W erze mobilnych zakupów online szybkość ładowania strony staje się jeszcze bardziej istotna. Jeśli chcesz wzmocnić sprzedaż w sklepie internetowym lub zwiększyć ruch na witrynie firmowej, koniecznie spraw, aby strona ładowała się szybciej.

Czym jest szybkość ładowania strony?

To wskaźnik pokazujący jak szybko po wejściu na stronę załaduje się treść. Szybkość strony może być interpretowana na dwa sposoby:

  • Czas do pierwszego bajta – oznacza czas jaki musi upłynąć, aby przeglądarka otrzymała pierwszy bajt informacji z serwera strony internetowej.
  • Czas pełnego ładowania – oznacza czas jaki musi upłynąć, aby strona załadowała się w całości.

Jeśli chcesz posiadać szybką stronę internetową, musisz zadbać o to, aby czas potrzebny na załadowanie w obu powyższych przypadkach był jak najkrótszy.

Dlaczego warto mieć szybką stronę internetową?

Wszyscy możemy zgodnie stwierdzić, że nie lubimy stron ładujących się powoli, a uwielbiamy te wczytujące się niemal natychmiastowo. Potwierdzają to też badania. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Google, 53% użytkowników smartfonów wychodzi ze strony, jeśli nie załaduje się ona w 3 sekundy. Jednocześnie, ta sama analiza wskazała, że przeciętny czas ładowania strony to 15 sekund. Test był przeprowadzany w 2018 roku i od tego czasu, na szczęście, mamy już szybsze strony, natomiast nie zmienia to faktu, że większość z nich jest nadal poniżej oczekiwanej normy.

Szybkość ładowania strony ma wpływ na SEO

Czas potrzebny na załadowanie jest jednym z czynników rankingowych, szczególnie ważnym w przypadku smartfonów. Google zdaje sobie sprawę, że powolne strony nie są pożądane przez użytkowników wyszukiwarki. Dlatego gigant z Mountain View z roku na rok coraz mocniej osłabia ich pozycję. Jeśli więc dbasz o SEO, koniecznie zadbaj również o szybkość strony.

Szybkość ładowania strony ma wpływ na kampanie Google Ads

Szybkość strony ma wpływ na wynik jakości. A wynik jakości wpływa na częstotliwość wyświetlania reklam, pozycję oraz CPC (koszt za kliknięcie). Jeżeli więc reklamujesz się za pomocą Google Ads, oto kolejny argument, dla którego warto skrócić czas ładowania strony.

Szybkość ładowania strony ma wpływ na konwersje

Największy sklep internetowy na świecie, Walmart.com, wprowadził działania optymalizacyjne mające na celu zwiększyć szybkość strony. Okazało się, że po zaimplementowaniu usprawnień wzrósł współczynnik konwersji na sklepie. Mówiąc prościej – więcej osób dokonywało zakupów. W przypadku sklepu Walmart.com oszczędność 1 sekundy w czasie ładowania strony spowodowała wzrost konwersji aż o 2%!

Jak sprawdzić jak szybką mam stronę internetową?

W Internecie znaleźć można wiele zarówno darmowych, jak i płatnych narzędzi do mierzenia szybkości strony. Dwa najpopularniejsze, a zarazem darmowe to:

Wystarczy, że podasz adres URL swojej strony internetowej, a po kilku chwilach otrzymasz kompletny audyt szybkości ładowania strony.

Jak skrócić czas ładowania strony?

Co zrobić, aby strona ładowała się szybciej? Po pierwsze zadbaj o odpowiedni hosting. Przy słabej jakości hostingu nawet najlepiej przygotowana strona nie będzie się ładowała w zadowalającym tempie.

Jeśli jesteś na etapie uruchamiania strony internetowej lub jej modernizacji, staraj się unikać szablonów. Nafaszerowane są one bardzo często wieloma zbędnymi elementami, których w większości przypadków nigdy nie użyjesz. Zamiast szablonów, postaw na wykonanie strony zgodnie z Twoimi potrzebami. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że znajdą się na niej tylko konieczne elementy.

Niektóre platformy Open Source, takie jak WordPress, PrestaShop, czy Magento, posiadają możliwość instalacji modułów. Pamiętaj, by nie przesadzić z ich ilością, bowiem mogą znacząco obciążyć stronę. Ja sam zawsze zaznaczam klientom, żeby konsultowali ze mną ewentualny zakup modułu, bowiem czasem tę samą funkcjonalność można wdrożyć „ręcznie”, dzięki czemu w dużo mniejszym stopniu obciążamy stronę, a niejednokrotnie redukujemy koszty wdrożenia (ponieważ często ręczne zakodowanie jest tańsze, niż zakup modułu).

Pamiętaj też, by każde zdjęcie użyte na Twojej stronie internetowej było skompresowane. Kompresja polega na redukcji wagi zdjęcia, przy zachowaniu niemal identycznej jakości. Darmowe narzędzia online do kompresji zdjęć to przykładowo: TinyJPG lub iloveimg. Oba są bezpłatne.

Na koniec warto zastosować się do wskazówek zawartych w audytach GT Metrix oraz PageSpeed Insights. Przekaż te zalecenia dobremu programiście, a z pewnością będzie wiedział co zrobić. Dzięki wdrożeniu zaleceń nie tylko uzyskasz lepszą punktację w testach, ale też zwiększysz konwersję, poprawisz SEO, i wiele innych. Życzę Ci, aby Twoja strona była równie szybka, jak nasza. Powodzenia!

Autor i partner wpisu:

Kamil Bolek
Właściciel firmy nexis.pl – firmy specjalizującej się w tworzeniu szybkich sklepów internetowych PrestaShop.

Firma godna polecenia, nasza redakcja miała okazję współpracować przy okazji jednego z projektów i mieliśmy okazję poznać się bliżej.