Spis treści
Nie ulega wątpliwości, że firmowa strona internetowa potrzebuje pozycjonowania. Warto się jednak zastanowić nad tym, które rozwiązanie – pozycjonowanie lokalne czy na cały kraj, będzie dla konkretnego biznesu najlepsze. W niniejszym artykule zastanowimy się, kto powinien postawić na pozycjonowanie lokalne, a kto na całą Polskę. Zapraszamy do lektury!
Pozycjonowanie lokalne – dla kogo?
Specyfika niektórych biznesów sprawia, że pozycjonowanie na całą Polskę nie ma w ich przypadku najmniejszego sensu. Dzieje się tak, gdy prowadzimy interes opierający się na obsłudze klientów zamieszkujących w najbliższej okolicy. Może to być na przykład:
- gabinet stomatologiczny, lekarski i weterynaryjny;
- salon fryzjerski, kosmetyczny, tatuażu i masażu;
- serwis komputerów i laptopów / sprzętu AGD / elektryki / hydrauliki ;
- firma wykończeniowo-budowlana / remontowa;
W tego typu działalności opieramy się w stu procentach na klientach z okolicy. Nie musimy zatem pozyskiwać potencjalnych klientów z całej Polski, a tym samym – pozycjonować się na cały kraj. Jeśli prowadzimy taki biznes, w zupełności wystarczy nam pozycjonowanie lokalne.
Pozycjonowanie lokalne czy na cały kraj – czemu lepiej wybrać to pierwsze?
Na pozycjonowanie lokalne warto postawić z kilku powodów. Przede wszystkim, jest ono przeważnie tańsze od pozycjonowania na całą Polskę, a do tego łatwiejsze od pozycjonowania na cały kraj. Po pierwsze dlatego, że musimy się zmierzyć ze znacznie mniejszą konkurencją. Po drugie, specjaliści SEO znają bardzo skuteczne i szybkie sposoby na wypozycjonowanie się w danym regionie. O jakich sposobach mowa?
Pozycjonowanie na rynku lokalnym – metody
Optymalizacja zakładki kontakt
W optymalizacji SEO dość rzadko zwraca się uwagę na zakładkę „kontakt”. Choć nie poświęca się tej części witryny dużej wagi, to w przypadku pozycjonowania lokalnego jest ona kluczowa. Warto w niej dokładnie opisać położenie salonu sprzedaży, biura czy gabinetu – podać jego adres, kod pocztowy, a nawet godziny otwarcia.
Dobrze też umieścić w opisie mapę Google, która niejako „z automatu” będzie pozycjonowała witrynę na frazy związane z nazwą miejscowości, w której prowadzi się biznes. Taka mapka umożliwia też klientom dotarcie na miejsce bez znajomości najbliższego otoczenia – np. w nawigacji.
Link building
Pozycjonowanie lokalne, podobnie jak to na cały kraj, potrzebuje link buildingu. Na szczęście, w przypadku witryny pozycjonowanej na rynku lokalnym, bardzo łatwo pozyskać wartościowe odnośniki kierujące na stronę. Wystarczy pojawić się w katalogu lokalnych firm
Przykładem takiego katalogu jest portal Białystok Online, który można obejrzeć tutaj ». Jeśli posiada się stronę internetową promującą lokalny biznes, zdecydowanie warto pojawić się w takim miejscu. W przypadku, gdy prowadzi się interes w dużym mieście, wybór podobnych witryn może być większy – niektóre z nich będą nawet odnosiły się do konkretnych branż!
Konto Google moja firma
Kolejnym ciekawym rozwiązaniem, z którego można skorzystać, jest założenie konta w Google Moja Firma. Wystarczy wypełnić krótki formularz, podać swój adres i kod pocztowy, a następnie kod weryfikacyjny, który jest przesyłany pocztą. Tym sposobem oznacza się firmę na mapie Google, dzięki czemu można otrzymywać gwiazdki i opinie od użytkowników.
Pozycjonowanie na cały kraj – dla kogo?
Jeśli wciąż zastanawiasz się, na który rodzaj pozycjonowania – pozycjonowanie lokalne czy na cały kraj, postawić, zastanów się, czy Twój biznes potrzebuje klientów spoza Twojej okolicy. Klasyczne pozycjonowanie może okazać się dla Ciebie lepsze, jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego lub pracujesz w firmie, która nie wymaga bezpośredniego kontaktu z klientem.
Dzięki pozycjonowaniu na całą Polskę pozyskasz klientów z obszaru całego kraju, a nawet świata. Pamiętaj jednak, że takie pozycjonowanie będzie droższe i trudniejsze od tego lokalnego. Nie możesz też oczekiwać od specjalisty czy agencji SEO błyskawicznych efektów działań.
Pozycjonowanie lokalne czy na cały kraj – a może oba naraz?
Pozycjonowanie lokalne czy pozycjonowanie na cały kraj? Warto zaznaczyć, że te dwie opcje wcale się nie wykluczają. Jeśli już postanowiłeś pozycjonować swoją witrynę na całą Polskę, nadal możesz pozycjonować ją lokalnie! Zastosuj tricki wspomniane w artykule i ciesz się się doskonałymi wynikami pozycji na frazy związane z Twoją okolicą, nie tracąc jednocześnie szansy na pozyskanie klientów z całej Polski.