Zapewne zdajesz sobie sprawę z tego, że każda firma musi stale się rozwijać. Tylko takie podejście daje jej szansę na przyciągnięcie do siebie klientów i zaspokojenie ich potrzeb. Przykładowo, w końcu mało kto kupowałby produkty ze sklepu, który nie oferuje obecnie płatności kartą. A czy wiedziałeś, że samo podejście do marketingu również ulega zmianom? Jeśli nie, to koniecznie dowiedz się, czym jest marketing relacji i dlaczego jest taki ważny.

Zmiany w marketingu

Początkowe, tradycyjne podejście marketingowe do klienta było kompletnym przeciwieństwem obecnie stosowanego, marketingu relacji. Wtedy nikomu nie zależało na budowaniu więzi z konsumentami. Postrzegano ich raczej jako jedną wielką masę osób, posiadającą identyczne potrzeby. Nie było mowy o indywidualnym podejściu do klienta ani żadnego rodzaju personalizacji. Proces komunikacji firmy z klientem opierał się na jednokierunkowym wysyłaniu komunikatów reklamowych. Głównym celem była sprzedaż i zdobywanie nowych klientów. Wszystko zaczęło się zmieniać w momencie pojawienia się internetu i mediów społecznościowych. Firmy zauważyły także, że koszt utrzymania dotychczasowych klientów jest znacznie niższy, niż koszt pozyskania tych nowych. Obie te kwestie wpłynęły na to, że to właśnie marketing relacji stał się kluczem do sukcesu.

Czym właściwie jest marketing relacji?

Marketing relacji polega na budowaniu długotrwałych więzi z klientami. Więzi te opierają się na zaufaniu i lojalności. W przeciwieństwie do tradycyjnego podejścia marketingowego, w tym wypadku komunikacja z klientami jest obustronna. Firmy zachęcają swoich klientów do dialogu, a także włączają ich w proces tworzenia produktu. Dzięki temu pojawiająca się później oferta przedsiębiorstwa staje się o wiele bardziej spersonalizowana. Kluczowym krokiem jest poznanie pragnień i oczekiwań konsumentów, a następnie ich zrealizowanie.

Tak jak już wspominaliśmy, to właśnie media społecznościowe przyczyniły się do spopularyzowania marketingu relacji. Wynika to z tego, że są one świetnym narzędziem do komunikacji z konsumentami. Dzięki nim firmy mogą umieszczać treści, które angażują odbiorców i zachęcają ich do wyrażania swoich opinii. Social media to bardzo szybki i tani sposób na sprawdzenie, co klienci sądzą o firmie i jej produktach.

Personalizacja górą!

Jeśli chcemy zbudować z kimś długotrwałą relację, musimy go dobrze poznać, prawda? Ta sama zasada tyczy się marketingu relacji. Firma powinna zbierać i wręcz kolekcjonować informacje o swoich klientach. Dzięki temu dowie się, jaki przekaz najbardziej będzie odpowiadał danej osobie. Przedsiębiorstwo musi podchodzić w sposób indywidualny do każdego swojego odbiorcy. To zadanie nie należy do najłatwiejszych. Nie powinno Cię to jednak przerażać. Obecnie istnieje wiele programów i narzędzi, które pomagają zbierać takie dane.

Zbieraj opinie klientów

Niezwykle istotne jest pamiętanie o klientach również po dokonanej przez nich transakcji. Pokaż im, że interesujesz się ich opinią. Dzięki temu poczują się ważni i bardziej zaufają Twojej firmie. Co więcej, takie zachowanie pozwoli Ci także na sprawdzenie opinii o produkcie, procesie obsługi i dostawy. Dowiesz się, czy wszystkie te kroki spełniły oczekiwania klienta. Jeśli tak się nie stało, będziesz wiedział, które elementy należy poprawić, tak by w przyszłości nie popełnić podobnych błędów.

Na co komu te dobre relacje?

Zastanawiasz się może, po co właściwie Twoja firma powinna mieć dobre relacje z odbiorcami. W takim razie przedstawimy Ci trzy najważniejsze powody:

  • Po pierwsze, przypomnimy kwestię poruszoną na początku tego artykułu – utrzymanie dotychczasowych odbiorców jest znacznie tańsze.
  • Kolejną kwestią jest stale rosnąca konkurencja. Jeśli Twoja firma nie będzie w stanie zaspokoić potrzeb klienta, pójdzie on do kogoś innego. Sytuacja będzie wyglądała tak samo, w przypadku słabego poziomu obsługi.
  • Zadowolony klient chętnie opowie o Twoich produktach innym. Dzięki temu masz szansę pozyskać nowych klientów. Pamiętaj jednak, że działa to w dwie strony. Jeżeli Twoja firma lub jej produkty nie spełnią oczekiwań konsumenta, spodziewaj się, że usłyszą o tym inni.

Małe podsumowanie, czyli jak zbudować dobre relacje?

Przypomnimy Ci teraz najważniejsze kwestie, które zostały poruszone w dzisiejszym artykule:

  1. Skup się na tym, by zaspokoić potrzeby klienta. Zadowolony konsument zostanie z Tobą na dłużej i chętniej kupi Twoje produkty w przyszłości.
  2. Nie zapomnij o kliencie po transakcji. Dowiedz się, czy firma spełniła jego oczekiwania.
  3. Utrzymuj dialog z odbiorcami. W tym celu możesz wykorzystać media społecznościowe.
  4. Personalizacja. Pamiętaj, by Twoja oferta była dopasowana do potrzeb danego klienta.

Teraz wiesz już, czym jest marketing relacji. Zdajesz sobie również sprawę z tego, jak istotne jest włączenie go do strategii swojego przedsiębiorstwa. Mamy nadzieję, że teraz łatwiej przyjdzie Ci wprowadzenie go w życie. Życzymy powodzenia!