W jednym z ostatnich artykułów poruszaliśmy temat idealnego pracownika. Dzisiaj postanowiliśmy przyjrzeć się temu, jak powinien zachowywać się dobry szef. Wbrew pozorom nie jest to tak łatwe i oczywiste. Niniejszy tekst odnosić się będzie do wszelkich szefów, menadżerów i przełożonych.

Dlaczego warto być dobrym szefem?

Po co właściwie miałbyś się starać o bycie dobrym szefem? W końcu to Ty jesteś właścicielem danej firmy lub kierownikiem danego zespołu i możesz rządzić, jak Ci się podoba, prawda? Jeżeli posiadasz taki sposób myślenia, to wiedz, że powinieneś go zmienić. Tego typu podejście może było popularne, ale wiele lat temu. Uwierz nam, że zmiana podejścia będzie dla Ciebie opłacalna. Dlaczego? Wynika to z tego, że dobry szef pozytywnie wpływa na swoich pracowników. Dzięki niemu wszyscy pracownicy lepiej wykonują swoje obowiązki, a to przekłada się na osiągane później wyniki.

Jaki w takim razie powinien być dobry szef?

Oto 10 zachowań, które opisują każdego dobrego szefa:

  • wzmacnianie swojego zespołu
  • niestosowanie mikrozarządzania
  • dbanie o samopoczucie pracowników
  • równe traktowanie
  • wspieranie rozwoju pracowników
  • stosowanie konstruktywnej krytyki
  • odpowiednie przedstawianie swoich oczekiwań
  • sprawne podejmowanie decyzji i organizowanie pracy
  • znajomość branży
  • posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności

Wzmacnianie swojego zespołu

Każdy dobry szef powinien wzmacniać swój zespół. Mamy tutaj na myśli zarówno wspieranie każdego pracownika z osobna, jak i umacnianie i zgranie całego zespołu. Szef powinien wiedzieć, w jaki sposób zmotywować swoich pracowników do pracy. Musi pokazać im, że są istotną częścią zespołu. Dzięki temu pracownicy poczują się docenieni i zaczną jeszcze bardziej przykładać się do powierzanych im zadań. Co więcej, w każdej firmie zdarzają się pomyłki i porażki. Dobry szef musi wiedzieć, w jaki sposób podnieść swój zespół po wystąpieniu takiej sytuacji.

Niestosowanie mikrozarządzania

Już kilkukrotnie na naszej stronie poruszaliśmy temat szkodliwości mikrozarządzania. Dobry szef nie powinien stale kontrolować swoich pracowników. Jeżeli będzie ich odpowiednio traktował, płacił im godziwą pensję oraz motywował, pracownicy sami będą chcieli pracować. Nie ma najmniejszej potrzeby, by stać im nad głowami. Takie zachowanie jest niesamowicie stresujące i rozpraszające. Co więcej, pokazuje ogromny brak zaufania.

Dbanie o samopoczucie pracowników

Szefowi powinno zależeć na tym, by jego pracownicy dobrze się czuli. Nie powinien ich przemęczać i narażać na zbyt duży stres. Dobry szef powinien ustalać racjonalne cele i czas na wykonanie poszczególnych zadań. Odwrotne zachowanie wpływa niekorzystnie zarówno na zdrowie, jak i podejście pracowników.

Równe traktowanie

Powinno się równo traktować swoich pracowników. Dzięki temu każdy z nich będzie dobrze czuł się w pracy. Nie należy szukać swojego ulubieńca i go faworyzować. Takie zachowanie może bardzo zepsuć atmosferę i zdemotywować pozostałych. Co więcej, pracownicy powinni stać na równi nie tylko między sobą. Dobry szef powinien pokazać im, że nie uważa się za kogoś lepszego i wymaga od siebie tyle samo, co od innych.

Wspieranie rozwoju pracowników

Każdemu szefowi powinno zależeć na tym, by jego pracownicy stale zwiększali swoje umiejętności. Warto inwestować w ich rozwój i zapisywać na nowe szkolenia. Może to być kosztowne, ale zdobyta przez pracowników wiedza znacznie usprawni i polepszy ich pracę. Dzięki temu przyniosą korzyść firmie. Jest to zatem intratny wydatek.

Stosowanie konstruktywnej krytyki

Poza samymi szkoleniami pracownicy mogą uczyć się również na błędach, a w końcu każdemu zdarza się jakieś popełniać. Niezwykle ważne jest to, by szef prawidłowo potrafił krytykować swoich pracowników. Chodzi nam oczywiście o konstruktywną krytykę, której wygłoszenie sprawi, że dana osoba nie popełni ponownie takich samych błędów, ale również nie poczuje się urażona.

Odpowiednie przedstawianie swoich oczekiwań

Aby Twoi pracownicy odpowiednio wykonywali swoje obowiązki, musisz wyjaśnić im, czego właściwie oczekujesz. W tym celu przydadzą Ci się dobre umiejętności komunikacyjne. Jeżeli precyzyjnie wyjaśnisz, w jaki sposób powinni podejść do danego zadania, prawdopodobnie wykonana przez nich praca nie zawiedzie Twoich oczekiwań. Co więcej, pracownicy nie będą musieli tracić czasu na poprawianie kwestii, o których zapomniałeś wspomnieć, a przejdą od razu do wykonywania następnego obowiązku. Jak widzisz, stosowanie się do tego punktu jest korzystnym wyjściem dla obu stron.

Sprawne podejmowanie decyzji i organizowanie pracy

Dobry szef musi sprawnie podejmować decyzje i wiedzieć co będzie najlepsze dla jego firmy. Nie może stale przekładać podjęcia trudnych decyzji. Zachowując się w ten sposób, zatrzymuje działanie całego zespołu. Co więcej, w ten sposób samodzielnie podważa swój autorytet. Bardzo prawdopodobne jest również to, że szef znajdujący się w takiej sytuacji, będzie stale myślał i denerwował się wspomnianą decyzją.

Znajomość branży

Wiedza na temat branży, w której działa dana firma jest kluczowa do tego, by prawidłowo kierować pracą całego zespołu. Bez niej żaden szef nie będzie w stanie poprawnie zaplanować oraz oceniać zadań powierzanych pracownikom.

Posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności

Poza samą znajomością branży istotne jest również posiadanie odpowiednich kompetencji. Dobry szef musi wiedzieć, w jaki sposób jego pracownicy powinni wykonać daną pracę. Bez takiej wiedzy nie będzie w stanie odpowiednio nimi kierować. Co więcej, jeżeli pracownicy mieliby jakieś wątpliwości, szef, który nie znałby się na danej dziedzinie, nie potrafiłby ich rozwiać.

Dobry szef – podsumowanie

Teraz wiesz już, dlaczego warto być dobrym szefem. Znasz 10 najważniejszych zachowań i cech, które należy stosować w pracy, jeżeli chce się być postrzeganym właśnie w taki sposób. Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie przydatny i od teraz będziesz wiedział, co robić, by Twoi pracownicy uważali Cię za wspaniałego szefa.