Firmy i agencje oferujące pozycjonowanie stron internetowych wyróżniają kilka typów tej usługi. W ich ofertach można znaleźć na przykład informacje o tak zwanym pozycjonowaniu lokalnym czy pozycjonowaniu dla e-commerce. Czym różnią się od siebie wymienione rodzaje pozycjonowania?

Pozycjonowanie lokalne a pozycjonowanie dla e-commerce – usługi dla zupełnie innych stron!

Pozycjonowanie lokalne to usługa skierowana do właścicieli stron internetowych – wizytówek firm czy specjalistów działających na określonym obszarze, na przykład salonów fryzjerskich i kosmetycznych, restauracji, klubów fitness oraz innych punktów handlowych i usługowych obsługujących w 99% klientów z najbliższej okolicy. Celem działań składających się na pozycjonowanie lokalne jest ściągnięcie do strony osób zainteresowanych miejscami, usługami i produktami lokalnymi – użytkowników wpisujących w pasku wyszukiwania frazy zawierające nazwy miejscowości czy dzielnic w dużych miastach np. „manicure hybrydowy Warszawa Powiśle”.

Pozycjonowanie dla e-commerce jest zaś usługą kierowaną do właścicieli działających na obszarze całej Polski sklepów internetowych, które oferują wysyłki towarów na adresy rozsiane po całym kraju. W ramach pozycjonowania dla e-commerce kieruje się do strony internetowej osoby zainteresowane zakupami konkretnych produktów czy też poradami dotyczącymi ich wyboru – są to użytkownicy, którzy wpisują w wyszukiwarkę frazy o charakterze produktowym czy poradnikowym, takie jak np. „jaką suszarkę do włosów wybrać” lub „suszarka do włosów z jonizacją powietrza”.

Omawiane rodzaje pozycjonowania odnoszą się do zupełnie innych stron internetowych. Pozycjonowanie lokalne dedykuje się firmom lokalnym, a pozycjonowanie dla e-commerce działającym online sklepom. Pozycjonowanie lokalne to rzecz, bez której można się obyć, podczas gdy skuteczne pozycjonowanie e-commerce jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu w handlu w sieci – trudno wyobrazić sobie prężnie działający e-sklep, który nie zainwestował w pozycjonowanie Google ani złotówki.

Frazy pod SEO i wszystko, co z tym związane

To, co różni pozycjonowanie lokalne od pozycjonowania dla e-commerce to przede wszystkim frazy, na których opiera się działania pozycjonerskie. W przypadku pozycjonowania lokalnego, zawierają one nazwę miejscowości czy dzielnicy w dużym mieście, na obszarze której działa firma posiadająca pozycjonowaną stronę. W pozycjonowaniu dla e-commerce zaś, uwzględniane są słowa produktowe, brandowe czy poradnikowe odnoszące się do oferty sklepu internetowego.

W pozycjonowaniu lokalnym wykorzystuje się tym samym znacznie mniej fraz niż w pozycjonowaniu dla e-commerce. W pozycjonowaniu sklepów internetowych uwzględnia się bowiem wiele zestawów słów dotyczących np. zupełnie niezwiązanych ze sobą produktów. Niektóre z nich stosowane są już w pozycjonowaniu konkurencji – trudno zatem wybrać te, które mają największy potencjał. Niełatwo też dostosować pozycjonowanie e-commerce w taki sposób, aby przynosiło ono wymierne efekty.

Frazy determinują też kierunek wspierających pozycjonowanie działań on-site. W przypadku pozycjonowania lokalnego, słowa kluczowe związane z lokalizacją wystarczy stosować w opisach i tekstach na stronie. Można je też przysłowiowo „przemycać” w innych treściach o charakterze wizerunkowym publikowanych w ramach content marketingu. Przy pozycjonowaniu dla e-commerce wypada natomiast publikować na stronie liczne dodatkowe treści (poradnikowe, brandowe i produktowe), których trzeba przygotować naprawdę bardzo dużo.

Pozycjonowanie lokalne i pozycjonowanie dla e-commerce – inne działania

Omawiane rodzaje pozycjonowania różnią także działania prowadzone w ramach usługi. Przy pozycjonowaniu lokalnym agencje SEO skupiają się na optymalizacji treści na stronie, dodawaniu artykułów w witrynie oraz publikowaniu tekstów sponsorowanych na portalach i blogach lokalnych. W pozycjonowaniu e-commerce trzeba natomiast działać znacznie szerzej – poza prowadzeniem bloga pod SEO (najlepiej poradnikowo-produktowego) warto postawić też na marketing szeptany i publikacje sponsorowane w portalach tematycznych.

W pozycjonowaniu lokalnym wykorzystuje się np. mapy Google oraz płatne reklamy z targetowaniem na osoby z konkretnego obszaru, podczas gdy w pozycjonowaniu dla e-commerce istotne jest wgryzienie się w rynek, producentów oraz same produkty i różnorodne kanały, przy pomocy których można je promować.

Pozycjonowanie lokalne jest przewidywalne, dzięki czemu raz zaplanowane w ramach niego działania, okazują się skuteczne przez długi czas. W pozycjonowaniu dla e-commerce trzeba natomiast trzymać rękę na pulsie – przez cały okres korzystania z usługi, wielokrotnie może zdarzyć się tak, że pewne działania nie będą przynosiły konkretnych efektów. Poszukując firmy oferującej pozycjonowanie lokalne należy więc oczekiwać systematyczności, podczas gdy od agencji SEO proponującej pozycjonowanie dla e-commerce warto wymagać elastyczności i kreatywności.

Budżet i czas potrzebny na zauważenie efektów

Pozycjonowanie lokalne jest znacznie tańsze od pozycjonowania dla e-commerce. Dobre efekty pozycjonowania lokalnego można zauważyć przeznaczając na pozycjonowanie strony internetowej budżet rzędu do 1000zł miesięcznie (należy pamiętać, że to uproszczenie) – wystarczająco wysoki dla biznesów o charakterze lokalnym, ale jednocześnie zbyt niski do prowadzenia skutecznych działań w ramach usługi pozycjonowania dla e-commerce.

Pozycjonowanie dla e-commerce wymaga dużo większych nakładów finansowych. W zasadzie nie ma sensu się nim zajmować, jeśli nie dysponuje się kwotą od 1000zł miesięcznie wzwyż na działania związane z pozycjonowaniem witryny. Choć za pozycjonowanie e-commerce płaci się więcej to i jego efekty uzyskuje się później.

Efekty działań w zakresie pozycjonowania lokalnego można zauważyć już po kilku tygodniach czy miesiącach współpracy z agencją SEO. Na efekty pozycjonowania dla e-commerce trzeba czekać od kilkunastu miesięcy do nawet kilku lat – konkurencja jest ogromna, fraz i działań z nimi związanych jest dużo, a dostępne sposoby promocji strony są już wykorzystywane przez inne sklepy.