Sposobów na ustawianie reklam w Google Ads jest kilka. Wiele zależy od typu kampanii, stosowanych praktyk oraz reklamowanego produktu/usługi. Jednak chyba wszyscy zgodzą się z tym, że jedną z kluczowych kwestii jest odpowiednie dobranie i znalezienie grupy docelowej dla danej reklamy, które zwiększy skuteczność wyświetleń. Do tego celu między innymi możemy wykorzystać słowa kluczowe. W 2010 roku Google postanowiło dać swoim użytkownikom jeszcze większą kontrolę nad słowami kluczowymi. W tym celu firma dodała opcję korzystania z modyfikatorów dopasowania przybliżonego. Jednakże po ponad 20 latach używane przez reklamodawców modyfikatory zniknęły! Co właściwie się z nimi stało?

Czym były modyfikatory dopasowania przybliżonego w Google Ads?

Jak sama ich nazwa wskazuje, takich modyfikatorów można było używać, wybierając typ dopasowania przybliżonego. Dawały one możliwość przejęcia jeszcze większej kontroli nad słowami kluczowymi w Google Ads. Był to jeden ze sposobów na zwiększenie trafności wyświetlanych reklam. Modyfikatory miały zatem pośredni wpływ także na współczynnik konwersji (CR) lub współczynnik klikalności (CTR).

Ustawienie takiego modyfikatora było bardzo proste. Wystarczyło przed wybranym wyrazem ustawić plusik +. Jak to wpływało na słowo kluczowe? W ten sposób reklamodawca informował Google, że wyszukiwane przez użytkowników hasła mają zawierać słowa z plusem. Tak ustawione reklamy wyświetlałyby się osobom, które w pole wyszukiwania wpisały wyrazy z plusem w dowolnej kolejności. Wyszukiwanie mogło zawierać także dodatkowe słowa. Warto wspomnieć o tym, że takie hasło mogło również zawierać literówki, skróty lub odmiany słów z plusem.

Przykład

Wyobraź sobie, że sprzedajesz kurtki zimowe dla dzieci. W takiej sytuacji warto było wykorzystać słowo kluczowe z modyfikatorami dopasowania przybliżonego. Twoje słowo kluczowe wyglądałoby następująco: +kurtki +zima dla +dzieci. Tak ustawiona reklama pokazałaby się użytkownikom, którzy w wyszukiwarkę wpisaliby na przykład „kurtki zimowe dla dzieci” lub „ciepłe kurtki zimowe dzieci”. Reklamy nie zobaczyłyby jednak osoby, które w wyszukiwarkę wpisały „kurtki zimowe” lub „swetry zimowe dla dzieci”.

Co się stało z modyfikatorami?

Niestety, tak jak wspomnieliśmy we wstępie, w 2021 roku, czyli po 21 latach istnienia modyfikatorów dopasowania przybliżonego Google Ads postanowiło z nich zrezygnować. Skąd taka decyzja? Firma postanowiła wprowadzić zmiany w ustawianiu typów dopasowań słów kluczowych i stwierdziła, że takie modyfikatory będą nie tylko zbędne, co wręcz krzywdzące przy nowych opcjach.

Na początku, czyli od 18 lutego słowa kluczowe w dopasowaniu przybliżonym i słowa w dopasowaniu do wyrażenia zaczęły dopasowywać się na te same słowa kluczowe, które potencjalni zainteresowani wpisali w wyszukiwarkę. Już na tym etapie stosowanie modyfikatorów mogłoby spowodować spadek ruchu. Kolejna, większa zmiana przyszła w lipcu tego samego roku, kiedy to modyfikatory dopasowania przybliżonego kompletnie zniknęły z Google Ads i zostały zastąpione odświeżonym rodzajem dopasowania do wyrażenia.

Jak zmieniło się dopasowanie do wyrażenia?

Funkcje modyfikatorów zostały przeniesione do dopasowania do wyrażenia, które oznaczamy tym symbolem ” „. Różnicą jest jednak kolejność wpisywanych słów! Wspominaliśmy, że w przypadku modyfikatorów taka kolejność nie miała najmniejszego znaczenia. Inaczej wygląda to jednak w przypadku ulepszonego dopasowania do wyrażenia. Tutaj kolejność słów odgrywa ogromną rolę.

Przykład

Reklama, która zawiera słowo kluczowe „loty z gdańska do warszawy” nie wyświetli się w przypadku wyszukiwań „loty z warszawy do gdańska”.

Warto mieć na uwadze to, że reklamy, które korzystają ze słów w dopasowaniu do wyrażenia, mogą wyświetlać się osobom, które w wyszukiwarkę wpisały jedynie znaczenie słowa kluczowego! To znaczenie może być domniemane! Samo hasło wpisane przez użytkownika może być bardziej szczegółową formą znaczenia słowa kluczowego! Co więcej, pomiędzy słowami w dopasowaniu do wyrażenia mogą znaleźć się także dodatkowe słowa. Wracając do naszego przykładu, w tej sytuacji reklama na słowo „loty z gdańska do warszawy” mogłaby się pokazać także osobie, która w wyszukiwarkę wpisała „samolot z gdańska do warszawy” lub „bilety na lot z gdańska do warszawy”.

UWAGA

Wszystkie reklamy, które do tej pory używały modyfikatorów dopasowania do przybliżenia, zostały zmienione na dopasowanie do wyrażenia! Z tego powodu zaleca się przejrzenie wszystkich używanych słów kluczowych i sprawdzenie, czy na liście nie znajdują się zbędne powtórzenia i błędy. Warto także rozważyć stosowanie wykluczających słów kluczowych, które pozwolą na wykluczenie takich wyszukiwań, które nie odpowiadają naszej reklamie.