Spis treści
Popularność handlu online jest ogromna – sklepy internetowe rosną jak grzyby po deszczu. W sieci można znaleźć zarówno platformy sprzedaży wielkich marek, jak i niewielkie e-sklepy należące do osób prywatnych. Konkurencja w branży jest ogromna, dlatego prowadzenie biznesu ecommerce wymaga podejmowania licznych działań marketingowych, dzięki którym można się przez nią przebić. Jakie kanały marketingu dla sklepów internetowych są szczególnie warte uwagi? Sprawdzamy, podpowiadając, w które z nich najlepiej zainwestować pieniądze czy czas.
Najważniejsze medium, czyli własna strona internetowa
Najważniejszym kanałem marketingowym każdego sklepu internetowego jest jego własna strona www. Nawet najskuteczniej prowadzone działania online marketingowe nic bowiem nie dadzą, jeśli witryna nie będzie przyjazna użytkownikom. Nierzadko klienci uciekają z platform handlowych, w których nie mogą znaleźć dokładnych opisów produktów czy ich zdjęć lub porzucają koszyki zakupowe, gdy procedury składania zamówień okazują się dla nich zbyt skomplikowane. To, w jaki sposób prezentuje się i działa sklep internetowy, wpływa zatem istotnie na sprzedaż.
Strona internetowa sklepu online powinna być dopracowana w każdym calu. Tylko atrakcyjna wizualnie i bogata w wartościowe dla użytkowników treści, a także łatwa w obsłudze witryna, ma szansę na osiągnięcie sukcesu w handlu przez Internet, w którym na każdym rogu czai się gotowa odebrać klientów konkurencja. Ecommerce jest branżą, w której wygrywają jedynie najlepsi – dobrze inspirować się ich serwisami, implementując rozwiązania z nich zaczerpnięte we własnych witrynach. Warto jednak znaleźć też wyróżniki, które pomogą
Content
Content is the king – szczególnie w sklepie internetowym, którego zawartość buduje pierwsze wrażenie użytkownika i składnia go do zakupów. Istotny jest nie tylko content rozumiany jako tekst czy treść, ale również zdjęcia i multimedia oraz inne elementy składające się na zawartość e-sklepu.
Opisy produktów
Szczególnie ważne w ecommerce są opisy produktów, które powinny być tworzone w orientacji na sprzedaż. Warto dopilnować tego, by opisywały najważniejsze zalety towarów oraz aspekty, które wyróżniają je na tle podobnych wyrobów z rynku. Przy opracowywaniu opisów produktów, nie wolno zapomnieć o SEO. Dobrze zoptymalizowane opisy napisane językiem korzyści to połowa sukcesu w ecommerce.
UWAGA
Opisy produktów w sklepie internetowym powinny być unikalne. Z tego względu, nie warto ich kopiować np. od producentów oferowanych w e-sklepie towarów. Należy pamiętać też o tym, że prowadząc jednoczesną sprzedaż na stronie www i Allegro czy Faceboook’u, trzeba przygotować inne opisy dla każdego z serwisów. Pilnowanie unikalności opisów to profilaktyka źle ocenianego przez Google duplicate content.
Ważne są nie tylko treści dotyczące produktów, ale także prezentujące je zdjęcia. Należy zadbać o ich wysoką jakość oraz estetykę. Nie zawsze można korzystać z fotografii przygotowanych przez producentów. Czasem konieczne jest wykonanie własnych, o co warto poprosić dobrego fotografa. Świetnie, gdyby potrafił nie tylko wykonać dobre zdjęcia, ale i prawidłowo je obrobić. Fotografie produktowe warto też oznaczyć np. znakiem wodnym z logo sklepu.
Opisy kategorii
Spore znaczenie w marketingu ecommerce mają też opisy kategorii. Niektórzy uważają, że można się bez nich obyć. Nic bardziej mylnego. Opisy kategorii są przeważnie pomijane przez użytkowników, jednak indeksują się w Google. Dzięki temu, generują ruch organiczny z wyszukiwarki i przyciągają do sklepu potencjalnie zainteresowanych oferowanymi w nim towarami klientów. Przyjmuje się, że opisy kategorii powinny mieć objętość od 1000 do około 4000 znaków.
UWAGA
Im dłuższe i bardziej obszerne są opisy kategorii, tym łatwiej zoptymalizować je pod więcej niż jedną frazę SEO. Zdecydowanie prościej uwzględnić w nich kilka nagłówków i fraz tak, aby wyglądały na naturalnie wplecione w teksty. W bardzo konkurencyjnych branżach, opisy kategorii należy traktować bardzo poważnie. Powinny być opracowywane z dbałością o najmniejszy szczegół – to one wspierają bowiem najbardziej pozycjonowanie sklepów online.
Blog
W publikacjach opisujących kanały marketingu dla sklepów internetowych wspomina się również o prowadzeniu działań na blogu. Blog na stronie sklepu internetowego to doskonałe miejsce do publikowania aktualności na temat oferty i działalności sklepu. To też świetny sposób na wspieranie pozycjonowania poprzez odpowiednio zoptymalizowane pod SEO artykuły – poradnikowe, produktowe i wizerunkowe. Tego typu treści ściągają na stronę użytkowników, zwiększając ruch organiczny w witrynie. Biorą też istotny udział w procesie sprzedaży.
WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE PROWADZENIA BLOGA W SKLEPIE INTERNETOWYM
Jak prowadzić bloga w ecommerce? Oto artykuły, które odpowiadają na różne pytania związane z tym zagadnieniem:
1. Skuteczne tworzenie treści pozycjonujących dla ecommerce
2. Skąd brać wartościowe teksty na bloga – pisać samemu czy zlecić redakcję?
3. Jak dobierać hasła do pozycjonowania?
4. Skąd brać pomysły na content na bloga?
5. Jak zoptymalizować artykuł pod SEO w 15 minut?
Jeśli chodzi o kanały marketingu dla sklepów internetowych, to warto zwrócić uwagę na możliwości jakie dają media społecznościowe. Właścicielom e-sklepów można polecić szczególnie Facebook i Instagram. Obie platformy wykazują ogromny potencjał wizerunkowy i sprzedażowy. Dzięki działaniom online marketingowym na ich łamach, można zaprzyjaźnić internautów ze sklepem i jego działalnością, a także zaznajomić z oferowanymi w nim produktami. Wymienione portale nadają się też do publikacji informacji o promocjach i wyprzedażach.
Zarówno na Facebook’u, jak i Instagramie można ustawiać różnego typu płatne reklamy. Ciekawe opcje w zakresie ich targetowania pozwalają na dotarcie do nowych grup potencjalnych klientów. Reklamy na Facebooku i Instagramie są dobrą alternatywą dla tych w Google Ads. W niektórych branżach wykazują od nich większą skuteczność – szczególnie, gdy dotyczą produktów kupowanych w wyniku spontanicznych decyzji lub takich, których atrakcyjność zależy od wyglądu i prezentacji (np.ubrania, buty).
Porównywarki cen
Porównywarki cen to kanały marketingu dla sklepów internetowych, z których mogą korzystać tylko właściciele firm z branży ecommerce – są to agregatory treści stworzone głównie na potrzeby tej branży. Umieszczanie produktów w bazach porównywarek jest oczywiście płatną formą reklamy. Jest to jednak bardzo opłacalne działanie, dzięki któremu dociera się bezpośrednio do klientów zdecydowanych na zakup konkretnego towaru. Marketing w porównywarkach cen szybko generuje konwersje i zwiększa nie tylko sprzedaż, ale i ruch na stronie.
Wśród najbardziej znanych porównywarek cen w polskim Internecie znajdują się znane i funkcjonujące od wielu lat w sieci portale takie jak ceneo.pl, nokaut.pl czy taniomania.pl. Właściciel sklepu internetowego może wybrać zarówno jeden z nich, jak i kilka naraz. Wymienione agregatory treści stworzono z myślą o wszystkich biznesach ecommerce, jednak istnieją też takie dedykowane konkretnym branżom. Do tych drugich można zaliczyć na przykład allani.pl czy domodi.pl, w których promuje się przede wszystkim odzież, obuwie i dodatki czy homebook.pl w branży wyposażenia wnętrz.
Kanały marketingu dla sklepów internetowych w Google Ads
Sklepy internetowe i produkty w nich oferowane można też promować w sieci wyszukiwania i sieci reklamowej Google. Reklamy Google Ads obejmują różne kanały marketingu dla sklepów internetowych, w tym:
- dawne Ad Words, czyli reklamy tekstowe w wyszukiwarce;
- reklamy produktowe typu PLA (product listing ads) ze zdjęciem i ceną w Google i zakładce zakupy;
- banery displayowe i reklamy animowane na stronach partnerskich Google;
- spoty video na YouTube przed filmami lub w przerywniku, możliwe lub nie do pominięcia;
- reklamy w Gmailu.
Newsletter
Jeśli chodzi o kanały marketingu dla sklepów internetowych, to w ecommerce sprawdza się również newsletter. O tym, czy i dlaczego warto wysyłać newslettery pisaliśmy więcej w tym artykule, do którego lektury serdecznie zapraszamy. Choć newslettery powoli wychodzą z mody, wciąż uważane są wyjątkowo skuteczne pod kątem sprzedażowym. E-mail marketing to zatem nieodłączny element działalności w branży ecommerce, którego nie sposób pominąć prowadząc sklep w Internecie.
Kanały marketingu dla sklepów internetowych – portale aukcyjne
Sprzedaż w sklepie internetowym da się zwielokrotnić również dzięki obecności na portalach aukcyjnych i w serwisach zakupowych. Wystawianie oferowanych towarów np. na Allegro czy OLX, to świetny sposób na dotarcie do Internautów, którzy preferują dokonywanie zakupów za pośrednictwem niniejszych serwisów. Praktycznie każda marka prędzej czy później decyduje się „wejść w Allegro”, a nawet dołączyć do prestiżowej Strefy Marek w serwisie. Jest to działanie niezwykle opłacalne, które może okazać się bardziej korzystne nawet od pozycjonowania.