W kontekście marketingu online wiele mówi się o pozycjonowaniu stron internetowych. Na pozycjonowanie składają się różne działania prowadzące do zdobycia przez witrynę jednej z pierwszych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania w Google i innych znanych wyszukiwarkach. Pozycjonowanie – na czym polega i jak je rozliczać z agencją SEO? Odpowiadamy na te i inne pytania na temat pozycjonowania, przedstawiając podstawowe informacje dotyczące tej formy marketingu.

Co to jest pozycjonowanie i z czego się składa?

Pozycjonowanie to zestaw działań on-site’owych (na stronie) i off-site’owych (poza stroną), które mają na celu poprawienie wykrywalności strony internetowej przez wyszukiwarki takie jak Google, Bing czy Yahoo, a także sprawienie, by linki do witryny pojawiały się wśród pierwszych organicznych wyników wyszukiwań na frazy kluczowe związane z jej zawartością. Jakie działania składają się na pozycjonowanie stron internetowych?

Działania on-site

Pozycjonowanie to przede wszystkim działania on-site (na stronie), które umożliwiają poprawę stopnia indeksacji witryny w Google i pozostałych wyszukiwarkach. Oto te, które wchodzą w skład pozycjonowania:

Optymalizacja strony

Każda agencja SEO zajmująca się pozycjonowaniem, poprzedza je wnikliwą analizą strony internetowej. Gdy audyt SEO wypada negatywnie, podejmuje decyzję o optymalizacji witryny, czyli modyfikacji jej zawartości w taki sposób, aby dobrze indeksowała się w Google i innych wyszukiwarkach. Polega to między innymi na:

  • Przygotowaniu i wdrożeniu tekstów pod SEO | Treści na stronie trzeba napisać/przeredagować/całkowicie zmienić tak, by zawierały frazy kluczowe wybrane do pozycjonowania witryny, jak również frazy poboczne wspierające pozycjonowanie. Przy pozycjonowaniu sklepów internetowych na przykład, przygotowuje się opisy kategorii czy produktów.
  • Likwidacji błędów na stronie | Błędy w witrynie należy wyeliminować, ponieważ mogą negatywnie wpływać na indeksowanie jej treści, a tym samym uniemożliwiać efektywne pozycjonowanie lub psuć pracę nad nim. Błędami należy zajmować się na bieżąco i sukcesywnie je usuwać.
  • Poprawie szybkości wczytywania strony | Szybkość działania strony okazuje się równie ważna co poprawność jej wczytywania – podobnie bowiem wpływa na indeksację witryny w Google i innych wyszukiwarkach. Z tego względu, należy dokonać na stronie zmian umożliwiających jej szybsze wczytywanie.

Optymalizacji należy dokonywać regularnie przez cały okres pozycjonowania witryny, co pozwoli na odpowiadanie na zmieniające się trendy wyszukiwania, strategie online marketingowe i potrzeby.

Prowadzenie bloga pod SEO

Nawet idealnie wykonana optymalizacja SEO to nie wszystkowitrynę należy też sukcesywnie uzupełniać o treści uwzględniające poboczne frazy kluczowe (np. poradnikowe czy produktowe), które powiększą tzw. chmurkę tagów indeksujących stronę. Idealnym miejscem do tego celu jest dział z aktualnościami lub blog pod SEO na stronie – agencja marketingu online powinna oferować jego prowadzenie w ramach pozycjonowania.

Dobrze by było, aby publikowane na blogu czy w dziale z aktualnościami artykuły, były nie tylko dobrze zoptymalizowane, ale również wartościowe i ciekawe dla czytelników. Bezwzględnie także muszą być unikalne. Prowadzenie bloga pod pozycjonowanie strony to zatem także content marketing – niebanalne, bogate merytorycznie teksty bowiem nie tylko wspierają indeksowanie witryny, ale i poprawiają wizerunek firmy posiadającej pozycjonowaną stronę.

Uwaga dla osób poszukujących agencji SEO

Niektóre agencje marketingu online zamawiają treści na strony w serwisach dla copywriterów online. Teksty SEO z takich portali są unikalne, poprawne językowo, a nawet bogate merytorycznie, ale rzadko kiedy odnoszą się bezpośrednio do pozycjonowanych witryn, przez co poza wspieraniem pozycjonowania nie spełniają dodatkowych funkcji. Dobrze współpracować z agencją, w której zatrudnieni są copywriterzy przygotowujący spersonalizowane teksty na bloga pod SEO.

Działania off-site – link building

Pozycjonowanie to także działania off-site, które mają na celu umieszczenie jak największej ilości linków do strony w wartościowych miejscach w sieci. Oto działania składające się na link building:

Publikacja artykułów i wpisów sponsorowanych

Budowę bazy linków wspierają artykuły sponsorowane, czyli teksty zawierające link do witryny, które umieszcza się na innych stronach internetowych. Publikacje sponsorowane można zamawiać na poczytnych portalach i blogach za stosownymi opłatami (większość serwisów operuje na jawnych cennikach tego typu usług). Mali przedsiębiorcy wiele zyskają publikując choć jeden artykuł sponsorowany na miesiąc.

Teksty do publikacji sponsorowanych dostarcza się we własnym zakresie, przy czym warto zaznaczyć, by najpierw zapoznać się z wytycznymi przedstawionymi przez właściciela miejsca publikacji. Artykuły promocyjne muszą mieć odpowiednią długość i formę oraz zawierać wskazane frazy, a niekiedy również wzmiankę dotyczącą tego, że mają charakter płatny.

