W XXI wieku praktycznie każda firma, również ta niewielka czy lokalna, powinna mieć własną stronę internetową. Dzięki witrynie w sieci, może zaprezentować się szerokiemu gronu użytkowników Internetu oraz pozyskać nowych klientów. Strona typu wizytówka to narzędzie marketingowe, platforma informacyjna i ważny element procesu sprzedaży w jednym. Jak powinna wyglądać strona www typu wizytówka i czego nie może na niej zabraknąć? Sprawdzamy, co musi zawierać dobra firmowa strona internetowa.

Dedykowana szata graficzna

Oryginalna szata graficzna – bez niej nie obędzie się żadna firmowa strona internetowa. Tylko atrakcyjna wizualnie, przyciągająca wzrok witryna, jest w stanie wyróżnić się na tle tysiąca innych. Ładna strona www zachęca też do pozostania na niej na dłużej. Z tego względu, budując stronę internetową, warto zadbać o jej walory estetyczne. Poniżej przedstawiamy cechy, które powinny charakteryzować witrynę firmową typu wizytówka od strony wizualnej.

Layout i wszystko, co się nań składa

Na stronie firmowej typu wizytówka warto zastosować unikalny, dedykowany layout. Powinien być atrakcyjny i zapadający w pamięć, a zarazem czytelny. Grafika strony nie może odciągać odwiedzających od treści – dobrze by jednak było, gdyby w jakiś sposób do nich nawiązywała. W layoucie strony internetowej równie ważne co kolory, tła, ikony i inne grafiki, są odpowiednio dopasowane do siebie czcionki. Można skorzystać z fontów darmowych lub płatnych. Te drugie powinny okazać się bardziej oryginalne od klasycznych. Dobrze wcześniej sprawdzić, czy zawierają polskie znaki.

Firmowa strona internetowa – gotowy motyw…

Oczywiście, jeśli nie posiada się środków finansowych umożliwiających zlecenie projektu layoutu strony internetowej profesjonaliście, można skorzystać z oferowanych np. w WordPress gotowych motywów czy skórek. Trudno przy ich pomocy stworzyć oryginalną witrynę, gdyż na bazie tych samych schematów zbudowane są już tysiące wcześniej opublikowanych w sieci stron. Decydując się na skorzystanie z gotowego motywu czy szablonu, najlepiej więc postawić na ten całkowicie edytowalny, który będzie można z biegiem czasu spersonalizować.

…czy indywidualny projekt?

Jeżeli jednak dysponuje się pieniędzmi na inwestycję w stronę www, jej projekt warto zlecić doświadczonemu grafikowi lub UX designerowi. Właściwie wybrany projektant, zadba o to, by witryna firmowa była atrakcyjna wizualnie i oryginalna, a zarazem czytelna. Nie polecamy oszczędzania na tego typu specjaliście – lepiej postawić na droższą, ale wysokiej jakości usługę i projekt o wysokim potencjale, aniżeli na taniego, a jednocześnie nie dość zaangażowanego specjalistę, Projektanci stron www oferujący usługi w podejrzanie niskich cenach często wykonują layouty na bazie kilku wcześniej przygotowanych.

Zdjęcia

Warto zaznaczyć, że nawet wysokiej klasy grafik komputerowy, będzie potrzebował dobrych zdjęć na stronę. Fotografie wykorzystywane w witrynach internetowych często pochodzą z banków zdjęć typu scop.io, nazywanych również stockami. Przy budowaniu strony internetowej typu wizytówka, lepiej jednak skorzystać z wysokiej jakości fotografii własnych, co działa na korzyść firmy, podwyższając jej autentyczność. Oczywiście, przygotowanie zdjęć wizerunkowych w ramach sesji u fotografa wiąże się z wysokimi kosztami – warto jednak je ponieść.

Grafika strony internetowej a logo, czyli o Key Visual

Firma, która posiada logo, powinna zadbać o to, aby szata graficzna jej witryny www była do niego dobrze dopasowana. Zadanie powinno być łatwe, jeśli posiada się wykonaną przez grafika książkę KV (key visual). W kluczu wizualnym można odnaleźć kolory i czcionki spójne z identyfikacją firmy. Jeżeli nie dysponuje się KV, warto go przygotować właśnie na etapie projektowania i budowania strony internetowej. Informacje zawarte w kluczu wizualnym należy traktować jak punkt wyjścia nie tylko w przypadku grafik na stronę, ale i postów w social media czy promocyjnych materiałów drukowanych.

