Reklama dźwignią handlu – jak duże znaczenie ma to pojęcie?

Prawdopodobnie każdy w swoim życiu choć raz spotkał się ze stwierdzeniem, że reklama jest dźwignią handlu. Interpretując to pojęcie, można dojść do wniosku, że bez reklamy nie ma sprzedaży, co w dużej mierze jest prawdą, ponieważ właśnie ta para obfituje najczęściej w największe zyski. Błędnym jednak jest założenie, że mając znakomity produkt, nie potrzebujemy reklamy, ponieważ klienci sami nas znajdą. Owszem, można na to liczyć, stawiając na marketing szeptany, jednak może to być dość długa i żmudna droga do rozbudowania świadomości marki i dużych zysków. Ponadto, biorąc pod uwagę ilość konkurencji, która nieustannie się rozrasta, marketing szeptany może być korzystnym dodatkiem do reklamy, ale z pewnością nie jej głównym filarem.

Reklama to wydatek, który może przynieść bardzo korzystne ROI, jednak źle zoptymalizowana lub stargetowana reklama może być nie tylko wydatkiem, ale także bezpowrotną utratą pieniędzy. Właśnie z tego powodu wiele osób boi się inwestować w reklamę, tym samym, w wielu przypadkach skazując swój biznes na niepowodzenie. Nawet w takiej sytuacji wręcz zabronione jest porzucanie myśli o reklamie. Istnieje kilka alternatywnych rozwiązań, dzięki którym można pozbyć się tych obaw.

    • Szkolenia oraz kursy

Oczywiste jest, że nieustanne poszerzanie swojej wiedzy jest tematem nadrzędnym. Tym bardziej, jeżeli chcemy osobiście wszystko ustawiać oraz kontrolować, nie będąc uzależnionym od innych. Warto więc odbyć najlepiej praktyczne szkolenia lub kursy z reklamy, aby zdobyć doświadczenie i poszerzyć swoje kompetencje w tym temacie.

    • Zatrudnienie wykwalifikowanych osób

Zatrudnienie ekspertów do spraw reklamy i marketingu może wydawać się tutaj bardzo słusznym pomysłem, jednak wadą w tym rozwiązaniu są koszta. Każdy przedsiębiorca doskonale wie, ile kosztuje zatrudnienie, dlatego taka taktyka jest wskazana dla nieco bardziej rozbudowanych firm.

    • Nawiązanie współpracy z freelancerem lub agencją marketingową

Jeżeli czas nie pozwala nam na odbywanie szkoleń (choć takowy powinien się znaleźć zawsze), najbardziej optymalnym rozwiązaniem będzie nawiązanie współpracy z freelancerem lub agencją marketingową. Takie osoby i firmy znają się na rzeczy, a koszt ich pracy w większości przypadków jest dużo niższy niż koszt zatrudnienia.

Powyższe rozwiązania są trzema podstawowymi krokami, na jakie najczęściej decydują się przedsiębiorcy. Niemniej jednak decydując się na reklamę, warto zapoznać się z najnowszymi trendami jej dotyczącymi. Tylko w ten sposób można łatwo określić, co w przypadku naszego biznesu może być najskuteczniejsze.

Reklama w internecie – czy to już jedyna droga sprzedaży?

Reklamy na bilboardach, w telewizji i w radiu. To właśnie one przez wiele lat wiodły prym i pozyskiwały rzesze klientów. Obecnie są to jedne z droższych, a zarazem najmniej konwertujących form marketingu. Stało się tak dlatego, ponieważ wszystko wyparł internet. Telewizję zastąpili YouTube oraz Netflix, radio Spotify oraz Tidal, a reklamy na bilboardach zwyczajnie są niepraktyczne (nie można w nie kliknąć). Śmiało można stwierdzić, że reklama w internecie doskonałe rozwiązanie zarówno dla mniejszych, jak i większych firm. Jakie są jej odmiany, które można spotkać najczęściej?

1. Google Ads
Reklama Google Ads, znana również jako linki sponsorowane to obecnie najbardziej doceniana (zaraz po Facebooku) przez reklamodawców metoda pozyskiwania klientów. Bardzo dużym atutem Google Ads jest fakt, iż możemy dowolnie operować budżetem reklamowym, czyli samodzielnie ustalamy kwoty, jakie chcemy przeznaczyć na reklamę. Co więcej, nasze reklamy pojawiają się wyłącznie na frazy, jakie sami ustalimy.

