu, lub anchor linków, co polegało na zmianie barwy tekstu na biały. Osoba odwiedzająca stronę nie widziała tej treści, roboty zaś ją indeksowały. Obecnie jednak takie zagranie jest surowo karane, wobec czego najlepiej postawić na swój autorski tekst o wysokiej jakości.

Powyższe błędy są najczęstszymi z jakimi można się zetknąć w Copywritingu SEO. Zdecydowanie należy się ich wystrzegać, aby nie zaszkodzić swojej stronie, ponieważ włożona praca może okazać się jedynie zmarnowanym czasem i całkowitym spisaniem na straty danej witryny. Nieco trudniejszym zadaniem jest tworzenie tekstów w taki sposób, żeby sprzedawały. O aspekcie technicznym tekstów pisaliśmy w tym artykule, zaś tutaj przedstawimy kilka porad odnośnie samej treści.

1. Użycie odpowiednich słów kluczowych
Używanie słów kluczowych w treściach pozycjonujących jest czymś oczywistym, jednak zbyt ogólne frazy mogą nie być na tyle skuteczne, co bardziej precyzyjne. Przy użyciu ogólnej frazy nie masz do końca pewności, w jakim celu dany użytkownik ją wpisał.

Przykład ogólnego słowa kluczowego: koszulka

Frazy long-tail, czyli słowa kluczowe z długim ogonem, składające się z kilku wyrazów w dużo większym stopniu są w stanie wygenerować ruch w sklepie, ponieważ doprecyzowują asortyment, jaki się w nim znajduje. Rzecz jasna znacznie mniej użytkowników wyszukuje dłuższe frazy, ale jest też duża szansa, że większość z nich odwiedzi Twoją witrynę.

Przykład: czarna koszulka męska crew neck

2. Merytoryka, merytoryka i jeszcze raz merytoryka
Każdy tekst pozycjonujący musi być wysokiej jakości, czyli merytoryczny lub dosadnie opisujący poruszane zagadnienie. Przykładowo, jeżeli tworzysz opis produktu, powinieneś ubrać w słowa wszelkie jego zalety oraz udowodnić potencjalnemu klientowi, jak bardzo jest on mu potrzebny.

Przykład: (…)Czarna koszulka męska crew neck to niezastąpiony styl i elegancja. Czarny jest kolorem uniwersalnym, dzięki czemu ten produkt znajdzie swoje zastosowanie zarówno na co dzień, jak i na wzniosłe okazje. Przekonaj się sam, jak wielozadaniowa może być koszulka!(..)

Treść pozycjonująca musi być także treścią sprzedającą. Jeżeli połączysz te dwa cele w jedno, to sukces będzie na wyciągnięcie ręki.

3. Specyfikacja
Każdy opis produktu oraz podstrony powinien dokładnie poruszać wszelkie aspekty, takie jak funkcjonalność, materiał, czy w jakiej konkretnie branży prowadzony jest sklep. Przykładowo, tworząc treść na stronę główną, dobrym rozwiązaniem jest wymienienie produktów, które są dla Ciebie najważniejszymi słowami kluczowymi.

Przykład: (…)TwojSklep.pl specjalizuje się ,w sprzedaży męskiej odzieży sportowej oraz akcesoriów do biegania. Znajdziesz u nas m.in buty do biegania nike, koszulki sportowe adidas oraz termoakatywną odzież dla kobiet.(…)

Zarówno klient, jak i Google muszą wiedzieć co znajduje się w Twoim sklepie.

4. Stosowanie odpowiednich zwrotów
Pamiętaj o tym, że klient planując zakupy przez internet, przed zakupem nie ma możliwości fizycznego obejrzenia produktu. Trzeba mu to w pewien sposób umożliwić, a najlepiej zrobić to słownie. Wystarczy, że oprócz podawania wyłącznie materiału, nieco bardziej szczegółowo go opiszesz.

Przykład: (…)Koszulka została wykonana z wysokiej jakości bawełny, dzięki czemu nie drapie, dobrze przylega do ciała oraz jest rozciągliwa.(…)

Można to w pewien sposób połączyć zarówno z merytoryką, jak i specyfikacją.

5. Styl pisania
To od Ciebie zależy w jakim stylu będziesz się zwracał do klientów. Może to być luźny styl, jeżeli potencjalnymi klientami są młodzi ludzie lub styl klasyczny, kiedy oferta jest kierowana do wszystkich lub styl biznesowy, jeżeli produkty są przeznaczone dla ścisłej grupy klientów biznesowych.

Stosując się do zarówno do zasad SEO, jak i powyższych zasad dotyczących stricte samej treści, będziesz tworzyć opisy o bardzo wysokiej jakości, które przyczynią się do podniesienia pozycji Twojego sklepu oraz zwiększenia sprzedaży. Pisanie opisów to jednak nie wszystko, co może być przydatne w prowadzeniu sklepu internetowego. Pozostają jeszcze artykuły na bloga.

Firmowy blog internetowy umieszczony na sklepie jest jednym z cenniejszych rozwiązań, zarówno do pozycjonowania, jak i sprzedaży. Można na nim dodawać wpisy, które będą oferowały wartość dodaną, jak na przykład różnego rodzaju poradniki, zestawienia, czy rankingi produktów. Wszystko jest zależne od Twojej koncepcji. W przypadku bloga, jest naprawdę wiele możliwości. Przede wszystkim jednak musisz się skupić na tym, żeby Twoje artykuły były pomocne dla klienta, czyli były odpowiedzią na to, czego szuka. Pozycjonowanie bloga na słowa kluczowe długiego ogona mogą okazać się bardzo skuteczne.

Przykład: Jak wybrać koszulkę termoaktywną do biegania do 100 zł?

Przed rozpoczęciem tworzenia artykułów, najlepiej przeprowadzić dokładną analizę słów kluczowych oraz na jej podstawie stworzyć listę tytułów, które będą tworzyły realne wsparcie dla użytkownika oraz SEO.

Czy muszę sam pisać treści pozycjonujące?

Nie każdy urodził się copywriterem, to oczywiste. Nie każdy również, prowadząc biznes, posiada tak duży zasób czasu, żeby regularnie tworzyć dość wymagające treści. W teorii najlepiej, żebyś to Ty pisał je wszystkie, jednak w praktyce możesz to zlecić również osobom z zewnątrz. W zależności od tego, jakie preferujesz rozliczenie, do wyboru są dwie opcje. Pierwsza z nich to teksty na zamówienie, które możesz zlecić na przykład na platformie textbookers.com . Podajesz temat, wymagania i czekasz na gotowy opis. W tym przypadku jednak, wcześniej i tak musisz wykonać analizę słów kluczowych. Bez niej, treści nie będą pozycjonujące, ponieważ nie będą zawierały najważniejszych dla Ciebie fraz. Drugim rozwiązaniem jest nawiązanie współpracy z freelancerem, bądź agencją marketingową. W takiej sytuacji również przedstawiasz swoje wymogi, spostrzeżenia i czekasz na efekt. Obydwie z tych możliwości są dobre, jednak na początku, najrozsądniejszym byłoby poświęcenie chociaż kilku godzin na napisanie opisów, abyś miał świadomość jak to wszystko powinno wyglądać.