Dziś będzie mocno e-commercowo. Bo o sklepach internetowych. To kolejna część cyklu “Na czym postawić sklep internetowy”. Warto posłuchać, jeśli myślisz o własnym sklepie internetowym lub ktoś z Twoich znajomych chce otworzyć e-sklep.

Jeśli słuchałeś pierwszego podcastu z tej serii “Na czym postawić sklep internetowy” to już coś tam wiesz odnośnie tego, na co zwracać uwagę, jakie są typy platform e-commerce i jakie platformy są popularne. Ponieważ Agata przyznaje, że nie jest wszechwiedząca i wie co wie, bardziej od strony użytkownika, a mniej od programistycznej działki to postanowiła podpytać osoby, które zajmują się wdrażaniem sklepów na poszczególnych platformach.

Zaczniemy od opensource’owego oprogramowania, a dokładniej od PrestaShop. Maciek Sowa z Waynet odpowie na pytania prowadzącej. A pytania te dotyczyły m.in. tego czym ta presta jest, dlaczego ona, a nie co innego, jakie ma wady (i zalety rzecz jasna też). Ponarzekamy sobie także na różne rzeczy, ale ogólnie ten odcinek to mega dawka wiedzy o różnych platformach do sprzedaży internetowej!

A dlaczego Kurczak z Sową rozmawia? Bo Agata ma ksywę kurczak, a Maciek ma na nazwisko Sowa – już samo to powinno Cię zachęcić do posłuchania rozmowy 😉

W innych odcinkach podcastu posłuchasz także o innych platformach e-commerce i jak je wybrać:

PrestaShop to oprogramowanie Open Source, czyli udostępniające swój kod źródłowy, przez co pozwala na nieograniczony rozwój sklepu. To także społeczność miłośników tego oprogramowania, którzy wciąż je rozwijają. W Polsce ok. 35% sklepów jest postawionych na PrestaShop. Waynet, gdzie pracuje Maciek, jest oficjalnym partnerem Presha Shop w Polsce i ma już ponad 100 zrealizowanych projektów dla klientów z 9 krajów. Więc trzeba przyznać, że doświadczenie w tym temacie mają.

Pierwszy temat, jaki poruszyła Agata to PrestaShop, a inne platformy e-commerce typu Open Source – czyli Magento i Woocommerce (WordPress) – czym się różnią i dlaczego Presta, a nie coś innego.

Czym się różni Presha Shop od Woocommerce?

  • Woocommerce to nakładka na WordPressa czyli na cms do blogów, przez co PrestaShop, która jest od początku tworzona dla sklepów internetowych, oferuje więcej funkcjonalności dla e-commerce,
  • PrestaShop posiada więcej wysokiej jakości modułów, gdyż posiada swój własny marketplace – moduły te przechodzą weryfikację (w Woocommerce wtyczki nie przechodzą takiej weryfikacji),
  • PrestaShop jest o wiele bezpieczniejszym i wydajnym oprogramowaniem.

Czym się różni PrestaShop od Magento?

  • Presta i Magento wykorzystują ten sam język, więc tu różnicy nie ma,
  • jednak na Magento trudno znaleźć developerów, a ich usługi są bardzo drogie,
  • Magento polecane do dużych graczy na rynku e-commerce,
  • instalacja Magento jest bardziej czasochłonna i wymaga większych nakładów finansowych,
  • są dwie wersje Magento: darmowa i płatna. PrestaShop jest całkowicie darmowa (tylko moduły mogą być płatne).

Platforma open source (PrestaShop lub Magento), a dedykowana platforma:

  • dedykowane platformy się starzeją, a Magento czy PrestaShop rozwijają ciągle,
  • integracja z systemami zewnętrznymi jest droższa w przypadku dedykowanej platformy, bo zazwyczaj trzeba ją tworzyć od nowa,
  • tworząc platformę dedykowaną wiążesz się z jej twórcą na dłużej, a developerów od PrestaShop czy Magento jest wielu.

Dlaczego programistów Magento jest mało

  • popularność platformy w Polsce jest niska (ok. 6% polskiego e-commerce),
  • zwykle są oparte bardzo duże projekty, których nie ma tak dużo.

Czy warto korzystać z szablonów sklepów na PrestaShop?

  • niekoniecznie jest to najlepsze rozwiązanie przy większych projektach – szablony mają pewne ograniczenia i nie zawsze jest
  • możliwość rozbudowania platformy w przypadku użycia szablonu,
  • są dobrym rozwiązaniem na początek lub przy ograniczonym budżecie,
  • szablon ma predefiniowane pewne funkcjonalności,
  • jakość kodu szablonu może być gorsza,
  • szablon ma predefioniowany UX
  • ograniczone możliwości personalizacji sklepu,
  • może być utrudniony kontakt z twórcą szablonu,
  • mogą być braki w zabezpieczeniach sklepu.

Ile trwa wdrożenie sklepu na PrestaShop?

Wdrożenie sklepu na Preście zależy od budżetu, a także od umiejętności developera. Może trwać nawet 42 godziny, ale jeśli wszystko zaczynamy od początku, czyli od ustaleń, po projekt i programowanie to ok. 2 miesiące.

Jak wygląda stworzenie sklepu współpracując z agencją, np. będącą partnerem PrestaShop (na przykładzie Waynet)?

Zwykle najpierw są warsztaty dotyczące oczekiwań klienta, aktualnej sytuacji, konkurencji, typu asortymentu. Na podstawie zebranych informacji przygotowywana jest mapa sklepu z architekturą sklepu, a następnie makietowanie, projektowanie graficznie i po tym programowanie (back end i front end). Po zaprogramowaniu przeprowadzane są testy, jeszcze przed oddaniem sklepu klientowi. Czasem przeprowadzane są badania z klientami sklepu – ilościowe i jakościowe, aby sklep dopasować do ich potrzeb.

Prowadząca spytała także o wady PrestaShop 🙂

  • do wersji 1.7 nie było żadnego frameworka,
  • wersja 1.7 nie jest jeszcze do końca stabilna,
  • nie jest lekkim oprogramowaniem – należy wziąć pod uwagę ilość produktów, ruch na sklepie i pod to dobrać.

Ciekawe rozwiązania w e-sklepach na PrestaShop:

No i co, wiesz już czym ta presta jest? Maciek przekonał Cię do tego rozwiązania?

Kontakt do Maćka:
– LinkedIn
– strona firmowa Waynet

Nie zapomnij także o tym, by zajrzeć na stronę podcastu Firmy On-Line.