Intrygujące, dopracowane i wartościowe treści to klucz do wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Nieliczni uważają, że dobre wpisy bronią same. Istnieją jednak rozwiązania, dzięki którym szybciej osiągają sukces i pokonują konkurencję. Jednym z nich jest optymalizacja pod SEO. Jak zoptymalizować artykuł pod SEO? Wystarczy kwadrans, aby zdecydowanie podnieść wartość każdego tekstu!

Frazy kluczowe – 3 minuty

W pierwszej kolejności, dobierzmy odpowiednie frazy kluczowe do tekstu. Najlepiej, gdyby naturalnie korespondowały z tematem wpisu, a do tego składały się z minimum trzech słów (tzw. długi ogon). Powinno się wybrać maksymalnie 2-3 na jeden artykuł. Warto pamiętać o ich odpowiednim rozmieszczeniu w treści. Jak zoptymalizować artykuł pod SEO? Umieszczając w nim frazy kluczowe w następujących lokalizacjach:

  • tytuł wpisu (h1);
  • nagłówki (h2 – h4, ok. 1x na 3300 znaków);
  • akapity (treść, ok. 1x na 1100 znaków).

Ważne jest to, aby frazy kluczowe wyglądały naturalnie. Mogą być odmienione przez przypadki czy rozdzielone np. kropką czy innym znakiem interpunkcyjnym. Nie wolno ich na siłę upychać.

Meta tagi – 2 minuty

Frazy kluczowe powinny pojawić się również w meta tagach. Szczególnie warto przyjrzeć się atrybutom title oraz description. Pierwszy z nich, jak wskazuje nazwa, jest skróconym tytułem wpisu. Drugi zaś, krótkim opisem jego zawartości. W obu atrybutach dobrze zastosować frazy kluczowe exact match. W tytule umieszczamy atrakcyjny komunikat sugerujący temat, a w opisie zajawkę wraz z zachętą do zapoznania się z artykułem.

Nagłówki – 2 minuty

Nagłówki wpływają znacząco na sposób indeksowania tekstu, dlatego umieszcza się w nich wybrane frazy kluczowe. Tytuły akapitów mogą jednak wypozycjonować artykuł również na frazy, które nie były uwzględnione przy jego optymalizacji. Ponadto, ułatwiają Internautom odbiór wpisu. Zdecydowanie lepiej czyta się bowiem taki z akapitami, aniżeli jednolity i ciężki blok tekstu. Z tego względu, jedną z odpowiedzi na pytanie jak zoptymalizować artykuł pod SEO jest – stosując nagłówki!

ILE NAGŁÓWKÓW STOSOWAĆ?

Jeżeli piszemy krótki tekst, wystarczą nam trzy nagłówki: h1, h2 oraz h3 (w tej kolejności). Jeżeli tworzymy bardziej rozbudowany content, to możemy zastosować większą liczbę nagłówków, na przykład: h1, h2, h3, h3, h2, h3, h3, w których h1 jest tytułem, h2 istotnymi śródtytułami, a h3 po prostu informacjami o czym będzie opowiadał kolejny akapit. Pamiętajmy, że w każdym artykule nagłówek h1 występuje tylko raz!

Czytelność tekstu – 3 minuty

Roboty Google oceniają każdy tekst pod kątem tego, czy jest łatwy i przyjemny w odbiorze. Jak zoptymalizować artykuł pod SEO mając to na uwadze? Warto zadbać o czytelność wpisu. Znacząco poprawiają ją nie tylko nagłówki i akapity, ale także wyliczenia, listy wypunktowane, cytaty czy formy pytanie/odpowiedź, które można wpleść w treść. Dobrze zrobimy też, gdy skorygujemy napisane zdania w taki sposób, aby były krótkie i proste gramatycznie, a zarazem konkretne.

Czytelność tekstu poprawiają:

  • zwroty łączące np. „oraz”, „jednak”, „także”, „również” itp.;
  • odpowiedni stosunek zdań czynnych i strony biernej

Atrakcyjność wizualna – 2 minuty

Optymalizując artykuł pod SEO, warto dodać do niego zdjęcia, tabelki, infografiki, GIFy czy filmiki. To właśnie one sprawiają, że wpis przyciąga uwagę i zatrzymuje Internautę na dłużej, co jest pozytywie odbierane przez Google. Warto zadbać o to, aby grafiki i multimedia wgrywane na stronę były odpowiednio skompresowane – pliki o zbyt dużej wadze będą wpływać negatywnie na szybkość ładowania strony, a tym samym jej wyniki SEO.

GRAFIKI I MULTIMEDIA – JAK NAZWAĆ?

Pliki graficzne i multimedialne nazywa się bez użycia polskich znaków i spacji. Do ich nazewnictwa można wykorzystywać frazy kluczowe (np. buty-na-zime-meskie). Grafiki i multimedia powinno opatrzyć się również atrybutem alt, w którym używa się „poprawnej” polszczyzny oraz spacji.

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne – 3 minuty

Odpowiadając na pytanie jak zoptymalizować artykuł pod SEO, nie możemy zapomnieć o linkowaniu, które jest pozytywnie oceniane przez roboty Google. W optymalizowanym tekście powinny pojawić się zarówno linki wewnętrzne (do innych miejsc na naszej stronie, np. produktów polecanych we wpisie), jak i zewnętrzne (do innych witryn, np. współpracujących z nami partnerów). Do artykułu o objętości do 3300 znaków można dodać od 2 do 4 linków. W dłuższym warto zastosować więcej.

LINKOWANIE – TEKSTOWE CZY GRAFICZNE

Linki wewnętrzne i zewnętrzne mogą występować pod dwiema postaciami – tekstową i graficzną. Linki tekstowe wplata się w treść, natomiast graficzne umieszcza między poszczególnymi akapitami artykułu. Rolę linku graficznego może pełnić zarówno zdjęcie, jak i banner, tabela, infografika, GIF czy filmik.

Jak zoptymalizować artykuł pod SEO w WordPress?

Na koniec tego poradnika, postanowiliśmy odpowiedzieć na pytanie jak zoptymalizować artykuł pod SEO w WordPress. Do optymalizacji meta tagów tekstów publikowanych za pośrednictwem tej znanej platformy, rekomendujemy darmową wtyczkę YoastSEO. Plugin pozwala na edycję wszystkich meta tagów i podgląd wyniku wyszukiwania wpisu w Google. Dodatkowo, ocenia sposób optymalizacji tekstu pod SEO i pomaga w poprawie jego czytelności. W wersji płatnej (premium), pozwala na dodawanie więcej niż jednej frazy kluczowej do artykułu.