Newsletter to spotykany w ecommerce i nie tylko sposób na komunikację z klientami, który wyróżnia wiele zalet. Jaki jest sens jego wprowadzania? Sprawdźmy, czy warto wysyłać newslettery – nie tylko w sklepie internetowym, ale również w ramach działalności usługowej. Co to jest newsletter, do czego się przydaje i jak go prowadzić? Odpowiadamy.

Co to jest newsletter?

Newsletter to cykliczny mailing do klientów, którzy wyrazili wcześniej zgodę na jego otrzymywanie. Pod pojęciem cykliczny, rozumiemy wysyłany w regularnych odstępach czasu i w stałych porach, w przeciwieństwie do klasycznego mailingu, którym można zajmować się okazjonalnie.

Newsletter zawartością przypomina nieco biuletyn. Podobnie jak on, może zawierać informacje o dowolnym charakterze – od tych czysto organizacyjnych (np. urlopowych) do typowo marketingowych (np, ofert specjalnych).

Newsletter jest najlepszym narzędziem do kontaktu z klientami i budowania ich lojalności wobec firmy czy marki. Jest też sposobem na zwiększenie sprzedaży – zarówno produktów w sklepie internetowym, jak i usług biznesowych i konsumenckich.

Newsletter – zalety i możliwości

Newsletter jest tak wszechstronny, że przydaje się niezależnie od charakteru prowadzonej działalności. Stosowany jest szczególnie w ecommerce, ale może być wykorzystywany również w usługach. Oto szeroki wachlarz działań, które umożliwia:

  • Przekazywanie informacji | Za pośrednictwem newslettera można informować klientów o różnych rzeczach związanych z działalnością – np. zmianie godzin pracy, adresu siedziby czy nazwy firmy, jak również urlopie lub chorobie. To także sposób na składanie klientom nowoczesnych i atrakcyjnych życzeń z okazji świąt oraz informowanie ich o aktualnych promocjach i rabatach.
  • Generowanie ruchu | Newsletter to jedno z ważniejszych źródeł ruchu na stronie. Nawet jeśli nie zaprasza do zakupu czy zamówienia usługi i nie skutkuje w takich działaniach, zachęca do odwiedzin w witrynie. Zwiększając ich liczbę, naturalnie wspiera pozycjonowanie. Kosztuje stosunkowo niewiele, a działa podobnie jak drogie reklamy GoogleAds. Można więc uznać, że obniża koszty pozyskania klienta.
  • Zwiększanie sprzedaży | Newsletter to w przypadku ecommerce także jedno z lepszych źródeł zakupów. Klienci często dokonują ich bowiem po otrzymaniu ofert na maila, pomijając takie kroki jak np. wyszukiwanie produktów w konkurencyjnych sklepach czy też porównanie ich z ofertą innych usługodawców. Newsletter gwarantuje wysokie konwersje i co bardzo ważne, jego efektywność i skuteczność sprzedażową można monitorować!
  • Budowanie lojalności | Klienci regularnie otrzymujący maile od sklepów czy marek, którym kiedyś zostawili swoje adresy e-mail, zaprzyjaźniają się z nimi. Chętnie do nich wracają, przypominając sobie o nich, gdy potrzebują oferowanych przez nie produktów czy usług. Budowanie lojalności konsumenckiej poprzez newsletter to działanie, na które powinna zdecydować się każda marka czy firma.

Newsletter – czy warto? Koszta kontra efekty

W odniesieniu do opisanych wyżej możliwości newslettera łatwo wywnioskować, że przydaje się on niezależnie od tego, jakiego rodzaju działalność się prowadzi. Przedsiębiorcy rozpoczynający swoją przygodę w sieci pytają jednak czy warto go wprowadzać – w końcu przygotowanie i wysyłka newsletterów kosztuje. Sprawdzamy, ile i jak ma to się do efektów.

Koszty wysyłki newsletterów

Rozważając wprowadzenie newslettera, warto mieć na uwadze następujące koszty z tym związane:

Budowanie listy mailingowej

Listę mailingową można budować na wiele sposobów. W niektórych sklepach internetowych i portalach zapis do newslettera jest wymagany przy rejestracji, w innych witrynach ma charakter fakultatywny. Najczęściej, do zostawienia adresu e-mail zachęca się przy pomocy atrakcyjnego gratisu (np. ciekawego PDFa) lub zniżki na pierwsze zakupy.

Oznacza to, że pierwsze koszty wprowadzenia newslettera pojawiają się jeszcze przed jego wysyłką. Przygotowanie gratisu, zbudowanie landing page’a czy ustawienie widgetu newslettera lub odpowiedniej reklamy Google, kosztuje bowiem w najlepszym przypadku trochę czasu, a częściej od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.

Korzystanie z systemu do e-mail marketingu

Masowa wysyłka maili to zadanie, które ułatwiają dostępne w sieci narzędzia do e-mail marketingu. Niestety, ich bezpłatne wersje są okrojone w funkcje i prędzej czy później nie wystarczają. Z tego względu, każdy przedsiębiorca w sieci decydujący się na wprowadzenie newslettera, musi liczyć się z kosztem subskrypcji narzędzia tego rodzaju.