Internauci nie lubią zmian…

… i nie poleca się ich częstego dokonywania. Niepożądane jest zmienianie grafiki strony internetowej co kilka miesięcy, jak również modyfikowanie układów poszczególnych podstron, czcionek czy sposobu wyświetlania menu. Częste zmiany, wpływają negatywnie na odbiór witryny, a tym samym firmy, która się na niej prezentuje. Użytkownicy sieci szybko przyzwyczajają się bowiem do wyglądu ulubionych stron i gdy odwiedzają je ponownie po dużych zmianach, czują się zupełnie nie na miejscu. Warto temu zapobiegać, tworząc szatę graficzną witryny na długie lata.

Firmowa strona internetowa – system do zarządzania treścią

Do budowania strony firmowej można podejść dwojako – efektem pracy nad nią może być tzw. strona statyczna lub witryna dynamiczna, w której będzie można dokonywać z biegiem czasu mniejszych i większych modyfikacji. Tą pierwszą można oprzeć o autorskie rozwiązanie zaproponowane przez projektanta witryn internetowych. W przypadku tej drugiej, najlepiej zdecydować się na dedykowany system CMS lub silnik do zarządzenia treścią taki jak WordPress czy Joomla.

Dlaczego CMS?

Prędzej czy później, budowana strona internetowa będzie wymagała pozycjonowania, czyli usługi mającej prowadzić do wyświetlania witryny w TOP10 wyników wyszukiwania w Google na określone frazy kluczowe. Firmy i agencje oferujące pozycjonowanie SEO, dokonują go między innymi poprzez tworzenie nowych treści na stronie – na przykład w dziale z aktualnościami czy na blogu. Ich dodawanie i modyfikowanie będzie możliwe dzięki intuicyjnemu CMSowi takiemu jak polecany przez nas WordPress. W tym artykule rozwodziliśmy się nad licznymi zaletami systemu, który szczególnie rekomendujemy na strony wizytówki. Zapraszamy po więcej informacji.

Responsywność

Popularność urządzeń mobilnych takich jak smartfony i tablety sprawia, że absolutnie wszystkie nowoczesne strony internetowe powinny być responsywne, tzn. wyświetlające się w inny, bardziej wygodny sposób na urządzeniach z systemem Android czy iOS wyposażonych w niewielkie ekrany o nietypowych rozdzielczościach. O responsywność strony internetowej warto zadbać już na etapie jej projektowania – jeśli nie wynajmuje się do tego celu specjalisty, a korzysta się z gotowego rozwiązania np. motywu w WordPress, warto postawić na ten oferujący mobilną wersję witryny.

Treści

Na firmowej stronie internetowej nie może zabraknąć również wysokiej jakości treści. Można je oczywiście przygotować samodzielnie, jednak znacznie lepiej poprosić o to doświadczonego w pracy ze słowem copywritera. Teksty w witrynie firmowej powinny być przede wszystkim poprawne językowo, stylistycznie, gramatycznie i ortograficznie, ale także unikalne, czyli oryginalne i nie kopiowane z innych stron. Najlepiej, gdyby były również pozytywne wizerunkowo – muszą przedstawiać firmę i jej produkty lub usługi w jak najlepszym świetle.

Hasło/motto

W najbardziej widocznym miejscu witryny (czyli w praktyce – w jej górnej części, w okolicach menu głównego) warto umieścić krótkie, ale oryginalne i zapadające w pamięć hasło czy motto przybliżające użytkownikom firmę, jej specyfikę czy usługi lub produkty. Dobrze opracowane hasło reklamowe może zdziałać więcej niż bardzo dobrze opracowane treści, które rzadko kto zapamiętuje. Takie motto firmy kreuje też doskonałe pierwsze wrażenie i zachęca do pozostania na stronie oraz szerszego zapoznania się z jej zawartością.

Optymalna objętość

Treści na stronie firmowej nie powinny mieć zbyt dużej objętości. Warto ograniczyć ich długość do maksymalnie 2000 znaków ze spacjami na zakładkę – dłuższe teksty przeważnie odrzucają Internautów. Dobrze zatem pomyśleć, co i w jaki sposób chce się przekazać użytkownikom. Krótkie i rzeczowe, a jednocześnie chwytliwe komunikaty, będą na stronie www typu wizytówka jak znalazł. Szczególnie warto dopracować treści na stronie głównej oraz teksty pojawiające się w widżetach widniejących na wszystkich podstronach budowanej witryny – to one kreują tak ważne nie tylko w Internecie pierwsze wrażenie.

