Pozycjonowanie to ciężki kawałek chleba. Działania on-site i off-site, które się na nie składają, wymagają nie tylko posiadania specjalistycznej wiedzy, ale również zaangażowania i cierpliwości. Jeszcze większe trudności od klasycznego pozycjonowania sprawia jednak pozycjonowanie za granicą.

Co robić, jeśli chcemy dotrzeć do klientów na rynku angielskim, niemieckim, czy włoskim? Na co zwrócić uwagę i o czym pamiętać przy pozycjonowaniu witryny za granicą? Na te i inne pytania odpowiemy sobie w niniejszym artykule. Tekst jest odpowiedni zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych specjalistów SEO.

Pozycjonowanie za granicą – jak się za to zabrać?

Witryna z polską domeną (na przykład .pl .waw), przetłumaczona na język obcy, ma małą szansę na osiągnięcie sukcesu za granicą. Polskie adresy, linki, komentarze i inne treści, mogą wprowadzić roboty Google w zakłopotanie i utrudnić im zrozumienie zawartości strony.

Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem na pozycjonowanie się za granicą jest więc stworzenie absolutnie nowej witryny. Dobrze zdecydować się na hosting i domenę z rynku, do którego chce się dotrzeć. Jeżeli więc chcemy pozycjonować się na rynku angielskim, to właśnie stamtąd powinna pochodzić nasza strona i jej adres.

Problemy, z którymi trzeba się zmierzyć

Gdy już uda się nam otworzyć stronę w zagranicznej sieci, możemy przystąpić do jej pozycjonowania. Z jakimi problemami w działaniu możemy się spotkać? Nie ulega wątpliwości, że jest ich kilka. Poniżej przedstawiamy te najważniejsze, sugerując również ich dobre rozwiązania.

Język obcy

Jak wiadomo, im lepszy, ciekawszy i bardziej angażujący content na stronie, tym łatwiej przychodzi jej pozycjonowanie. Za granicą będziemy jednak pozycjonowali treści w obcym języku. Do ich produkcji powinniśmy zatrudnić doświadczonego w SEO copywritingu native speaker’a – tłumacz Google niestety odpada.

Treści na stronę internetową w obcym języku możemy również zamówić w tzw. banku copywriterów. W Polsce funkcjonuje wiele firm oferujących tworzenie tekstów SEO po angielsku czy w innych językach. Podejmując z nimi współpracę, podaje się tylko język, słowa kluczowe oraz oczekiwaną długość i jakość artykułu. W ciągu kilku dni content jest gotowy do publikacji.

Pozycjonowanie za granicą a meta tagi

Ogromne znaczenie, jeśli chodzi o pozycjonowanie za granicą, podobnie jak w pozycjonowaniu w Polsce, mają meta tagi. Powinny być oczywiście zredagowane w języku rynku, na którym chcemy pozycjonować witrynę. Warto poprosić o ich opracowanie wynajętego SEO copywritera lub agencję, której zleciło się przygotowanie treści na stronę.

Niemniej ważne od klasycznych meta tagów są atrybuty alt grafik i multimediów, które świetnie wspierają pozycjonowanie strony internetowej. Podczas nadawania nazw zdjęciom i filmom, nie używamy znaków specjalnych, nawet, jeśli występują w obcym alfabecie. Spacje zastąpmy natomiast myślnikami, które oddzielą od siebie pojedyncze słowa.

Link building

Bez dobrego link buildingu ciężko mówić o skutecznym pozycjonowaniu. Jest to uniwersalna zasada, która dotyczy witryn ze wszystkich krajów na świecie. Niestety, odnośniki z polskich stron, nie będą w pozycjonowaniu za granicą tak skuteczne jak te, które uda się nam pozyskać na portalach i blogach z rynków, w ramach których chcemy się promować.

Starajmy się więc umieszczać odnośniki do witryny przede wszystkim na blogach i portalach w danym języku. Jeśli posługujemy się nim na przyzwoitym poziomie, wartościowe strony możemy namierzyć samodzielnie. Jeżeli nie, skorzystajmy z usług platform, na których można zamawiać publikacje sponsorowane w witrynach zagranicznych.

Grafiki i multimedia a pozycjonowanie za granicą

Atrakcyjność strony internetowej zdecydowanie zwiększa się, gdy pojawiają się na niej zdjęcia, grafiki i multimedia – np. filmy, GIFy czy animacje. To właśnie dzięki nim witryna jest przyjemniejsza w odbiorze, a tym samym – bardziej wartościowa w oczach Google. Pamiętajmy, by content graficzny i multimedialny dopasować do rynku, na jakim chcemy się pozycjonować.

Wybierajmy zdjęcia, na których uwieczniono modeli, którzy mogliby mieszkać, pracować i żyć w danym kraju. Jeśli udostępniamy MEMy i inne śmieszne obrazki, postarajmy się, by odnosiły się one do znanych na konkretnym obszarze postaci czy zjawisk. O zasadach tych pamiętajmy również nagrywając wideo.

Pozycjonowanie z granicą? To da się zrobić!

Jak widać, większość zasad SEO jest uniwersalna. Zajmując się pozycjonowaniem strony internetowej na rynku zagranicznym trzymajmy się wobec tego sprawdzonych, bezpiecznym i skutecznych technik. Dzięki takiemu podejściu, pozycjonowanie za granicą okaże się łatwiejsze, niż mogło się z początku wydawać. Powodzenia!