Chatbot – czym tak naprawdę jest?

Będąc na Facebooku z pewnością chociaż raz, każdy z nas zetknął się z Chatbotem. Mowa tutaj o oknie czatu na Facebook’u, które przed rozpoczęciem konwersacji prosi nas o kliknięcie przycisku ‘Rozpocznij’. Tam, gdzie znajduje się ten przycisk, tam właśnie jest Chatbot. Jest to stosunkowo nowe rozwiązanie, jednak rozprzestrzenia się w zastraszającym tempie. Duże marki zdążyły już skorzystać z niego w umiejętny sposób, tworząc m.in. gry oraz konkursy. Szacuje się, że obecnie na Facebook’u znajduję się 300 000 chatbotów i ich liczba wciąż rośnie. Z tego względu warto wiedzieć, czym dokładnie jest Chatbot oraz poważnie rozważyć wprowadzenie go na własny fanpage.

Chatbot jest programem, który w kilku prostych krokach można zintegrować z aplikacją Messenger i ustawić w nim automatyczne odpowiedzi na konkretne pytania. Jeżeli prowadzisz swój fanpage na Facebooku, to zapewne spotkałeś się z możliwością ustawienia automatycznej odpowiedzi, która będzie wysyłana podczas Twojej nieobecności. Analogicznie do tej funkcji działa Chatbot, jednak jest on znacznie bardziej rozbudowany. Przy jego pomocy możesz przeprowadzić nawet kompletny proces sprzedażowy lub zbudować nową bazę kontaktów. Czy Chatbot to rewolucyjne rozwiązanie? Bez wątpienia. I nie jest jedynie gadżetem, a przebojowym narzędziem marketingowym, które przy odpowiedniej konfiguracji stanie się kolejnym kanałem sprzedażowym.

Ciekawostka: Można już natrafić na oferty pracy dla programisty Chatbotów. Zgadza się, te systemy stały się tak popularne, że większe firmy poszukują specjalistów z dziedziny ich tworzenia.

Chatbot na Facebooku – w jaki sposób można go wykorzystać?

Chatboty, podobnie jak systemy do Marketing Automation cechują się tym, że co do ich zastosowania, ogranicza nas jedynie wyobraźnia. Chatbot umożliwia nam przeprowadzenie “rozmowy” z naszym odbiorcą. Nie jest to już jedna automatyczna wiadomość wysyłana podczas naszej nieobecności, a cały schemat odpowiedzi na kluczowe pytania odbiorcy. Przeminęły już czasy, kiedy sprzedaż i marketing odbywały się na zasadzie wysyłania “gotowca”. Ludzie pragną relacji, a Chatbot właśnie to umożliwia. Nie można pominąć także kwestii personalizacji, która w niewielkim stopniu występuje, poprzez zwracanie się po imieniu. Do czego więc może posłużyć to urządzenie?

1. Stały kontakt z odbiorcami
Jest to jedno z najprostszych użyć Chatbota. Możemy regularnie informować swoich odbiorców o nowych postach zarówno na fanpage’u, jak i blogu, nowej ofercie, czy rabatach. Innymi słowy, używamy Chatbota jako nowszej odsłony klasycznych newsletterów.

2. Obsługa klienta
Klienci piszą na firmowy fanpage najczęściej wtedy, gdy mają jakieś pytanie. Warto zebrać najczęściej padające pytania i stworzyć do nich odpowiednie odpowiedzi. Wtedy wystarczy zaprojektować menu z pytaniami i umożliwić odbiorcy wybór jednego z nich.

3. Sprzedaż
Chatbot może być istnym katalogiem produktowym. Przy dobrej optymalizacji jesteśmy w stanie umieścić zdjęcia produktów, opisy oraz cenę. W ten sposób, osoby zainteresowane zakupem nie muszą wchodzić na stronę internetową, ponieważ wystarczy, że włączą aplikację Messenger.

4. Konkursy oraz promocje
Z perspektywy uczestnika, branie udziału w konkursie, który jest zorganizowany przy pomocy Chatbota to bardzo duża wygoda. Zazwyczaj wystarczy kilka kliknięć, aby zarejestrować swoje uczestnictwo, co skutkuje znacznie większym zainteresowaniem. Co więcej, jest to bardzo dobra promocja własnej marki, która w oczach odbiorcy staje się nowoczesna.

Wymienione wyżej przykłady są tymi, które wdraża się najczęściej. Niemniej jednak, nic nie stoi na przeszkodzie, aby wcielić w życie swój własny pomysł, który, jak może się okazać, może być jeszcze skuteczniejszy niż przedstawione.

Chatbot – jakie są jego zalety?

Mogłoby się wydawać, że ustawienie Chatbota wymaga specjalnych umiejętności programistycznych, jednak tak się dzieje jedynie w przypadku, gdy chcemy stworzyć coś wymagającego tych zdolności (jak na przykład gra). Zaprojektowanie podstawowych funkcji, takich jak odpowiedzi na konkretne pytania nie wymaga ani doświadczenia, ani wiedzy w tym zakresie. Jest to pierwsza, a zarazem największa zaleta Chatbota – jest prosty w obsłudze i konfiguracji. Cechami, które również zasługują na wyróżnienie, są:

  • błyskawiczne reagowanie na wiadomości klientów
  • dotarcie do większej ilości osób niż za pomocą innych narzędzi np. aplikacji
  • automatyzacja procesów sprzedażowych oraz marketingowych

Do powyższych zalet można dodać także znikomy koszt inwestycji, ponieważ ceny zaczynają się już od 15$ za miesiąc. Niektóre Chatboty jednak oferują plany darmowe (jak np. ManyChat). Oczywiście nie znajdziemy w nich tak rozbudowanych funkcji, jak w przypadku tych płatnych, jednak jest to bardzo dobra okazja, żeby zapoznać się z tym narzędziem i sprawdzić w praktyce jak funkcjonuje.

Zdarza się, że niektórzy rozumieją Chatbota jako aplikację. Zdecydowanie jest to błędny tok rozumowania, ponieważ aplikacja to zewnętrzny system, zaś Chatbot wymaga jedynie integracji z dobrze każdemu znaną platformą do wymiany wiadomości. Ponadto w przypadku bota na Messengerze nie musimy inwestować w jego reklamę, ani tworzyć jakichkolwiek instrukcji.

Jeżeli prowadzisz fanpage na Facebooku, to w tym wypadku nie ma się nad czym zastanawiać. To jest dopiero początek, a nic nie zanosi się na to, żeby Chatboty przestały być rozbudowywane. Przy pomocy tego narzędzia, dobrze przemyślana strategia oraz angażujące treści mogą zamienić się w zadowalającą konwersję.