Rodzaje tekstów

Jeśli chodzi o to, jakie treści powinny znaleźć się na firmowej stronie internetowej, to jest to w dużej mierze kwestia indywidualna. Istnieją jednak takie sekcje tekstowe, które występują w praktycznie każdej witrynie wizytówce, przez co wydają się niezbędne do wprowadzenia. Należy do nich zaliczyć na przykład:

  • tekst „O nas”, który ma za zadanie przedstawienie firmy, profilu jej działalności, doświadczenia oraz wyróżników na tle konkurencji;
  • treść oferty, w której przedstawia się produkty/usługi, w których specjalizuje się firma, a niekiedy również ich ceny;
  • tekst do widżetu kontaktowego, która ma zachęcać do podjęcia dialogu;
  • pełne dane teleadresowe firmy, wraz z jej numerem identyfikacji podatkowej czy KRS w przypadku spółki.

Optymalizacja pod SEO

Dobrze by było, aby teksty na stronie firmowej były nie tylko poprawne językowo, unikalne, chwytliwe i pozytywne wizerunkowo, ale również odpowiednio zoptymalizowane pod SEO. Oznacza to, że powinny zawierać wybrane do pozycjonowania i promowania witryny frazy kluczowe (pogrubione) powtórzone odpowiednią ilość razy oraz zoptymalizowane nagłówki pierwszego, drugiego i trzeciego rzędu. O optymalizacji treści www pod SEO można przeczytać w wielu poradnikach online – zadanie to warto natomiast zlecić tzw. SEO copywriterowi.

Meta tagi

Skoro mowa o treściach, nie sposób pominąć również meta tagów. Niezwykle ważne są meta title i meta description, które powinny mieć ściśle określoną długość. Dobrze, by zawierały związane z zawartością poszczególnych zakładek frazy kluczowe. Aby przygotować meta tagi uwzględniające frazy kluczowe o wysokim potencjale, należy wcześniej zastanowić się nad SEO witryny. Doświadczony specjalista pomoże określić, jakie słowa kluczowe najlepiej w niej wykorzystać, by firmowa strona internetowa dobrze indeksowała się w Google.

Formularz kontaktowy

Na praktycznie każdej stronie firmowej typu wizytówka, powinien się również znaleźć formularz do kontaktu mailowego. To klasyczny element zakładki „kontakt”, którego poszukuje na firmowych stronach www 99,99% Internautów. Oczywiście, formularz kontaktowy można zastąpić sekcją z adresem e-mail i numerami telefonów, jednak jest to już tak tradycyjny element, że trudno go pominąć. Tym bardziej, że jego wdrożenie na stronie to na przykład w WordPress kwestia dosłownie kilku kliknięć.

Firmowa strona internetowa a chat online

Poza formularzem kontaktowym, w witrynie można również umieścić chat online. W systemie CMS WordPress instaluje się do tego celu specjalne rozszerzenie. Live chat może być zintegrowany z Fan Page’em firmy na Facebooku. W takim wypadku, jest to po prostu nakładka do obsługi komunikatora Messenger. Uwaga: Chat online nie jest dobrym rozwiązaniem w przypadku firm, które nie są w stanie stale go obsługiwać. Chaty, za pośrednictwem których nie można skontaktować się z firmami, są często krytykowane.

Odnośniki do mediów społecznościowych

W XXI social media odgrywają kluczową rolę w marketingu online. Niemal wszystkie firmy obecne w sieci promują się na Facebooku, Instagramie, LinkedIn, Twitterze czy Pintereście. Dlatego, w witrynie firmowej, warto przekierowywać do profili prowadzonych w tych serwisach. Ich logotypy są bardzo dobrze znane, tak więc na stronie internetowej wystarczy umieścić ich miniaturki. Ikonki mediów społecznościowych najczęściej umieszcza się na samej górze strony, w okolicy głównego menu. Można je zastąpić również okienkami typu pop-up.

Mapy Google

Każda firmowa strona internetowa, powinna zawierać widżet z mapą Google czy Zumi. To idealny sposób na poinformowanie użytkowników o lokalizacji siedziby przedsiębiorstwa czy biura obsługi klienta. Dzięki widżetowi map, potencjalni klienci szybko orientują się, gdzie mogą się udać, by zapytać o interesujące ich produkty czy usługi. Widżet map Google to też najlepsze rozwiązanie dla firm w nietypowych lokalizacjach. Jeśli adres przedsiębiorstwa mówi klientom niewiele, warto go przybliżyć właśnie dzięki mapom Google.

Certyfikat bezpieczeństwa

Firmowa strona internetowa musi budzić zaufanie. Z tego względu, wykupując hosting, dobrze postawić na taki, który oferuje certyfikat dla witryny. Jest on potwierdzeniem jej autentyczności oraz zapisanych w niej danych. Firmowa strona internetowa z certyfikatem SSL będzie cieszyła się większą liczbą odwiedzin od standardowej. Zdarza się bowiem, że witryny certyfikatów pozbawione, są blokowane przez programy antywirusowe i różnego rodzaju wtyczki w przeglądarkach.