Jak wysokim? To oczywiście zależy od wielkości listy mailingowej, częstotliwości wysyłanych maili i wybranego planu taryfowego. Najbardziej popularne systemy do e-mail marketingu, ich możliwości a także koszty subskrypcji popularnych pakietów omówiliśmy w tym artykule, do którego lektury przekierowujemy zainteresowanych szczegółami.

Newsletter – przygotowywanie i wysyłka

Newsletter generuje również koszty związane z przygotowywaniem i wysyłką maili. Oczywiście można je redukować, kreując i wysyłając wiadomości we własnym zakresie np. przy wykorzystaniu szablonów, gotowych grafik i samodzielnie opracowanych tekstów. Przygotowywanie newsletterów tym sposobem wymaga jednak czasu, zaangażowania, umiejętności i odpowiedniej orientacji na cele.

Nie da się więc go zlecić „od tak” zatrudnionemu dotychczas pracownikowi, poszerzając tym samym listę jego obowiązków. Przeważnie do obsługi newslettera zatrudnia się więc specjalistę. Obsługę newslettera zleca się zazwyczaj fachowym podwykonawcom – samodzielnym freelancerom (w przypadku mniejszych firm) lub agencjom e-mail marketingu (w większych firmach).

Koszty a efekty

Efekty wprowadzenia newslettera w sklepie internetowym czy witrynie firmy usługowej są widoczne na wielu płaszczyznach. Niektóre z nich są mierzalne, a inne nie. W case study agencji e-mail marketingu Sendingo, której usługi pragniemy polecić, można zapoznać się z wieloma przykładami pozytywnych efektów prowadzenia działań e-mail marketingowych.

Dobry newsletter, czyli jaki?

Pora na odpowiedź na pytanie czym powinien charakteryzować się dobry newsletter. Wbrew pozorom, niełatwo jednoznacznie udzielić nań odpowiedzi. Wszystko zależy bowiem od charakteru działalności i grupy docelowej, wielkości listy mailingowej, systemu do e-mail marketingu, z którego się korzysta, a także wielu innych czynników.

Poniżej podpowiadamy, jakie cechy powinien wykazywać dobry newsletter, a także opisujemy przykładowe działania e-mail marketingowe w e-biuletynie dla ecommerce oraz firm usługowych.

Zasady, jakimi należy się kierować przy wysyłce newslettera

Absolutnie każdy newsletter powinien być regularny Należy przyzwyczaić klientów do otrzymywania maili tego samego dnia tygodnia, o tej samej porze. Dobrze by było, aby poza regularnymi odstępami między wysyłkami, zachowano również jednolitą formę dla wszystkich wiadomości. Najlepiej przygotowywać je według jednego, wcześniej wybranego schematu.

Newsletter powinien być wysyłany z odpowiednią częstotliwością. Należy ją dostosować do grupy docelowej i jej nawyków oraz wielkości działalności. Większe firmy czy e-sklepy z rozbudowaną ofertą produktową mogą sobie pozwolić na wysyłkę maili raz na tydzień, a mniejsze – raz na dwa tygodnie czy miesiąc. Czasem będzie potrzebna częstsza lub rzadsza.

Newsletter w Ecommerce

Ecommerce jest branżą, która zdecydowanie najbardziej korzysta na wysyłce newsletterów – są one nieodłącznym elementem działalności wszystkich sklepów internetowych. Wiadomości promujące sklepy online różnią się od tych, które wysyłane są przez firmy usługowe. Co można za w nich znaleźć i jak skonstruować dobry newsletter dla ecommerce?

Newsletter w ecommerce przekazuje przede wszystkim komunikaty promocyjne, np. kody rabatowe i informacje o aktualnie przecenionych produktach i prowadzonych akcjach rabatowych. Często uzupełnia się je o wzmianki o konkursach, najnowszych wpisach na blogu czy opublikowanych na profilach sklepów w social media postach.

Newsletter dla ecommerce warto poszerzyć o mailing remarketingowy, który umożliwia na przykład odzyskiwanie porzuconych koszyków czy ponowne zainteresowanie klienta ofertą sklepu. Skuteczny okazuje się też mailing okolicznościowy, wysyłany np. z okazji imienin czy urodzin poszczególnych klientów.

Newsletter dla usług

Zupełnie inaczej konstruuje się newslettery promujące usługi. W ich przypadku liczy się przede wszystkim pierwsze wrażenie – tytuły wysyłanych maili muszą być chwytliwe i zachęcające do ich otwierania i czytania. Nie mniejsze znaczenie mają treści wiadomości, w których z kolei warto wykorzystywać tzw. storytelling.

Maile promujące usługi nie mogą być nachalne ani też agresywnie promocyjne. Powinny to być wiadomości o dużej wartości dla czytelnika, zachęcające do skorzystania z usług mimochodem, nie zaś od samego początku ich przeglądania. Dobry newsletter usługowy powinien skutkować w pozyskiwaniu wartościowych leadów.

Efekty prowadzenia działań marketingowych dla usług trudno monitorować. Można obserwować generowany przez wysyłane maile ruch na stronie, zainicjowane za pośrednictwem maili kontakty i tym podobne wskaźniki. Niemniej jednak korzyści jakie daje newsletter usługom są znacznie bardziej rozbudowane.