W pozycjonowaniu strony nie sposób pominąć linkowania zewnętrznego, czyli budowy bazy odnośników prowadzących do witryny. To właśnie linki zewnętrzne poprawiają bowiem jej widoczność, skutecznie wspierając pozycjonowanie. W tym artykule wyjaśnimy wszystko, co warto wiedzieć o relacji pozycjonowanie a linki zewnętrzne. Podpowiadamy też, jak pozyskiwać odnośniki do witryny w prawidłowy sposób.

Pozycjonowanie a linki zewnętrzne – jaka jest relacja?

Kierując się popularną w branży zasadą „content is the king”, możemy uważać, że strona obroni się sama jedynie zawartością. Może nam się wydawać, że zdobędzie popularność dzięki ciekawej treści, atrakcyjnym grafikom czy plikom wideo lub dobrej ofercie i niewygórowanym cenom. Nie jest to jednak prawda.

Każdy adres www zaindeksowany przez Google jest oceniany pod kątem autentyczności i poziomu zaufania. Przeprowadzana przez roboty wyszukiwarki analiza wpływa na pozycjonowanie, a linki zewnętrzne są idealnym sposobem na to, by poprawić jej wynik. Dlatego właśnie należy szczególnie zadbać o to, by pozyskać ich jak najwięcej.

Dlaczego to takie ważne? Wyobraźmy sobie dwie sytuacje:

Sytuacja nr.1 obrazująca relację pozycjonowanie a linki zewnętrze – strona bez linków

Nasza strona internetowa, choć estetyczna, przyjemna w odbiorze i zapełniona wartościową zawartością, nie jest w żaden sposób połączona linkami z innymi witrynami. W takim wypadku po prostu jest, a Internet o niej milczy. Możemy liczyć na to, że użytkownicy znajdą w witrynie potrzebne im informacje czy spędzą na stronie kilka minut niezbędnych do ich pozyskania. Może nawet ktoś wspomni o stronie na swoim blogu, a jeśli nam się poszczęści, wstawi link do niej w stopce swojego wpisu. | WNIOSEK? Witryna nie cieszy się taką popularnością, na jaką zasługuje.

Sytuacja nr.2 obrazująca relację pozycjonowanie a linki zewnętrze – witryna z bazą linków

Nasza prawidłowo zbudowana i wypełniona treściami strona internetowa, może pochwalić się solidnym link buildingiem. Inne portale wspominają o nas, tworząc swój content i linkują do naszej strony opisując wybrane zagadnienia, produkty, czy rozwiązania. Takich stron są dziesiątki, a nasz adres www. wspominany jest często i regularnie. Google Search Console informuje nas o kolejnych nawiązanych połączeniach. Witryny dzielą się z nami swoim autorytetem, a tym samym my zyskujemy zaufanie w oczach Google. | WNIOSEK? Strona zdobywa popularność i nowych użytkowników oraz pozycje w Google.

Określenie, która z powyższych stron odniesie większy sukces, nie jest szczególnie trudne. Jak widać, pozycjonowanie, a linki zewnętrzne, to nierozerwalna relacja.

Ilość linków prowadzących do witryny nie ma jednak aż takiego znaczenia, jak ich jakość. Odnośniki do strony powinny bowiem pochodzić tylko z dobrych, wartościowych w oczach Google witryn. Zwłaszcza od czasu wprowadzenia w życie algorytmu Pingwin, którego zadaniem jest dokładne badanie jakości oraz autorytetu stron linkujących.

W sieci wciąż nie brakuje jednak specjalistów SEO, którzy budują bazy linków w sposób niewłaściwy, praktykując tzw. black hat SEO. Poniżej podpowiadamy, jakich praktyk unikać podczas prac nad budową sieci linków do witryny.

Jakich praktyk unikać podczas linkowania zewnętrznego?

Algorytm Pingwin, mimo uroczej nazwy, może absolutnie zdyskwalifikować (lub skutecznie wypromować!) każdy adres w Internecie. Robot bada bowiem wszystkie połączenia między witrynami pod kątem zaufania, autorytetu, optymalizacji i działania – innymi słowy, jakości.

Oznacza to, że jeżeli do witryny linkują jedynie „śmieciowe” linki z mało wartościowych stron, to linkowany serwis straci w oczach wyszukiwarki. W najlepszym wypadku, utrudni to pozycjonowanie witryny. W najgorszym, Google usunie ją z indeksu stron! Dlatego od czasu wprowadzenia algorytmu Pingwin tak ważne jest unikanie działań z zakresu black hat SEO.

Pozycjonowanie a linki zewnętrzne – jakie działania black hat SEO szkodzą?

  • kupowanie dużej liczby linków w tzw. katalogach stron;
  • prowadzenie „skokowego” linkbuildingu (zdobywanie dużej liczby linków w krótkim czasie);
  • linkowanie w komentarzach blogów, forów i stron niskiej jakości;
  • spamowanie komentarzami z linkami na blogach i forach;
  • wymienianie linków z wieloma witrynami metodą „link za link”;
  • linkowanie w stopkach innych witryn (np. na stronach zapleczowych lub naszych innych witrynach).

Jeśli chcemy prowadzić wzorowe pozycjonowanie, powinniśmy również zadbać o to, by nasz link building wyglądał naturalnie. Uważajmy także na znikające odnośniki, które są szkodliwe dla pozycjonowania. Dopilnujmy tego, by nasze linki pojawiające się w innych witrynach, pozostały w nich na zawsze.

Wierzymy, że po zapoznaniu się z treścią niniejszego artykułu, wiesz już, jak ważna jest relacja pozycjonowanie a linki zewnętrzne. Naturalny, przemyślany i zgodny z zasadami Google link building, jest kluczowy do odniesienia sukcesu w pozycjonowaniu. Zwiększaj zatem autorytet swojej strony, zdobywając odnośniki z wartościowych witryn. Buduj zaufanie w oczach Google, a efekty pozycjonowania pojawią się szybciej, niż podejrzewasz. Powodzenia!