Marketing Automation – rewolucja w marketingu internetowym?

Odkąd reklama i marketing przeniosły się do internetu, ich możliwości nieustannie się rozwijały. Dzięki temu dziś możemy cieszyć się takimi platformami jak Google Ads, czy Facebook Ads. Wciąż poszukiwano jednak sposobu na automatyzację wielu działań marketingowych, aż w końcu powstały systemy Marketing Automation. Początkowo to systemy do e-mail marketingu wiodły prym, dziś jednak, zważając na ogromny potencjał Marketing Automation, zyskuje on coraz większą popularność i jest chętnie wykorzystywany przez wiele firm.

Z definicji wynika, że Marketing Automation to oprogramowanie mające wspomóc pracę marketerów i tym samym usprawnić wiele procesów, które do tej pory były realizowane ręcznie. W praktyce, taki system to potężne narzędzie, które przy odpowiednim wykorzystaniu może przynieść zdumiewające efekty. Personalizacja od lat jest jedną z najskuteczniejszych metod sprzedażowych. To właśnie na niej bazuje system Marketing Automation, który za pomocą plików cookies monitoruje zachowanie poszczególnych użytkowników oraz na tej podstawie ich segmentuje.

Nieprawdą jest, że system do Marketing Automation jest przeznaczony wyłącznie dla dużych firm. Z pewnością w ich przypadku można zrealizować znacznie więcej procesów oraz kampanii, jednak nie oznacza to, że w mniejszym przedsiębiorstwie nie uzyskałby on takiego samego, bądź nawet lepszego efektu końcowego. Jakie więc działania może wspomóc automatyzacja marketingu?

E-mail marketing

System Marketing Automation można nazwać rozszerzonym e-mail marketingiem. W przeciwieństwie jednak do tego drugiego, cały proces optymalizujemy w ten sposób, aby konkretni odbiorcy otrzymywali konkretne wiadomości, dopasowane do ich zainteresowań oraz potrzeb. Nie wysyłamy tutaj tzw. “masówki”, ponieważ dzięki zebranym danym jesteśmy w stanie bardzo dokładnie personalizować maile.

Komunikacja

Oprócz maili, mamy możliwość kontaktowania się z klientem również przy pomocy komunikatów Web Push oraz wiadomości SMS. Te kanały komunikacji również podlegają dedykowanej personalizacji, co jeszcze bardziej zwiększa ich skuteczność.

Przedstawianie treści

Dynamiczne treści pojawiające się na naszej stronie uważamy za jedno z lepszych rozwiązań, jakie oferuje Marketing Automation. Podobnie jak w przypadku maili, każda z pojawiających się treści jak np. oferta, może być skierowana do konkretnej osoby. Jeżeli system wychwycił że dany kontakt przeglądał podstronę którejś z kategorii, to wyświetli mu ofertę produktów w niej będących.

Odzyskiwanie porzuconego koszyka

Tak jak pisaliśmy w tym artykule, porzucone koszyki są obecnie bardzo często występującym zjawiskiem. Na ich odzyskiwanie istnieje kilka sposobów, w tym automatyzacja marketingu. Komunikaty informujące o porzuconym koszyku wysyłane poprzez kilka kanałów są w stanie uratować niemal połowę z nich.

Proces sprzedażowy

Posługując się system Marketing Automation, proces sprzedażowy zaczyna się już wtedy, gdy klient odwiedzi witrynę sklepu. Dzięki wglądowi w dokładną analizę jego ruchów, mamy możliwość określenia, jakie działania byłyby najbardziej efektywne w danym przypadku, tym bardziej że każdy kontakt posiada w systemie swoją osobną, automatycznie przygotowaną kartę.

Wymienione funkcjonalności bardzo dobrze odgrywają swoją rolę nie tylko w eCommerce, ale także w działalnościach prowadzonych w zupełnie odrębnych branżach. Wszystko jest kwestią prawidłowego opracowania działań, jakie mają pomóc osiągnąć wyznaczony cel oraz skonfigurowania systemu. To natomiast odbywa się przy pomocy reguł automatyzacji potocznie nazywanych drzewkiem akcji.

Automatyzacja marketingu – jakie funkcje w sobie kryje?

Segmentacja, targetowanie behawioralne, czy różnorodne testy. Może to brzmieć jak działania przy użyciu rozbudowanego narzędzia analitycznego, a są to tylko trzy podstawowe funkcje systemu Marketing Automation. Przedstawimy kilka najważniejszych z nich, które odgrywają najważniejszą rolę, zarówno w procesie marketingowym, jak i sprzedażowym.

1. Website tracking
Wspomniane monitorowanie zachowania użytkownika odbywa się przy pomocy właśnie tej funkcji. Website tracking analizuje wszystko w czasie rzeczywistym i może automatycznie reagować na konkretne działanie.

Przykład: Kontakt otwiera dedykowaną podstronę danego produktu. System zaś może ukazać mu powiadomienie, że jeżeli w ciągu 10 minut doda ten produkt do koszyka, to otrzyma specjalną zniżkę.

2. E-mail marketing
Tak jak napisaliśmy wyżej, automatyzacja marketingu wspiera także wysyłkę e-maili. Wiadomości są personalizowane, a użytkownik otrzymuje tylko taką treść, którą jest realnie zainteresowany.