Przykład: Ustawiliśmy reklamę na frazę buty sportowe. Po tym jak dana osoba wpisze w wyszukiwarkę Google ‘buty sportowa’, pojawijej się nasza reklama.

Oprócz reklam w sieci wyszukiwania, Google Ads oferuje także reklamy w sieci reklamowej, co oznacza, że nasze reklamy mogą być wyświetlane na stronach o różnorodnej tematyce. Projekt w obydwu przypadkach jest dowolny – mogą to być reklamy zarówno tekstowe, jak i graficzne. Jeszcze jedną, ważną funkcją Google Ads jest kierowanie reklam na osoby o konkretnych zainteresowaniach, wieku czy płci. To pozwala na jeszcze dokładniejsze stargetowanie. Nie można jednak pominąć reklam remarketingowych, które generują bardzo wysoką konwersję. One pojawiają się dopiero wtedy, gdy użytkownik wykonał na naszej stronie daną akcję, na przykład przeglądał podstronę danego produktu. Google Ads jest dość mocno rozbudowanym narzędziem i z tego względu warto przejść dedykowane kursy, aby dobrze je opanować.

2. YouTube
Z poziomu Google Ads mamy możliwość skierowania reklam również na YouTube. Oczywiście na tej platformie najskuteczniejszymi reklamami będą te w formie video. Niekiedy jednak nawet całkiem dobrze spełniają swoją rolę krótkie filmy, opublikowane na firmowym kanale. W takiej sytuacji nie musimy płacić za reklamę, a mimo to, będzie widać, że jesteśmy obecni w internecie. Biorąc pod uwagę fakt, że YouTube jest pretendentem do zastąpienia telewizji, bez wątpienia warto spróbować zareklamować się również na tej platformie.

3. Facebook Ads + Instagram
Social Media. To właśnie na nich ludzie lubią spędzać dużo wolnego czasu, a dla nas, przedsiębiorców, jest to wspaniała okazja do zaprezentowania naszego produktu. Facebook Ads mocno konkuruje z Google Ads, zarówno pod względem skuteczności, jak i stawek, które tutaj również ustalamy sami. Targetowanie na Facebook Ads jest nieco bardziej rozszerzone niż w Google, ponieważ oprócz wieku, płci i zainteresowań możemy wybrać także chociażby stan cywilny czy wykształcenie. Co więcej, Facebookowe Adsy nieustannie się rozwijają, dzięki czemu możemy tworzyć różnorodne reklamy i umiejscawiać je w konkretnych miejscach na portalu. Sprzedaż, świadomość marki, czy promowanie wydarzenia to podstawowe cele, jakie możesz zrealizować przy ich pomocy. Z panelu Facebook Ads możesz także kierować reklamy na Instagrama, który obecnie cieszy się o wiele lepszymi zasięgami niż Facebook. Prowadzenie tam firmowego profilu w połączeniu z reklamą może przynieść zaskakująco dobre efekty.

4. Mailing
Mailing to nic innego jak e-maile reklamowe, które mają za zadanie zachęcić odbiorcę do odwiedzin w witrynie i zakupu. Mogą przybierać różne postacie, z czego ważnym jest, by były przyjazne dla oka oraz zawierały atrakcyjną ofertę, bądź jej dokładny opis. Mailing niestety sprawdza się dopiero wtedy, gdy mamy własną bazę kontaktów. W innym wypadku, żeby ją zbudować warto najpierw zainwestować w reklamę, na którymś z wyżej opisanych portali.

Powyższe rozwiązania sprawdzą się idealnie, jeżeli potrzebujemy reklamy “na już”. Ustawiamy interesujące nas parametry, budżet, uruchamiamy reklamę i czekamy na wygenerowany przez nią ruch. To jednak nie wszystkie możliwe sposoby reklamowania się w internecie. Możemy wyróżnić także działanie długofalowe, których efekty pojawiają się po nieco dłuższym czasie. Nie oznacza to, że nie warto brać ich pod uwagę, wręcz przeciwnie, ponieważ taka inwestycja może przynieść korzyści na wiele miesięcy w przód.

