Spis treści
Jesteś właścicielem strony internetowej (wizytówki firmy lub e-sklepu) i korzystasz z usługi pozycjonowania? Zapewne chcesz wiedzieć, w jaki sposób możesz sprawdzić skuteczność działań wybranej agencji SEO lub specjalisty. W tym artykule, odpowiemy Ci na pytanie jak sprawdzić efekty pozycjonowania strony internetowej i podpowiemy, z czego rozliczać firmę lub osobę, która zajmuje się optymalizacją SEO i pozycjonowaniem Twojej witryny. Zapraszamy do lektury!
Narzędzia do monitorowania efektów pozycjonowania
Pytanie jak sprawdzić efekty pozycjonowania strony internetowej zadają głównie osoby, które choć korzystają z usługi pozycjonowania, nie znają żadnego narzędzia do monitorowania widoczności witryny w Google i innych wyszukiwarkach. Już sama znajomość jednego z nich pozwala bowiem na łatwe sprawdzanie efektów pozycjonowania, które można obserwować w zmianach wartości poszczególnych wskaźników prezentowanych przez te narzędzia.
Z punktu widzenia przedsiębiorcy, który chce sprawdzić efekty pozycjonowania strony internetowej, szczególnie istotne są:
Google Analitycs
Google Search Console
Senuto
SemStorm
Poniżej opiszemy, jak sprawdzić efekty pozycjonowania strony internetowej przy pomocy wyżej wymienionych narzędzi oraz na jakie wskaźniki zwrócić szczególną uwagę, poszukując efektów pozycjonowania.
Pozycjonowanie – kiedy efekty?
Zanim rozpocznie się sprawdzanie efektów pozycjonowania, warto zaznaczyć, że nie należy tego robić zbyt wcześnie. Na efekty pozycjonowania trzeba bowiem czekać od kilku tygodni do nawet kilkunastu miesięcy czy kilku lat! Warto zatem uzbroić się w cierpliwość. – przez jak długi okres? Na pewno nie krótszy niż kilka tygodni. Pierwszej kontroli rezultatów pozycjonowania można dokonać około 2 miesięcy po rozpoczęciu współpracy z agencją SEO czy specjalistą ds. pozycjonowania witryn internetowych.
Kolejnych można dokonywać częściej, np. raz na miesiąc, w celu ustalania, czy prowadzone działania poprawiają dotychczasowe wyniki czy może nie wpływają na ich poprawę. W drugim przypadku, właściciel strony internetowej powinien negocjować z wykonawcą tak, aby agencja oferująca pozycjonowanie zmieniła strategię i skupiła się na innych działaniach przynoszących lepsze rezultaty. Z tego właśnie względu, od każdej firmy oferującej pozycjonowanie stron internetowych należy oczekiwać elastyczności i dynamiki w odpowiadaniu na bieżące problemy.
Więcej na temat tego, co to jest pozycjonowanie, z czego się składa oraz jak wybrać agencję SEO lub specjalistę, z którym warto współpracować, pisaliśmy w artykule „Pozycjonowanie – wszystko, co trzeba wiedzieć na ten temat!”, do którego lektury serdecznie zapraszamy.
https://przedsiebiorcawsieci.pl/marketing-online/pozycjonowanie/pozycjonowanie-wszystko-co-wazne/
Jak sprawdzić efekty pozycjonowania – istotne wskaźniki
Pozycjonowanie ma na celu poprawienie widoczności witryny w Google i innych wyszukiwarkach i zdobycie przez nią pozycji w TOP10, TOP20 lub TOP50 wyników wyszukiwania na związane z zawartością strony frazy kluczowe. Na pytanie jak sprawdzić efekty pozycjonowania łatwo zatem odpowiedzieć – monitorując zmiany w widoczności witryny. Jak?
Widoczność strony internetowej określana jest przy pomocy różnych wskaźników. Najpopularniejszymi, spotykanymi w większości narzędzi SEO i SEM, są ruch organiczny (liczba użytkowników strony pozyskanych organicznie, czyli z wyszukiwarek) oraz liczba fraz kluczowych, na jakie wyświetla się strona w TOP10, TOP20 i TOP50 wyników wyszukiwania.
O widoczności witryny mówi wiele również lista fraz kluczowych, jakie podlegają indeksacji na stronie oraz lista fraz SEO przynoszących stronie największy ruch o charakterze organicznym. Niemniej istotne są również słowa kluczowe, które szybko zdobywają pierwsze pozycje w Google oraz
RUCH ORGANICZNY NA STRONIE
GOOGLE ANALYTICS | Jak sprawdzić ruch organiczny w Google Analytics? Aby to zrobić, należy zalogować się do panelu użytkownika, wybrać stronę, jaką zamierza się sprawdzić, a następnie przejść w menu po lewej stronie do sekcji pozyskiwanie>cały ruch>kanały,co powinno skutkować przekierowaniem do podstrony z danymi przedstawionymi w następującej formie:
SEMSTORM | Jak sprawdzić ruch organiczny w SemStorm? Aby to zrobić, należy zarejestrować konto w serwisie (nawet to darmowe umożliwia na dostęp do wielu ważnych danych), a następnie wpisać w pole w lewym górnym rogu panelu nazwę pozycjonowanej przez agencję SEO czy specjalistę witryny. Domyślnie, SemStorm wyświetli informacje na temat jej widoczności (o której będziemy pisać dalej) – aby wyświetlić dane dotyczące ruchu organicznego, należy zaznaczyć zakreśloną na niebiesko opcję:
Statystyki ruchu organicznego można wyświetlać w sposób dopasowany do indywidualnych potrzeb. Na powyższych obrazkach z Google Analytics i SemStorm zostały porównane dane tej samej witryny z całego roku (zakres dat można dowolnie konfigurować w obu narzędziach) w ujęciu tygodniowym (w narzędziach dostępne są dzienne, tygodniowe i miesięczne), jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by wyświetlić je inaczej.