Uwagi dla osób poszukujących agencji SEO

Duża liczba agencji SEO w ramach usługi pozycjonowania oferuje np. 2 artykuły sponsorowane na miesiąc – dobrze zapytać, co ma przez to na myśli. Zdarza się bowiem, że agencja proponuje samo znalezienie miejsca publikacji czy wykupienie wpisu sponsorowanego, nie zaś całą jego obsługę z redakcją i opłaceniem włącznie. Warto zatem dopytać, czy wybrana agencja obsługuje publikacje sponsorowane kompleksowo, czy tylko częściowo.

Marketing szeptany

Kolejnym działaniem rozbudowującym bazę linków jest marketing szeptany, czyli umieszczanie komentarzy pod artykułami oraz udzielanie odpowiedzi na forach tematycznych zawierających odnośniki do pozycjonowanej witryny. Marketing szeptany jest czasochłonny i trudny przez wzgląd na filtry antyspamowe i moderacje wypowiedzi zawierających linki – prowadzenie działań z jego zakresu wymaga nie lada doświadczenia.

Marketing szeptany powinna włączać w usługę pozycjonowania każda dobra agencja SEO. Im więcej wartościowych linków kieruje do witryny, tym lepsze są bowiem jej pozycje w wynikach wyszukiwania. Link building za pośrednictwem tzw. „szeptanki” jest zatem nieodłącznym elementem pozycjonowania, z którego można rozliczać agencję.

Zaplecza i katalogi

Pozycjonowanie można również wspierać tekstami na tzw. zapleczach SEO oraz w katalogach stron. O ile jeszcze kilkanaście lat temu publikowanie linków jedynie w tego typu serwisach było skuteczne, o tyle dziś musi być wspierane płatnymi publikacjami i licznymi działaniami on-site. Pozycjonowanie poprzez zaplecza i katalogi należy więc uznać za działanie dodatkowe, nie zaś kluczowe.

Uwagi dla osób poszukujących agencji SEO

Niestety, w sieci aż roi się od pseudo specjalistów ds. pozycjonowania w wyszukiwarkach, którzy oferują tanie pozycjonowanie jedynie w oparciu o wpisy w katalogach witryn oraz teksty na blogach zapleczowych. Choć takie pozycjonowanie może okazać się skuteczne, to często nie jest wystarczająco efektywne i okazuje się niewarte poświęconych nań środków.

Pozycjonowanie – co warto wiedzieć zanim wykupi się usługę?

Firmy oferujące pozycjonowanie stron internetowych dokonują go różnymi, często nieskutecznymi, przestarzałymi, a nawet szkodliwymi dla witryn sieciowych metodami. Świadomie wprowadzają klientów w różne błędy. Co warto wiedzieć na temat pozycjonowania zanim podejmie się współpracę ze specjalistą czy agencją SEO proponującą pozycjonowanie?

Pozycjonowanie wymaga czasu

W Internecie można znaleźć wiele artykułów na temat pozycjonowania (głównie autorstwa pracowników agencji SEO), z których treści wynika, że dzięki pozycjonowaniu strona internetowa już po kilku tygodniach osiąga miejsce w top10 czy top20 wyszukiwań. Nie jest to prawda, bowiem skuteczne pozycjonowanie wymaga czasu, a także zaangażowania – zarówno ze strony właściciela witryny www, jak i wykonawcy, który pozycjonowaniem się zajmuje.

Uwaga dla osób poszukujących agencji SEO

Pozycji w TOP10 czy TOP20 nie da się osiągnąć po kilku tygodniach współpracy z agencją lub specjalistą! Pierwsze efekty pozycjonowania zauważa się dopiero po kilku miesiącach działań, przy czym warto zaznaczyć, że na najlepsze pozycje (TOP10) trzeba pracować od kilkunastu miesięcy do kilku lat! Trzeba mieć to na uwadze wybierając agencję SEO – dobrze postawić na taką, która nie obiecuje „gruszek na wierzbie” i przedstawia ofertę długoterminowej współpracy.

Pozycjonowanie potrzebuje treści

Pozycjonowanie stron internetowych jest nieodłącznie związane z produkcją treści pod SEO. Niektóre z nich są widoczne na pozycjonowanej stronie (np. opisy kategorii, artykuły na bloga, opisy produktów – powinny charakteryzować się wysoką jakością), inne wykorzystuje się poza nią (np. w katalogach stron czy artykułach sponsorowanych, gdzie można umieścić nieco bardziej proste teksty).

Uwaga dla osób poszukujących agencji SEO

Pozycjonowanie nie będzie skuteczne, jeśli nikt nie będzie w stanie dostarczyć tekstów potrzebnych do prowadzenia działań z nim związanych. Nie warto współpracować z agencjami SEO i wykonawcami, którzy nie oferują usług SEO copywritingu lub w ramach pozycjonowania proponują np. treści o objętości 2000 znaków miesięcznie – to zbyt mało, by uzyskać jakiekolwiek efekty działań pozycjonerskich.

Pozycjonowanie opiera się na optymalizacji

W pozycjonowaniu zdecydowanie najważniejsze są działania on-site’owe, czyli te wykonywane na poddawanej procesie pozycjonowania stronie internetowej. Nie można skutecznie pozycjonować witryny, która nie jest odpowiednio zoptymalizowana pod kątem zawartości oraz funkcjonalności czy działania. Różne aktualizacje, zmiany i poprawki okazują się konieczne przez cały okres pozycjonowania witryny.

Uwagi dla osób poszukujących agencji SEO

W ramach usługi pozycjonowania wykonawca powinien oferować dokonywanie drobnych zmian technicznych na stronie i dodawanie nowych treści do witryny – w przeciwnym wypadku, będzie realizował jedynie działania off-site’owe, które nie są tak bardzo istotne, jak te związane z optymalizacją strony.