Przykład: Po tym jak kontakt przeglądał kategorię produktową i opuścił stronę, może otrzymać wiadomość e-mail z konkretnymi przykładami produktów z tej kategorii oraz treścią zawierającą CTA.

3. Landing pages i formularze
Generatory landing pages i formularzy wpisały się na listę jednych z najbardziej pomocnych, ogólnodostępnych narzędzi. W systemie Marketing Automation można je tworzyć za pomocą klasycznego HTML lub przejrzystego Drag and Drop. Formularze są bardzo przydatne z tego względu, że dzięki nim, mamy możliwość poszerzania swojej bazy kontaktów.

Przykład: W prosty sposób generujemy formularz, zbierający podstawowe informacje, który po wypełnieniu odblokowuje dostęp do artykułu zawierającego merytoryczną wiedzę. Jeżeli osoba go wypełni, automatycznie otrzymujemy niezbędne dane, które pozwalają na zastosowanie wszystkich możliwości systemu.

4. Kampanie automatyzujące
To tak naprawdę serce całego systemu. Właśnie w tym miejscu ustawiamy przebieg wszelkich zdarzeń, które mają mieć miejsce po danej akcji. Bardzo dużym plusem tej funkcji jest fakt, że wszystko jest bardzo przejrzyste, dzięki czemu w jej obsłudze poradzi sobie każda osoba, nawet bez doświadczenia.

Przykład: Użytkownik przerwał proces rejestracji i opuścił stronę. Wybieramy, co ma się stać w takiej sytuacji oraz w jakim odstępie czasowym mają być wykonywane dane akcje. Jednym z takich działań może być wysyłanie maili ze spersonalizowaną treścią.

5. CRM
Wbudowany, dedykowany CRM to nie lada gratka dla handlowców. Przy jego pomocy, osoby odpowiadające za sprzedaż mogą łatwo określić, jaki jest najlepszy moment na kontakt z wybraną osobą lub co może być dla niej interesujące.

Przykład: Osoba odwiedziła kilka powiązanych ze sobą podstron, po czym opuściła stronę. System to wszystko skontrolował i umieścił w karcie kontaktu. Handlowiec widząc jakie podstrony były przeglądane, może skontaktować się z tą osobą i dowiedzieć się czego poszukuje.

6. Profilowanie behawioralne
Ta funkcja zbiera wszystkie, niezbędne informacje do segmentacji kontaktów. Urządzenie z jakiego korzysta, wiek, płeć, geolokalizacja, lista zachowań – te wszystkie czynniki biorą udział w procesie segmentacji, na podstawie której możemy tworzyć dedykowane oferty.

Przykład: W sklepie posiadamy produkty, które byłyby idealne dla mężczyzn w wieku od 30 do 45 lat. Z racji, iż posiadamy posegmentowane kontakty, możemy wybrać tylko te, dla których taka ofertowa produktowa byłaby odpowiednia. Po tym zostaje już tylko przygotowanie dobrze prezentującej się oferty.

7. Lead Nurturing
Pojawiają się sytuację, kiedy klient zarejestruje się w sklepie, ale nie podejmie dalszej aktywności. Wtedy możemy przeprowadzić proces Lead Nurturingu, czyli inaczej edukacji.

Przykład: Tworzymy oraz ustawiamy cykl wiadomości dokładnie opisujących produkty danego producenta. Odpowiadamy na najczęstsze pytania związane z jego produktami oraz przedstawiamy własne porady. Kilka takich wiadomości wzbudzi zaufanie do naszej firmy, jednocześnie ukazując, że chcemy pomóc klientowi w odpowiednim wyborze.

8. Testy A/B/X
Doskonałe rozwiązanie, kiedy chcemy mieć pewność, że nasze kampanie będą skuteczne. Nikt nie lubi wyrzucać pieniędzy w błoto, więc jest to jedna z najbardziej przydatnych funkcji.

Przykład: Zaprojektowaliśmy bannery reklamowe, ale chcielibyśmy sprawdzić ich konwersję. Możemy to zrobić na 10% swoich odbiorców, a na pozostałe 90% wykorzystać te, które okazały się najskuteczniejsze.

9. Integracje
Czym byłby system do Marketing Automation bez integracji? Z pewnością nie byłby tak skuteczny, jak jest, gdy posiada możliwość zintegrowania się z innymi systemami bądź platformami. Szereg kooperacji sprawia, że naprawdę jest w czym wybierać.

Przykład: Preferujemy jeden, konkretny system CRM. Mamy możliwość zintegrowania go z systemem Marketing Automation za pomocą kilku kliknięć.

Przedstawione funkcje to wciąż tylko niewielki zalążek tego, co kryje się w systemie Marketing Automation. Śmiało można powiedzieć, że jedynym ograniczeniem w tego typu platformie jest nasza wyobraźnia, ponieważ mamy możliwość wprowadzenia niemal każdego pomysłu, jaki tylko przyjdzie nam do głowy.

Co więc tak naprawdę kryje się pod pojęciem Marketing Autamation?

Odpowiadając dwoma słowami na to pytanie, można rzec, że wielozadaniowy system, jednak biorąc pod uwagę jego możliwości, byłoby to co najmniej niewiele. Automatyzacja marketingu znalazła się na poziomie godnym podziwu, z czego bez wątpienia warto skorzystać, chociażby w ramach testu. Marketing Automation to dokładne poznanie klienta, a nic nie konwertuje lepiej niż znajomość.