WIDOCZNOŚĆ WITRYNY
Widoczność witryny prezentowana jest przy pomocy wskaźników, które określają, na jaką liczbę fraz strona wyświetlała się w TOP10, TOP20 i TOP30 wyników wyszukiwań. Informacje na ten temat można pozyskać zarówno z narzędzia Google Analytics połączonego z Google Search Console, jak i narzędzi dedykowanych specjalistom ds. SEO oraz pozycjonowania, takich jak polecane przez nas Senuto czy Semstorm.
W rekomendowanym przez nas narzędziu Senuto widoczność witryny w wyszukiwarkach wyświetlana jest tak:
Podobnie jak w przypadku statystyk ruchu organicznego, statystyki dotyczące widoczności witryny w wyszukiwarkach można dostosowywać do indywidualnych potrzeb. Oczywiście, każde z wymienionych narzędzi oferuje inne możliwości z tego zakresu.
FRAZY KLUCZOWE
Wszystkie wymienione wyżej narzędzia (Google Analytics, Google Search Console, Senuto oraz SemStorm) pozwalają również na mniej lub bardziej dokładne analizowanie fraz kluczowych generujących ruch na stronie. W panelu Google Search Console można na przykład dowiedzieć się, które słowa i frazy przyczyniły się do pozyskania największej liczby użytkowników witryny czy wygenerowania sprzedaży na stronie (w przypadku sklepów internetowych).
W Senuto i Semstorm można uzyskać dostęp do pełnej listy fraz kluczowych, na jakie indeksowana jest witryna. Narzędzia prezentują szereg informacji, na podstawie których można ocenić potencjał oraz możliwości rozwijania. Narzędzia oferują najwięcej opcji tym subskrybentom, którzy zdecydowali się na plan abonamentowy. Nie zmienia to faktu, że użytkownicy programów bezpłatnych i testowych, również mogą uzyskać z nich potrzebne im do oceny skuteczności pozycjonowania dane.
Jak sprawdzić efekty pozycjonowania – praktyka
Jeśli z danych z ww. narzędzi wynika, że:
- pozycjonowana strona cieszy się wzrastającym ruchem organicznym
- pozycjonowana witryna wyświetla się w TOP50, TOP20, TOP10 i TOP3 wyników wyszukiwania na coraz większą liczbę fraz
- liczba słów w TOP10/20/50/3 w pozycjonowanej witrynie zwiększa się z biegiem czasu
Można domniemać, że pozycjonowanie wykonywane przez agencję SEO czy specjalistę jest skuteczne i przynosi pozytywne efekty.
Warto jednak zaznaczyć, że zarówno zwiększony ruch organiczny na stronie, jak i lepsze statystyki fraz kluczowych na szczycie list wyników wyszukiwania, mogą wynikać z różnych działań on–site i off-site, które nie są związane z usługą pozycjonowania, z której się korzysta.
Efekty wyglądające na rezultaty pozycjonowania przynosi np. dobry content marketing i prowadzenie bloga, na którym umieszcza się artykuły zawierające frazy kluczowe naturalnie wskakujące do TOP50 czy też prowadzenie intensywnej polityki marketingowej w social media.
Oceniając efekty pracy agencji SEO dobrze zatem przyjrzeć się tym, na które pracowała firma pozycjonująca, a nie specjalista ds. marketingu online czy wynajęty do prowadzenia bloga copywriter. Tylko te będą ważne przy rozliczaniu się z firmą oferującą pozycjonowanie stron internetowych.
Jak rozliczać pozycjonowanie stron internetowych?
O rozliczenie zależne od efektów pozycjonowania należy zadbać jeszcze zanim wykupi się usługę. W umowie z agencją SEO czy specjalistą powinno się zawrzeć np. paragrafy traktujące o możliwości zwrotu części poświęconych pozycjonowaniu środków w przypadku nieosiągnięcia zakładanych celów pozycjonowania. Jakich?
Można np. domniemać, że w wyniku pozycjonowania, witryna, dla której będzie świadczona usługa, po pół roku będzie wyświetlała się w TOP20 na 300% więcej fraz kluczowych, czy potroi liczbę indeksowanych słów. Można także założyć, że w efekcie pozycjonowania, strona osiągnie po roku pozycję w TOP3 dla minimum dwóch fraz czy zdobędzie pozycję w TOP10 dla jednej z fraz głównych.
W zdefiniowaniu realistycznego i przede wszystkim – mierzalnego celu pozycjonowania strony internetowej pomoże każda doświadczona firma świadcząca usługi online marketingowe czy agencja SEO. Stawianą przez ekspertów poprzeczkę, można nieco podwyższyć, gdyż istnieje prawdopodobieństwo, że profilaktycznie został założony taki cel pozycjonowania, który da się osiągnąć z przysłowiowym „palcem w nosie” , a zawsze warto wymagać czegoś więcej.