1. Pozycjonowanie
Szeroko pojęte pozycjonowanie obejmuje wiele obszarów. Głównym założeniem tej metody promocji jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji na najważniejsze dla naszej działalności frazy kluczowe w bezpłatnych wynikach wyszukiwania w Google. Pozycjonowanie ma swoje zasady, które zostały opracowane na podstawie działania robotów oraz algorytmu Google. Jeżeli wszystko jest dobrze wykonywane pod tym kątem, to witryna może rywalizować z innymi o topowe miejsca. Nie jest to jednak działanie na miesiąc, czy dwa. Jednorazowa optymalizacja może dać chwilowy wzrost, ale po tym zanotuje znaczący spadek. Pozycjonowanie wykonuje się regularnie przynajmniej 6 miesięcy wzwyż.

2. Artykuły sponsorowane
Poniekąd można je zaliczyć jako odłam pozycjonowania, ponieważ one również generują ruch na naszej stronie. Rozwiązanie jakim są artykuły sponsorowane polega na stworzeniu merytorycznej treści powiązanej z naszą działalnością oraz zakup jej publikacji na danym portalu, na przykład poprzez platformę Whitepress. Podobnie jak w przypadku pozycjonowania, jednorazowy zakup jednego artykułu niewiele wniesie do działań promocyjnych. Warto zastanowić się nad comiesięcznym zakupem kilku, konkretnych artykułów na kilku, wybranych stronach.

3. Współpraca z blogerami
Inną odmianą artykułów sponsorowanych jest współpraca z blogerami. W tym wypadku, możemy samodzielnie ustalać warunki współpracy. Jednym z najczęstszych jest współpraca barterowa polegająca na przekazaniu danego produktu z naszego sklepu, w zamian za wpis na blogu. Niektórzy blogerzy mają naprawdę duże zasięgi i wystarczy trochę poszukać, aby znaleźć takich, którzy mają potężne zasoby odbiorców.

4. Facebook
Każdego rodzaju interakcja oraz wnoszenie wartości do życia innych jest jedną z ważniejszych form reklam, które na dodatek można mieć niemal za darmo. Zaangażowanie na firmowym fanpage’u na Facebooku lub firmowym blogu jest kluczem do efektownych wyników. Prowadzenie fanpage’a to przede wszystkim budowanie wizerunku i zaufania. Odpowiadanie na komentarze, regularna publikacja wartościowych treści oraz przedstawienie nowych promocji i ofert. To podstawowe działania, jakie powinno się wykonywać, chcąc uzyskać jak najlepsze wyniki. Umówmy się, sama aktywacja reklam z pustego fanpage’a jest dosyć… słaba. I właśnie również z tego powodu warto założyć firmowe Social Media i sumiennie je prowadzić.

Chcąc skutecznie zareklamować się w internecie, niezbędnym jest dokładne przeanalizowanie każdego z powyższych rozwiązań i ustalenie, które z nich mogłyby najlepiej wpłynąć na naszą firmę. W innym razie, próbując wszystkiego po trochu, również można jedynie stracić czas i pieniądze, a w rezultacie nie przyniesie to żadnych oczekiwanych efektów. Przy niewielkim budżecie najrozsądniejszym jest wybranie kilku z nich i ich sumienne realizowanie przez dłuższy czas.

Reklama dźwignią handlu – czy to pojęcie wciąż jest aktualne?

Pomimo, że reklama znacząco się zmieniła na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat, to stwierdzenie, że jest ona dźwignią handlu jest jeszcze bardziej aktualne, niż było przedtem. Jeżeli kogoś nie ma w internecie to znaczy, że jego firma przynosi dobre zyski bez jego pomocy lub nie zna jego możliwości, przez co dużo traci. Oznacza to, że firm oraz sklepów w internecie nieustannie przybywa, a co za tym idzie, rośnie także konkurencja. Bez reklamy, bardzo ciężko jest się przez nią przebić, a tym bardziej wygenerować sensowną sprzedaż. Z tego powodu inwestycja w reklamę jest niezbędna, a jeżeli będzie ona dobrze rozplanowana to można jedynie zyskać.