Jeżeli czytałeś nasze poprzednie artykuły, wiesz, jak istotny jest marketing relacji i prawidłowa obsługa klientów. Dzisiaj rozszerzymy te tematy i porozmawiamy o działaniach proaktywnych. Dowiedz się, czym są i czy warto je stosować. Sprawdź także, jak to zrobić.

Czym są działania proaktywne?

Istotą działań proaktywnych jest wykazanie inicjatywy. Taka inicjatywa prowadzi do zmian i ulepszania niektórych procesów i elementów w firmie. Głównym celem podejmowania działań proaktywnych jest zapobieganie występowania nieistniejących jeszcze pomyłek i problemów. Chodzi o to, by zapewnić klientom świetne przeżycia zakupowe.

Firmy, które chcą podejmować proaktywne działania, muszą poświęcić na to trochę czasu. Jednakże działania te są tego warte. W końcu lepiej jednorazowo przemyśleć kroki, z którymi klienci mogą mieć jakiś problem, niż później setny raz pomagać klientom w tej samej rzeczy, prawda?

Dlaczego warto je stosować?

Pozytywów, które możemy wyciągnąć z takiego działania, jest mnóstwo. Z tego powodu skupimy się tylko na dwóch najważniejszych kwestiach.

Zyskasz zaufanie i lojalność klientów

Takim zachowaniem pokażesz, że klient jest dla Ciebie istotny. Jeżeli jako pierwszy odezwiesz się do niego, będzie pozytywnie zaskoczony tym, że Twoja firma o nim pamięta. Bardzo prawdopodobne jest to, że pozostanie jej lojalny i będzie chętnie do niej wracał, dzięki czemu zyskasz stałego klienta.

Unikniesz zbędnych kontaktów i nie rozczarujesz klientów

Jeżeli prawidłowo przewidzisz zachowania swoich klientów i zapewnisz im łatwy dostęp do informacji, które rozwieją ich wątpliwości, unikniesz zbędnych kontaktów. Konsumenci będą mogli samodzielnie znaleźć wszelkie odpowiedzi, więc nie będą tracić czasu na kontakt z Twoją firmą. Co więcej, nie poczują się rozczarowani. W końcu poświęciłeś czas na to, by poinformować ich o pewnych kwestiach, więc są już na nie przygotowani.

Jak to zrobić?

Wiesz już, jak ważne jest podejmowanie proaktywnych działań w stosunku do klientów i chciałbyś dowiedzieć się, jak tego dokonać? Oto rzeczy, o które powinieneś zadbać:

Prześledź dotychczasowe działania klientów

Zastanów się nad tym, z czym Twoi dotychczasowi klienci mieli problem. W ten sposób znajdziesz bardzo dużo wskazówek dotyczących tego, które elementy powinieneś ulepszyć. Jest to świetny punkt wyjścia do wprowadzenia następnych zmian.

Pozostań w kontakcie z klientami

Nie zapominaj o kliencie po tym, jak dokonał zakupu. Cały czas informuj go o tym, na jakim etapie jest jego zamówienie. Dzięki temu będzie wiedział, kiedy może się go spodziewać, a jak zapewne się domyślasz, taka informacja jest dla niego niezwykle istotna. Pamiętaj także o tym, by spytać go o jego opinię dotyczącą produktu i przebiegu realizacji zamówienia. Jego odpowiedź może pomóc Ci w znalezieniu kolejnych elementów do ulepszenia.

Przewidź ich oczekiwania

Spróbuj domyślić się, czego oczekują Twoi klienci. Kwestia ta dotyczy zarówno sposobu zamawiania produktów, ich jakości, jak i rzeczy, które mogą zainteresować klientów w przyszłości. Najprostszym przykładem takich działań jest proponowanie kolejnych filmów, które mogą zainteresować odbiorcę w przyszłości na podstawie tego, co widział dotychczas na serwisie Netflix lub YouTube.

Uprzedź klientów o prawdopodobnych problemach

Jeżeli wiesz, że klienci mogą mieć problem z jakąś rzeczą, a nie da się jej tak szybko naprawić lub nie masz na nią wpływu, po prostu im o niej powiedz. Jest to o wiele lepsze wyjście, niż udawanie, że nic się nie dzieje. Dzięki temu klienci będą psychicznie przygotowani na jej wystąpienie.

O czym warto pamiętać?

Pamiętaj, że wiele z tych korków da się zautomatyzować. Dzięki temu nie tylko oszczędzisz czas swoich klientów, ale także Twój i Twoich pracowników. A w końcu czas to pieniądz, prawda? Zatem wiesz, co powinieneś zrobić. Trzymamy za Ciebie kciuki!