Znajdujesz się na takim etapie, że zaczynasz potrzebować tekstów? Mnogość ofert na rynku może być dobijająca. Z jednej strony giełdy tekstów, agencje marketingowe, a z drugiej freelancerzy. Nie dziwi nas, że zaczynasz się zastanawiać komu zlecić teksty. Dzisiaj dla Ciebie przygotowaliśmy poradnik, z którego dowiesz się komu zlecić teksty i przede wszystkim, na jakiej podstawie zdecydować o wyborze odpowiedniego zleceniobiorcy.

Od czego zacząć, jeśli nie wiesz komu zlecić teksty?

Musisz ustalić sobie i zapytać się samego siebie czego oczekujesz i czego potrzebujesz. Poniższe pytania pomogą Ci określić Twoje potrzeby i preferencje. Dzięki temu łatwiej będzie Ci podjąć decyzję komu zlecić teksty.

  1. Jakie jest miejsce docelowe tekstu? – Czy ma być to strona firmowa, blog, strona zapleczowa, sklep?
  2. Jakiej jakości oczekujesz od tekstów? – Wysoka jakość i tekst specjalistyczny, poradniki, artykuły na bloga, tekst na stronę firmową czy teksty SEO?
  3. Co liczy się dla Ciebie bardziej: jakość, czy niska cena.
  4. Jakim budżetem dysponujesz?
  5. Zależy Ci na szybkiej realizacji, czy nie potrzebujesz tekstu „na już”?

To tylko 5 pytań, a moglibyśmy stworzyć ich naprawdę długą listę. Jednak ta piątka wystarczy Ci, aby nauczyć się podejmować decyzję.

Jakie teksty zlecić na giełdzie tekstów?

Giełdy tekstów, czy platformy do zamawiania tekstów to miejsca, w których zlecisz napisanie tekstu, a nawet możesz kupić gotowy artykuł. Opisywaliśmy już platformy, więc dzisiaj przybliżymy Ci tylko, jakość tekstów i to, jakiego rodzaju możesz zlecić teksty.

Jakość tekstów z reguły jest od niskiej do poprawnej. Niska, czyli precle, poprawna zaplecza i opisy produktów, czy proste teksty pod SEO, które możesz umieścić na swoim blogu, ale z doświadczenia polecamy sprawdzić tekst pod względem poprawności stylistycznej w darmowym programie np. Zecerka. A także w programie antyplagiatowym.

Zlecenie tekstów na platformach jest opłacalne, jeśli masz bardzo mały budżet i szybko potrzebujesz dużej ilości tekstów pod pozycjonowanie. Musisz wziąć pod uwagę, że na platformach piszą osoby, które dopiero zaczynają w branży copywritingu lub tylko dorabiają w ten sposób (studenci). Ponadto żaden dobry i doświadczony copywriter, który zna się na swoim fachu, nie będzie pisał dobrych tekstów za kwoty, jakie oferują takie platformy.

Agencja content marketingowa – kiedy zlecić jej teksty?

Już na wstępie napiszemy Ci, że do Agencji content marketingowej zgłaszaj się ze sporym budżetem na teksty. Agencje to pośrednicy, którzy zazwyczaj mają pod swoimi skrzydłami doświadczonych i sprawdzonych ludzi od pisania tekstów. Główną domeną i przewagą agencji nad platformami jest jakość tekstów, a także specjalizacje. W agencjach z reguły copywriterzy zatrudniani są do konkretnej branży. Na przykład jeden będzie świetnie pisał o wytwarzaniu energii przez agregatory prądotwórcze, a drugi o wpływie wytrącania tlenku wodoru na klimat. Oczywiście to tylko przykładowe porównanie. Zależy nam żebyś zrozumiał, że jeśli potrzebujesz tekstów wysokiej jakości typu poradniki, teksty specjalistyczne, to agencja jest dobrym wyborem.

Minusem może być dla Ciebie kontakt tylko z agencją, a nie z wykonawcą Twojego zlecenia. Czasem lepiej jest samemu przedstawić swój punkt widzenia i oczekiwania niż suche wytyczne przekazane copywriterowi przez opiekuna.

Współpraca z freelance copywriterem

Tu również namieszamy Ci trochę w głowie, bo w branży istnieje podział na copywriterów i SEO copywriterów. Dawniej ta różnica była bardziej zauważalna. Głównie przez fakt, że copywriter SEO był postrzegany jako człowiek od tworzenia tekstów niskiej i średniej jakości. Czasy się zmieniają i SEO copywriter, chociaż nadal pisze teksty zoptymalizowane pod pozycjonowanie i jeśli trafisz na dobrego SEO tekściarza, to możesz liczyć na dobrą jakość tekstów, które bez problemu umieścisz na swojej stronie, czy firmowym blogu. U SEO copywritera zamówisz również opisy produktów, kategorii, czy usług. Jeśli potrzebujesz tekstów sprzedażowych, perswazyjnych i opartych na psychologii sprzedaży, to polecamy Ci podjąć współpracę z copywriterem.

Największym plusem podjęcia współpracy bezpośrednio, z którymś z copywriterów jest ciągłość kontaktu, możliwość wdrożenia szybkich poprawek i teksty dopasowana do specyfiki Twojego zlecenia. Copywriterzy często również określają swoje specjalizacje, dzięki czemu łatwiej Ci będzie dobrać odpowiednią osobę. Natomiast, jeśli chodzi o ceny, to są bardzo różne i zależne od konkretnego copywritera, a także branży.

Możesz również trafić na copywritera, który będzie pisał teksty zoptymalizowane pod pozycjonowanie. Takie zjawisko wcale nie jest rzadkością. Zdecydowanie trudniej będzie Ci znaleźć SEO copywritera, który będzie miał wiedzę o tekstach perswazyjnych i technikach sprzedaży.

Mamy nadzieję, że pomogliśmy Ci w wyborze i już nie będziesz musiał zastanawiać się komu zlecić teksty na swoją stronę, bloga, czy sklep. A także z łatwością dopasujesz swój budżet do oczekiwań i jakości tekstów.

Pamiętaj, że wybór odpowiedniego wykonawcy zależy od Twoich preferencji, specyfiki zlecenia i budżetu.