Każdy, kto chociaż trochę interesuje się pozycjonowaniem lub słyszał o podstawowych wytycznych, wie, że w SEO chodzi o wysoką pozycję w Google. Im wyższy ranking, tym więcej kliknięć na Twoją stronę. Czy zastanawiałeś, co się stanie, jeśli Google zacznie z czasem wysyłać mniej kliknięć do witryn Twojej witryny internetowej? Dlaczego tak się dzieje i co należy zrobić?

Spadek liczby kliknięć na przestrzeni lat?

W 2017 roku stosunek wyszukiwań do braku kliknięć wynosił 54,11 %, a roku 2020 było to już 62,41%. Trzeba wziąć również pod uwagę fakt, że nigdy nie są to pełne dane o każdym możliwym wyszukiwaniu w Google. Dostęp do pełnych danych ma tylko Google. Natomiast korzystając z danych od różnych dostawców, można jednak oszacować, że ogólne dane kierunkowe są bardzo dokładne. Jako ciekawostkę trzeba zwrócić uwagę również na fakt, że 50% wyszukiwań jest głosowych – według Comscore. Natomiast korzystając z dostawców, którzy nie mają danych odnośnie wyszukiwania głosowego np. Ubersuggest, możemy założyć, że szacunkowa liczba wyszukiwań głosowych może być nawet większa.

Dlaczego tak się dzieje?

Cóż, to dlatego, że Google odpowiada na Twoje pytania, gdy szukasz. Na przykład, jeśli wpiszesz „Pogoda w Warszawie”, zobaczysz taki wpis:

Google pobiera dane z weather.com, wyświetla je i dzięki temu nie musisz przechodzić na stronę weather.com. Patrząc od strony użytkownika, czyli osoby, która wyszukuje informacji to bardzo dobrze. Nie musisz błądzić i szukać tego, co Cię interesuje. Jednak z drugiej strony medalu, będąc właścicielem witryny, chciałbyś, aby użytkownik na nią wszedł. Niestety dla Ciebie to zła wiadomość, bo tracisz część ruchu, a tym samym potencjalnych klientów, czy zarobek z reklam. Dzieje się tak ponieważ Google ma tendencję to tworzenia lepszych wrażeń użytkownika. Czyli zrobi wszystko, aby ułatwić użytkownikowi znalezienie tego, czego szuka.

Oczywiście z punktu widzenia użytkownika jest to bardzo dobre rozwiązanie. Jednak Tobie zależy na tym, aby kliknięcia przekładały się na konwersję i żeby zdobyć możliwie największą ilość kliknięć do swojej witryny.

Co można zrobić, żeby nie tracić a zyskać?

Spójrz na to jako na dwa oddzielne problemy. Po pierwsze, w jaki sposób możesz uzyskać więcej kliknięć, gdy ludzie klikają mniej. Po drugie, w jaki sposób możesz uzyskać więcej konwersji z kliknięć, które otrzymujesz, aby nadrobić straty w ruchu. Zazwyczaj w przypadku kliknięć główną rzeczą, która ma na to wpływ, są meta tagi. Znasz swój tytuł i meta opis. Kiedy wyszukujesz w Google, tak to wygląda:

9 sposobów na tytuły, które zwiększą kliki i przełożą się na konwersję

  1. Pytania mają CTR wyższy o 14,1% – na przykład tag tytułu może brzmieć „Co to jest SEO?”.
  2. CTR wyższy o 8,6% dla tagów tytułów od 15 do 40 znaków – trzymał swój bliżej 40 znaków, abyś mógł dołączyć więcej słów kluczowych. Jednak nie przesadź z ich ilością.
  3. 45% wzrost CTR, gdy dokładne zapytanie znajduje się w adresie URL – upewnij się, że główne słowo kluczowe znajduje się w adresie URL. Nie musi znajdować się w nazwie domeny, wystarczy adres URL. Zatem gdybyśmy próbowali znaleźć się w rankingu dla terminu (słowo kluczowe) „Call To Action”, URL może być: https://przedsiebiorcawsieci.pl/marketing-online/call-to-action-czym-jest-i-jak-dziala/.
  4. Słowa mocy zwiększają CTR o 13,9% – niektóre przykłady słów mocy to: łatwe, niesamowite, najlepsze lub niesamowite.
  5. CTR wyższy o 7,3% w przypadku tytułów, które zawierały emocje, w porównaniu z tytułami bez emocji – przykład nagłówka emocjonalnego brzmi: „Naucz się stawić czoła szefowi (bez wylania)”.
  6. CTR wyższy o 5,8%, jeśli masz meta opis – jeśli nie utworzysz go ręcznie dla każdej strony, Google po prostu pobierze go za Ciebie, ale będzie to opis domyślny, a nie taki jakbyś chciał.
  7. Tytuły z latami generują CTR wyższy o 4,9% – świetnym przykładem jest „jak założyć bloga w 2021 roku”. Chciałbyś aktualizować co roku, aby upewnić się, że nie masz starej daty w tagu tytułowym, ponieważ może to zaszkodzić kliknięciom.
  8. Wywołanie ciekawości zwiększyło CTR o 5,9% – to „7 korzyści płynących z zielonej herbaty (# 6 zaszokuje cie)”.
  9. Tytuły przypominające edukację miały o 10,4% więcej kliknięć – tytuły „Pomyśl, jak to zrobić”. Ludzie uwielbiają uczyć się krok po kroku.

Bardziej prawdopodobne jest, że odniesiesz sukces, jeśli spojrzysz na płatne reklamy – Google używa Wyniku Jakości, aby określić, gdzie powinny być umieszczone reklamy. Jeśli reklama nie uzyskuje żadnych kliknięć, Google nie zarabia. Patrząc na płatne reklamy, możesz uzyskać pomysły na teksty, które są atrakcyjne dla użytkownika i jednocześnie dowolnego słowa kluczowego, dla którego próbujesz uzyskać pozycję.

Nie zapomnij o optymalizacji pod kątem konwersji!

Jak wspomnieliśmy powyżej, drugą rzeczą, którą musisz zoptymalizować, są konwersje. Kiedy otrzymujesz kliknięcia, chcesz zwiększyć sprzedaż, jak to tylko możliwe. Nie zapomnij o dostosowaniu strony do telefonów komórkowych i innych urządzeń niż tylko komputer stacjonarny. Zwykle, jeśli chodzi o optymalizację metatagów, nie musisz się tak martwić, ponieważ z reguły używa się tych samych, co dla widoku desktopowego, ponieważ większość witryn jest responsywna. Natomiast, jeśli chodzi o optymalizację konwersji możesz stworzyć inną responsywną wersję, która przyniesie Ci maksimum konwersji. Na sam koniec zapisz sobie poniższe trzy porady i działaj!

Zoptymalizuj swoje meta tagi, jak opisałem powyżej. Zoptymalizuj współczynnik konwersji, aby generować większe przychody. Zacznij tworzyć treści oparte na pytaniach, ponieważ kierują 34,17% ruchu SEO na popularne blogi.